Ga naar inhoud

Hersenbloeding


Dollie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Mijn driejarige konijntje Joy heeft een paar dagen geleden een hersenbloeding gehad, waarschijnlijk veroorzaakt door een oorontsteking. Z'n kop stond opeens helemaal scheef, dus zijn we meteen naar de dierenarts gegaan, eigenlijk met de intentie om hem in te laten slapen, maar de dierenarts zei dat het nog wel goed zou kunnen komen en dat ze hier prima mee kunnen leven. Hij zit nu tijdelijk binnen en het gaat inderdaad redelijk, hij eet en drinkt goed en hij lijkt het ook niet zo erg te vinden, maar hij kan geen evenwicht houden. Hij kan zich wel redelijk voort bewegen maar hij rolt heel vaak om. Zou het toch niet beter zijn om hem toch in te laten slapen? Heeft iemand hier ervaring mee? We willen Joy namelijk niet kwijt maar we willen ook niet dat hij onnodig lijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik kan het mis hebben, maar het klinkt als e.culluni. (eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe je dat schrijft) Wellicht kunnen andere forum-gebruikers je beter helpen.

In ieder geval; sterkte. En ik hoop dat je nijn erbovenop komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je alleen maar de raad geven om ALLES over E.Cuniculi te lezen !

Wellicht heeft je konijn dat (het lijkt er sterk op) en daar kan hij met medicijnen weer bovenop komen !!

Niet iedere dierenarts is konijnkundig genoeg om dit vast te stellen...

Caroline weet er wel het één en ander vanaf...

CAROLINE !!!!!!!!!!!!

Joehoeeeeeeeeeeeeee ! :bounce:

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even gegoogled en de eerste de beste site aangeklikt:

3 hoofdsymptomen:

1. hersenproblemen: oogproblemen, draainek of tollen om de lengteas

Dat lijkt de perfecte omschrijving te zijn. Maar hij heeft ook een oorontsteking en de dierenarts zei dat het daar waarschijnlijk door veroorzaakt is? Nou ja ik zoek nog even verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het even gegoogled en de eerste de beste site aangeklikt:

3 hoofdsymptomen:

1. hersenproblemen: oogproblemen, draainek of tollen om de lengteas

Dat lijkt de perfecte omschrijving te zijn. Maar hij heeft ook een oorontsteking en de dierenarts zei dat het daar waarschijnlijk door veroorzaakt is? Nou ja ik zoek nog even verder.

Het is idd klassiek dat een DA die weinig van konijnen kent als diagnose middenoorontsteking of hersenvliesontsteking als diagnose stellen...

Maar er is een zéér eenvoudige manier om er achter te komen of de diagnose juist is.... bel gewoon je DA op, vraag om PANACUR, dat is een ontwormingsmiddel dat gegeven wordt bij EC (6 weken!!!) en wat de parasiet die verantwoordelijk is voor deze symptomen onder controle houdt. Het gaat nooit helemaal weg en als je konijn zwakker is,kan het weer de kop opsteken.

Panacur is een veilig middel wat niet door de darmen wordt opgenomen en kan je dus zonder risico geven.

Vergeet niet dat het zaterdag is en wachten tot maandag ALS het EC is, is geen optie, je moet dan vandaag echt de behandeling beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar hoef je geen recept voor te hebben ofzo? Want als het toch niks kwaads kan doen, heeft het dan zin om naar de DA te gaan ipv gewoon direct panacur te proberen? Aangezien hij niet de juiste diagnose kan stellen bij gebrek aan kennis die jullie allemaal wel hebben en die consulten verrekte duur zijn, helemaal in het weekend..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar je zal het wel bij een DA moeten halen... ik zou zeggen, bel gewoon diegene die het dichtst in de buurt zit en vraag of je het kan komen halen, hoef je idd geen consultatie te betalen normaal gezien. En je moet vooral je konijn niet weer door de stress van een DA-bezoek laten gaan. (argument wat je kan gebruiken als je DA belt)

Ik zie er hier geen kwaad in om dat te testen omdat panacur niet schadelijk is, anders zou ik nooit zomaar medicatie aanraden... wij zijn ook geen DA en we hebben haar niet gezien, alleen de symptomen wijzen echt naar EC en omdat zoveel DA'en dat niet kennen en wij dit dus vaker zien, zou ik zeggen, ja ,ga dat halen en kijk hoe ze reageert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de da denkt aan een middenooronsteking behandelen voor beide.

Dus panacur voor mogelijke e cuniculi en antibiotica voor middenoorontsteking.

Mocht het echt midden oorontsteking zijn wat veel vaker voorkomt dan e cuniculi, dan ben je te laat alks je niet nu daar ook iets tegen doet.

En wat het van de 2 dan ook is, beide zullen opgelost worden met die medicijnen.

Heb je trouwens niks tegen middenoorontsteking gekregen van je dierenarts als die dacht dat dat het was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee voor ooronsteking heb je echt ab nodig in de mond of via een injectie ......maar bij ooronsteking staan ze nog wel recht op hun poten bij e cuniculli niet.

Maar zo te horen is jouw da met beiden niet bekend dat ie e simpel weg oordruppels[wel ab maar niet de snelste manier van aanpakken] mee geeft.Ik zou een andere da zoeken des noods naar wilhelmina park in utrecht gaan voor de juiste behandeling diagnose.....

Konijn met e cuniculi filmpje e cuni

maar konijnen die dat hebben kunnen nog wel goed eten maar tollen veel om....

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Joy doet niet zo als dat arme beestje van dat filmpje, althans, niet zo extreem.. Ik heb een klein stukje gefilmt, hij zit nu buiten in de ren namelijk, maar hij vond het gras interessanter dan ik die even een filmpje van hem wou maken. Bovendien, als hij gewoon rond loopt valt het wel mee, maar als je hem oppakt en dan of op je schoot zet of op de grond of weer in z'n hokje, dan is het net of ie in paniek raakt en dan rolt ie omver.

Maar mijn DA is dus niet echt goed? Normaal gaan we ook naar een andere DA maar die zit in Veendam, dat is dik twintig minuten rijden, eigenlijk is dat veel te stressvol, maar ze zijn daar heel kundig. Omdat we er vanuit gingen dat we 'm moesten laten inslapen, dachten we dat het niet zoveel uitmaakte en dat we hem dan maar beter de stress konden besparen.

MVI_8077.flv - Video - Photobucket - Video and Image Hosting

Let vooral niet op het geluid.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .