Ga naar inhoud

bladeren?


lisa4

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik vroeg mij af of je al die bladeren (schoon natuurlijk) die op de grond zijn gevallen van de boom mag geven aan de konijnen. En welke bladeren van welke boom wel en welke boom niet. Ik heb al gezocht welke planten giftig en niet giftig zijn maar daar in kon ik mijn vraag niet beantwoorden. Jullie misschien? Er liggen nu natuurlijk zoveel mooie grote bladeren op de grond wat denkik voor de konijnies best lekker kan zijn? Toch?

Alvast bedankt!

Groetjes Lisa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms ligt er per ongeluk wel eens een blaadje in Nijn zijn ren, en dan eet hij dat wel eens op. Hij heeft nooit ergens last van gehad, maar als ik het zie pak ik het wel af. Je weet vaak niet bij wat voor boom het hoort, zeker als je verschillende soorten bomen hebt staan is het soms lastig te zien wat het nu echt voor blad is.

Een konijn mag paardebloemblad hebben, maar ik zou het niet zomaar overal gaan plukken, want ook daar kunnen andere dieren 'aangezeten' hebben en zou je er dus ook ziektes mee kunnen overbrengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons in de tuin vallen de blaadjes ook van de planten, voornamelijk de vlinderstruik. Ze zijn dan helemaal 'gedroogt/dood' dus veel voeding/gifstoffen zitten er niet meer in. Dus als je konijn zo nu en dan per ongeluk een blaadje binnenkrijgt, kan dat geen kwaad toch? Je konijn moet natuurlijk wel goed hooi blijven eten anders kan hij het allemaal niet verwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze nemen hier in de tuin ook wel eens ergens een hapje van, als ik het zie pak ik het af maar ja ik kan moeilijk elk blaadje dat van de bomen valt opvangen :P en harken heeft ook weinig zin, een dag later ziet het eruit alsof die boom gewoon expres nog meer laat vallen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij ons in de tuin vallen de blaadjes ook van de planten, voornamelijk de vlinderstruik. Ze zijn dan helemaal 'gedroogt/dood' dus veel voeding/gifstoffen zitten er niet meer in. Dus als je konijn zo nu en dan per ongeluk een blaadje binnenkrijgt, kan dat geen kwaad toch? Je konijn moet natuurlijk wel goed hooi blijven eten anders kan hij het allemaal niet verwerken.

Ga er maar niet zomaar vanuit dat gedroogde planten geen gifstoffen meer bevatten, bepaalde soorten zijn echt nog giftig als ze gedroogd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier liggen ook altijd best veel blaadjes in de tuin.. die waaien van de kastanje boom af, die verderop staat (buiten onze tuin)

Tijger&Bloem eten die altijd op, als ik ze s'morgens uit het hok laat, gaan ze dat altijd gelijk opsmikkelen.. het is voor mij niet bij te benen als ik dat steeds moet weg vegen aangezien er veel vanaf waaien..

Kastanje bladeren zijn die dus giftig ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Belle en Dolce eten ook van de bladeren als ze in de tuin lopen.. niet bijzonder veel maar hier en daar een blaadje..

ze zijn er nog nooit ziek van geworden..

en idd de tuin blad-vrij maken is onmogelijk..

maar de bladeren van de bomen in de tuin van mijn ouders staan in de "veilige" lijst.. dus dat is alvast iets :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook mijn konijnen eten gewoon de bladeren die van de bomen vallen.

Zoals hierboven ook al wordt gezegd is het natuurlijk onmogelijk om de hele tuin bladvrij te krijgen. Mijn diertjes hebben ook nooit ergens last van gehad, dus volgens mij is het niet zo'n probleem (wij hebben overigens geen fruitbomen o.i.d.!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Volgens mij hebben tamme konijnen niet het instinct om het juiste voer te kiezen. Ze zullen dus wel degelijk met veel smaak aan giftige planten beginnen! Zo moet ik de mijne (als ze los door te tuin lopen) altijd wegjagen bij de klimop en de hulst.

Overigens: ook daarvan heb ik niet altijd kunnen voorkomen dat ze er wat van aten.

Ze zijn er tot nu toe nooit ziek van geworden, maar volgens mij biedt dat geen garantie voor de toekomst. Als ik me niet vergis kunnen konijnen ook na langere tijd nog ziek worden van giftig voedsel, zeker als ze het vaker binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij hebben tamme konijnen niet het instinct om het juiste voer te kiezen. Ze zullen dus wel degelijk met veel smaak aan giftige planten beginnen! Zo moet ik de mijne (als ze los door te tuin lopen) altijd wegjagen bij de klimop en de hulst.

Overigens: ook daarvan heb ik niet altijd kunnen voorkomen dat ze er wat van aten.

Ze zijn er tot nu toe nooit ziek van geworden, maar volgens mij biedt dat geen garantie voor de toekomst. Als ik me niet vergis kunnen konijnen ook na langere tijd nog ziek worden van giftig voedsel, zeker als ze het vaker binnen krijgen.

Dat eerste klopt idd, tenminste, met paarden is dit zo dus met konijnen zal dat ook wel zo zijn. En het tweede ben ik het ook mee eens, je moet het zoveel mogelijk voorkomen maar ik moet echt bekennen dat ik niet enorm in de stress schiet als ik zie dat ze toch ergens een hapje van nemen... Meestal hebben ze het daar ook te druk voor als ze los lopen.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .