Ga naar inhoud

Aeropax, waarom niet?


Petradhd

Aanbevolen berichten

ik vind het heel jammer dat er ondanks een zeer betrouwbare bron nog steeds twijfel wordt gezaaid over antigas middelen. Natuurlijk kan er altij meer aan de hand zijn, maar het zal NOOIT de situatie verergeren. De SKB zou nooit iets adviseren als het niet waar is. Door onderzoeken te volgen en de wetenschap op de voet te volgen komt deze organisatie tot hun conclusies. Ze zitten niet zomaar iets te gissen of na te praten. Helaas kun je op een forum een bepaald aanzien verschaffen door de aantal reacties die je plaatst en niet vanwege de kennis die je je eigen gemaakt hebt. Ik heb hier al heel erg veel konijnen geholpen met antigas. Wanneer je naast darmstimulerende middelen en pijnstilling ook simeticon izet heb je vele groter kans van slagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Maar hoe zit het dan met wat er hier gezegt wordt? Ik zie nergens in de reactie van SKB een duidelijke weerlegging daarvan. En als er inderdaad niks mis mee is, dan is het jammer dat 'wij' dat in twijfel getrokken hebben, maar zou het niet minstens zo jammer zijn als we alles maar gewoon voor waar aannamen en bij ons konijn naar binnen propten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind het heel jammer dat er ondanks een zeer betrouwbare bron nog steeds twijfel wordt gezaaid over antigas middelen. Natuurlijk kan er altij meer aan de hand zijn, maar het zal NOOIT de situatie verergeren. De SKB zou nooit iets adviseren als het niet waar is. Door onderzoeken te volgen en de wetenschap op de voet te volgen komt deze organisatie tot hun conclusies. Ze zitten niet zomaar iets te gissen of na te praten. Helaas kun je op een forum een bepaald aanzien verschaffen door de aantal reacties die je plaatst en niet vanwege de kennis die je je eigen gemaakt hebt. Ik heb hier al heel erg veel konijnen geholpen met antigas. Wanneer je naast darmstimulerende middelen en pijnstilling ook simeticon izet heb je vele groter kans van slagen.

1/ Dat klopt dus niet!

Bij bloath of een blokkage is het levengevaarlijk.

2/ Daar ben ik het ook niet mee eens...

Volgens mij is het merendeel hier op het forum volwassen en slim genoeg om mensen niet te beoordelen op hun aantal posts, maar op de inhoud van hun posts.

Ik vind dit eigenlijk een heel naar verwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is geen verwijt, maar op forums werkt het simpel weg zo dat wanneer je veel posts plaatst je aanzien verschaft. Ik vind het een heel naar verwijt naar Maryo dat ze onjuiste info rondbazuind.

in de reactie die José per mail heeft gestuurd wordt heel duidelijk de werking van antigasmiddelen genoemd.

Ik kon het vanavond niet nalaten om deze kwestie met een dierenarts te bespreken. Hij was ook voorstander van het inzetten van antigas middelen, juist omdat er geen risico's aan zitten. sinds hij in zijn praktijk dit soort middelen is gaan inzetten heeft hij meer konijnenlevens kunnen redden.

Uiteraard mag je een mening hebben, maar ik ga in dit geval toch echt af op deskundigen zoals mijn eigen konijnkundige dierenarts, Maryo, ervaren leden op de KG en ook de dierenarts die ik vanavond sprak.

Hopelijk word er door info in deze topic geen konijnen de juiste medcijnen weerhouden, dat zou ik erg triest vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat we hier zitten om elkaar te helpen het beste te doen voor de konijnen. Wanneer je van mening bent dat er onjuiste informatie vermeld staat op de site van de SKB of konijnen.nl mail Maryo dan met je opmerking en onderbouwing waarom. Zij zal dit soort mailtjes echt wel serieus nemen, je krijgt dan of een uitleg waarom of zijn zal onderzoek doen naar kern van het probleem.

Dankzij de SKB is er ontzettend veel kennis over konijnen bekend geworden. Ze heeft destijds de stichting en de site opgericht om mensen te informeren over het houden van konijnen en hun medische zorg. Ze lichten zelfs DA voor, een dierenarts weet namelijk bijna niks als hij/zij van de opleiding afkomt. In andere landen zijn ze veel verder met onderzoeken ed. Het is jammer om op dit wek van de SKB kritiek te leveren, want veel informatie die hier staat is bekend geworden doordat de SKB ze is gaan publiceren.

Uiteraard dwaal ik nu enorm af van de topic, maar de integriteit van de bron is wel van belang vind ik. Het gaat niet om verwijten oid maar ik ben van mening dat wanneer je geen antgas middelen inzet je je konijn te kort doet, juist de combinatie van de diverse middelen is levensreddend. De meeste kunnen niet zelf constateren of het om gas of verstopping oid gaat, dus je zult altijd een goede dierenarts moeten raadplegen, wanneer die gas constateerd moet je je konijne dit middel niet weerhouden omdat er in een topic iets gezegd is over de gevaren. Ik lees hier dat er mensen direct de spullen weggooien, maar soms moet je verder kijken en overwegingen maken, het leven is niet zwart-wit, je kunt alleen beslissingen maken als je diverse informatie tegen het licht houd. Iets dat Maryo van nature al heel veel doet. deze discussie is in elk geval wel van belang want we moeten niet alles zomaar klakkeloos aannemen, informatie zoeken en verglijken dat is zo belangrijk! maar dat zijn anno 2009 niet meer gewend... zelfs in de politiek is het roepen van dingen op het juiste moment belangrijker dan daadwerkelijke waarheden verkondigen! Maar houd jezelf scherp! kijk verder dan je neus lang is en maak dan pas een beslissing of oordeel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem aan dat we hier zitten om elkaar te helpen het beste te doen voor de konijnen. Wanneer je van mening bent dat er onjuiste informatie vermeld staat op de site van de SKB of konijnen.nl mail Maryo dan met je opmerking en onderbouwing waarom. Zij zal dit soort mailtjes echt wel serieus nemen, je krijgt dan of een uitleg waarom of zijn zal onderzoek doen naar kern van het probleem.

Dankzij de SKB is er ontzettend veel kennis over konijnen bekend geworden. Ze heeft destijds de stichting en de site opgericht om mensen te informeren over het houden van konijnen en hun medische zorg. Ze lichten zelfs DA voor, een dierenarts weet namelijk bijna niks als hij/zij van de opleiding afkomt. In andere landen zijn ze veel verder met onderzoeken ed. Het is jammer om op dit wek van de SKB kritiek te leveren, want veel informatie die hier staat is bekend geworden doordat de SKB ze is gaan publiceren.

Uiteraard dwaal ik nu enorm af van de topic, maar de integriteit van de bron is wel van belang vind ik. Het gaat niet om verwijten oid maar ik ben van mening dat wanneer je geen antgas middelen inzet je je konijn te kort doet, juist de combinatie van de diverse middelen is levensreddend. De meeste kunnen niet zelf constateren of het om gas of verstopping oid gaat, dus je zult altijd een goede dierenarts moeten raadplegen, wanneer die gas constateerd moet je je konijne dit middel niet weerhouden omdat er in een topic iets gezegd is over de gevaren. Ik lees hier dat er mensen direct de spullen weggooien, maar soms moet je verder kijken en overwegingen maken, het leven is niet zwart-wit, je kunt alleen beslissingen maken als je diverse informatie tegen het licht houd. Iets dat Maryo van nature al heel veel doet. deze discussie is in elk geval wel van belang want we moeten niet alles zomaar klakkeloos aannemen, informatie zoeken en verglijken dat is zo belangrijk! maar dat zijn anno 2009 niet meer gewend... zelfs in de politiek is het roepen van dingen op het juiste moment belangrijker dan daadwerkelijke waarheden verkondigen! Maar houd jezelf scherp! kijk verder dan je neus lang is en maak dan pas een beslissing of oordeel!

Dus is het eigenlijk niet iets dat je zomaar in huis moet hebben. Als je het nodig hebt, heb je sowieso een kundige DA nodig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

lijkt mij wel heel handig om in huis te hebben veel dierenartsen hebben ook niet altijd op voorraad. Sinds de aeropax niet meer verkrijgbaar is, omdat het net als andere maagdarm middelen niet meer vergoed wordt en er maar een hele kleine groep gebruik van maakt heeft men het uit de handel genomen en niet vanwege de niet aangetoonde werkzaamheid, aldus mij HA nadat ik hem vroeg waarom het niet verkrijgbaar was, centenkwestie dus. Mijn DA adviseerd namelijk om het wel in huis te hebben, ze hebben zelf maar heel weinig op voorraad, vaak aangebroken.

Sinds een paar maanden heeft het kruidvat het weer in hun assortiment, in Duitsland en Belgie is het makkelijk te krijgen. het werkt namelijk ook geweldig bij een baby met krampjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is wel degelijk gevaar met het middel....als de lucht bellen zich ophopen samen in de maag wat het middel dus doet en niet in de darmen......als je pech hebt.

Exsplodeerd de maag......Het gas kan geen kant meer op....Als je de pech hebt dat de darmen ook stil vallen gaat je konijn simpel weg dood!

Bij gas dat is vastgesteld dit gaat heel snel.....Kan je konijn over lijden binnen 24 uur!

Veel fouten die mensen maken is konijn eet niet dus dwangvoeren ........heel fout dat veroorzaakt alleen maar meer gas ook met wortel hapje en je verhoogd de druk op de maag.

Het beste is altijd pijnstilling......primperan en ciseral darm stimulering om het gas zo snel mogelijk af te voeren.

Voordeel pijnstilling konijn voeld zich prettiger en zal gaan lopen .....door die beweging stimuleer je de darmen om het gas te laten lopen door de darmen.

Het moet er immers daar uit.....gas bellen samen vangen in de maag heeft dus geen zin.....En vergelijk baby's niet met konijnen he er zit nog steeds een wezelijk verschil in.....baby's boeren ook om darm krampjes te verminderen.

Dit is niet dodelijk voor baby's wel voor konijnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

de combinatie van middelen heeft het beste resultaat. om het stil vallen van de darmen tegen te gaan moet je darmstimulerende middelen inzetten. pijnstilling moet zeker bij gas. bewegen is ook van belang dit alles in combinatie met antigas middelen heeft de meeste kans van slagen, dit zal ik nooit tegenspreken. maar de topic gaat over antigas middelen dat die slecht zijn en dat is niet zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De integriteit van de bron waar de info om geen anti gas middelen te geven vandaan komt is zéér maar dan ook zéér betrouwbaar en zeker niet zomaar "forum praat".

IN het topic word besproken dat anti gas middelen heel gevaarlijk kúnnen zijn.

Ik vind het van belang dat het niet alleen word neergezet als een geweldig wondermiddel dat tegen alle buikproblemen werkt, maar ook dat de gevaren ervan goed duidelijk worden gemaakt.

Als er gas in de maag zit kan de simethicon voor grote problemen zorgen.

Anti gas middel kan dus zeker wel helpen MITS door een dierenarts goed en zeker is vastgesteld waar het gas zich bevind.

Het kan mijns inziens dan ook geen kwaad om mensen op de gevaren van een middel te wijzen...

Een gewaarschuwd mens telt voor twee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens Kelly........dan hebben we het niet eens over de konijnen die geen gas hebben en antigas middelen krijgen toegedient omdat hun baasjes op konijnen forums lezen.....en hun konijntje net heeft besloten een baal dag te hebben....:mdr:

Ik denk nog altijd voorkomen is beter dan genezen.......:whistle2:

door de juiste groentens en dosering te geven.....

en vermijd gemaaid gras.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In alle reacties van haas&ko ben ik het met haar eens & heb ik helemaal nix meer aan toe te voegen.

Ik was diegene die in een andere topic een meiske adviseerde om een EHBO-doos aan te maken.

De benodigdheden hiervoor kon ze vinden op de site van de SKB.

Er staat idd bij dat daar Equate & Aeropax in thuishoren.

Vervolgens kreeg ik een reactie van Dollie met de link van deze topic.

Ik ben het allemaal gaan navragen bij de deskundige.

Mensen die al 10 jaar onderzoek doen naar het welzijn voor konijnen.

ZIJ zijn de mensen die weten waar ze over praten & hebben de SKB opgericht.

Een landelijk erkende Stichting die bij alle KonijnKundige-Dierenartsen bekend is.

KK-DA's werken met precies dezelfde info als de SKB & geven mensen de infoboekjes mee van de SKB mee, die ze in hun praktijk hebben liggen.

Door de tegenstrijdige info die hier op BB geschreven wordt, komt er twijfel aan de kennis van de SKB, wat geen goed teken is.

Equate & Aeropax zijn niet schadelijk voor de gezondheid van het konijn & kunnen in gevallen van gas altijd ingezet worden.

Nu mensen hier op BB dit uit hun EHBO-doos hebben verwijderd door jullie info, kan het goed gebeuren dat verschillende konijnen onnodig het leven hierdoor laten. Wat me niet de bedoeling lijkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch ook jammer dat de norit niet verwijderd is van de website.....Let op !!! bij werking verstopping....Niet gebruiken voor konijnen!

NORIT

(Carbo activatus)

Bevat geen suiker.

Norit is een plantaardig middel dat bestaat uit geactiveerde kool. Geactiveerde kool is van plantaardige herkomst en het heeft de eigenschap dat het bepaalde schadelijke stoffen die in het maagdarmkanaal aanwezig zijn aan zich kan hechten. (adsorberen = een andere stof opnemen en vasthouden.)

Deze schadelijke stoffen worden daardoor onschadelijk gemaakt. Uiteindelijk worden de restanten aangetroffen in de ontlasting, die dan door de kool zwart(er) is gekleurd.

Toepassing

Dit geneesmiddel wordt toegepast in geval van acute orale vergiftiging. Acute orale vergifitingen kunnen optreden na het eten van de volgende planten:

Aronskelkfamilie: diefenbachia,aronskelken, slangewortel

Leliefamilie: hyacinten, lelies (alle soorten), tulpen, herfststijlloos, aspidistra (potplanten), aloe, lelietjes van dalen, salomonszegel, prei, asperge, bieslook (kan maag-darmkrampen veroorzaken) uien en sjalotten.

Maagdenpalmfamilie: alle oleandersoorten (zeer giftig vaak dodelijk)

Nachtschadefamilie: rauwe aardappel, aardappelloof, tomatenplanten, bitterzoet, boksdoorn, doornappel, capsicum, petunia, tabaksplant, zwarte nachtschade, oranjeappelboompje (vaak dodelijk)

Narcissenfamilie: alle narcissoorten, sneeuwklokje, amaryllis, clivia, agave (maag- en darmkrampen/ontstekingen, vaak dodelijk)

Wolfsmelkfamillie: het melksap van alle soorten is giftig, soms dodelijk.

Taxus: alle delen ook stam zeer giftig, dodelijk.

Kerstster, palmboompje, buxus, wonderboom met wonderbonen, gatenplanten, philondendron, (braken, diarree, bewusteloosheid, soms zelfs na weken of maanden.)

Losse bloemen of planten: anjers, azalea, laurier, rodondendron, berenklauw, blauwe regen, gouden regen, hortensia, vogellijm/maretak, monnikskap, naaldbomen, (zowel naalden als het water waar de naalden in drijven) nieskruid, primula, rabarber, ridderspoor, vingerhoedskruid, sierpeperplantje, jasmijn, kamperfoelie (braken, diarree, krampen, dodelijk)

Witte- rode- en savooiekool, rode klaver, en voerbieten (gassen en diarree)

Andere vormen van vergiftiging door:

bestrijdingsmiddelen (tegen onkruid, ratten, mollen, slakken, insecten, etc), vlooienbanden, mierenlokdozen, muggenstiften, behang, verf.

Norit moet zo snel mogelijk na vergiftiging worden gegeven zodat het zich snel aan de giftige stof kan binden, waardoor die zich niet verder door het lichaam kan verspreiden

Wijze van toediening

De norit oplossen in lauw water tot een dikke brei. Met een spuitje zoveel mogelijk norit toedienen. Indien mogelijk elk uur toedienen, zoveel als lukt. Als er normaal gevormde keutels komen i.p.v. diarree is dat een teken dat de Norit heeft geholpen.

Bijwerking(en)

Een bijwerking kan zijn verstopping. In dat geval zal er ook gebruik gemaakt moeten worden van een laxeermiddel. Overleg dat met de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wel gevaarlijk vind is in dat stukje dat er zomaar gestrooid word met opmerkingen als "mensen met crohn hebben er wel baat bij etc". Crohn is iets compleet anders dan een gasaanval bij konijnen en zul je daar dus ook never nooit mee mogen vergelijken. Je kunt een chronische ontstekingsziekte van het darmkanaal bij de mens nou niet bepaald gelijk zetten aan een gasaanval van een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij een vergiftiging kan norit de giftige stoffen uit het lichaam afvoeren, ook dit is veelal succesvol gebleken.

zoals ik al aangaf vind mijn kkda het belangrijk dat ik zorg dat ik deze middelen in huis heb, ook al voordat ik een opvang had! hij kanmij niet altijd garanderen het zelf in hui te hebben, zeker in de periode dat de aeropax door de fabrikant uit de handel werd gehaald omdat nadat het niet meer vergoed werd de markt voor afzet te klein werd.

Natuurlijk is het van belang mensen te informeren over voor en tegen bepaalde middelen, maar het verhaal van de grote gasbel kan ik nergens terug vinden, niet bij de HA niet bij de DA niet op het wereldwijde web.... geef mij een onderzoek, een website, een link of wat dan ook.... waar hebben jullie dat gehoord waarop zijn die feiten gebasseerd?

Als ik nu de opvang inloop en ik verdenk een konijn op gas zal ik het gewoon weer inzetten, ik twijfel niet over de werking, ik heb al teveel konijnen er bovenop zien komen om te twijfelen aan de werking!

dat chrohn patienten er baat zij hebben is meer een opmerking op het feit dat er gezegd werd dat het middel geen werking heeft, of niet bewezen is.

aangepast door haas&ko
Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch ook jammer dat de norit niet verwijderd is van de website.....Let op !!! bij werking verstopping....Niet gebruiken voor konijnen!

Een bijwerking kan zijn verstopping. In dat geval zal er ook gebruik gemaakt moeten worden van een laxeermiddel. Overleg dat met de dierenarts.

Dus wel gebruiken bij konijnen, maar ook tegelijkertijd een dierenarts raadplegen.

1 tip --> stuur anders even een mailtje naar info@stichtingkonijnenbelangen.nl

Zij zijn de deskundige & weten waar ze over praten.

Zij kunnen jou precies vertellen waarom ook Norit in een EHBO-doos thuishoort, met duidelijke redenen erbij waardoor je net mss allemaal iets beter begrijpt.

Niet gemeen bedoeld, het is alleen maar een goed bedoeld advies, waardoor ook jij de mensen hier op BB van de juiste info kunt voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dus niet deskundig in jouw ogen.......ik heb konijnen belangen niet nodig.....

En ik weet perscies waarom norit gevaarlijk is voor konijnen en aeropax idem....

ze zeggen je kunt het gebruiken maar krijg je een verstopping raadpleeg de dieren arts!! Nou dan ben je al mooi te laat......en het kan toch niet zo zijn dat we allemaal dit gaan gebruiken bij een vermoedelijke giftige plant?

Dus het juiste advies van konijnen belangen zou moeten zijn .....bij een giftige plant volgens onze lijst die ook niet helemaal klopt maar goed......gelijk naar een da gaan!

Niks zelf behandelen uitproberen met alle gevolgen van dien!( ik kan me ook niet bedenken dat een kundige dierenarts het hier mee eens kan zijn trouwens....)

Mijn ehbo doos bestaat uit primperite en siseral, pijnmedicatie.....wat betreft de middelen hier besproken.

Niet gemeen bedoeld, het is alleen maar een goed bedoeld advies ..... van een fokker die dagelijks met konijnen bezig is!!!

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .