Ga naar inhoud

wat eet je konijn vandaag?


Aileen

Aanbevolen berichten

Vandaag naar de markt geweest, voorraad ingeslagen tot zaterdag.

Ik had al eens een gelijkaardige foto geplaatst, maaar dat is weer een tijdje geleden.

Links: munt, dille en thijm

Midden: krulpeterselie, platte peterselie, basilicum

Rechts: selder

Boven: zak met wortelloof, afval dat ik krijg op de markt.

Van dit alles wordt weer een mix gemaakt en daar krijgen ze dagelijks een paar goeie groppen van.

IMGP2275.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

ik heb nu 2 gevulde plastic tasje in de koelkast liggen voor mijn 4 nijntjes. ook op de markt haal ik de laatste tijd de boodschappen voor hun. Tegenwoordig kost het me zo'n 13 euro aan groente per week.

Toevallig liet ik gister aan de verkoopster vallen dat het niet voor mezelf was maar voor de konijnen.

Nou verbaasde gezichten en gesmoes om me heen...de verkoopster vond ze ook behoorlijk verwend...toch zeker die kruiden niet voor je konijnen. jawel mevrouw...alles voor de konijnen:

-krop andijvie

- bosje bospeen

- bleekselderij

- handje spinazie

- 2 witloven

- 2 bosjes peterselie

- selderij

- salie

- basillicum

- thijm

- dille

en zo af en toe nog wat groente wat wij zelf over hebben.

hier hebben de binnen nijnen ook een vaste volgorde van eten:

eerst half worteltje (loof laten ze nog even liggen)

dan peterselie

bassilicum

andijvie witlof

en alslaatst blijft de selderij liggen

aangepast door Marlieke en nijntjes
iets vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eten ze met z'n 5en (per dag):

1 grote stronk witlof (soms 2), dat is ong 2 of 3 blaadjes per konijn,

ong een halve krop andijvie,

1 grote bos peterselie,

1 hele grote bos selderij,

een halve verpakking bleekselderij (zoals op de foto van Caroline),

2 worteltjes,

en soms nog wat ruccola. Het groen geef ik in 2x per dag, meestal 's middags andijvie, witlof en peterselie en 's avonds de rest.

En natuurlijk krijgen ze hier ook gewoon hun biks en hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

is het wel okey dat ze alles zo snel opeten? Ik geef ze het groen in de ren/bak en ze vreten het op als bezettene..

Hier eten ze ook alles in een keer op. Ik maak een heel grote groenteschotel en alles gaat in een keer in de buikjes:w00t: Volgens mij is dat niet zo erg.

Toevallig liet ik gister aan de verkoopster vallen dat het niet voor mezelf was maar voor de konijnen

Hihi ik sla ook altijd speciaal voor de konijnen heel veel groenten en kruiden in:$ zijn ook wel mensen die mij verbaasd (en een beetje hoofdschuddend:blink:) aankijken, vooral familie:$

Vandaag hebben ze gehad:

*Flinke hoeveelheid andijvie (weet niet precies hoeveel blaadjes, hangt af van hoe groot ze zijn. Al een flink bord vol)

*Witlof , zo'n 8 grote bladeren

*Peen, met zn 2en 3 plakjes

*Peterselie, allebei een handje vol

*Basillicum, allebei 2 flinke takjes

*Zo'n 5 takjes selderij

*3 plakken komkommer

*2 handjes ruccola

*Een klein handje spinazie

En natuurlijk 's ochtends en 's avonds biks!

De meeste groenten zijn de basis, krijgen ze altijd, verder wissel ik dingen af.Zoals bijv. spinazie krijgen ze neit altijd.

Helemaal vergeten: Onbeperkt (kruiden)hooi natuurlijk!

aangepast door Danja
Hooi vergeten!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Standaard zit er elke dag peterselie, selderij en witlof in hun groenteschotel.

Dit vul ik aan met hetgeen wij zelf eten of koop er nog iets bij. Het bestaat voor het merendeel uit kruiden, omdat ze dit het lekkerste vinden. Wortel, andijvie en bijvoorbeeld spinazie blijven altijd liggen.

Koop me soms arm aan kruiden (kan niet elke week naar de markt), maar ach, tis voor een goed doel:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bo krijgt 2 keer een wasmandje vol met hooi smorgens en savonds . Dan nog zijn biks wat ik nu verdeel over de dag dus smorgens 45 en savonds 45 gram. En dan krijgt hij altijd een halve winterpeen een halfe witlof en voorde rest het meeste andijvie. Verder vul ik aan met wat ik eet komkommer soms een stukje appel of meloen is ie ook dol op. Verder krijgt hij om de dag een verse wilgentak met blad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, ik schaam me diep! Ik geef mijn konijntjes telkens maar 1 groentesoort. Eigenlijk afhankelijk van wat ik eet. Als ik worteltjes eet, dan eten mijn konijntjes ook worteltjes, als ik andijvie eet, dan eten mijn konijntjes ook andijvie. Zo nu en dan koop ik wel speciaal witlof voor de konijntjes, ik lust het niet, maar mijn nijntjes zijn er dol op!

Vraagje: mogen konijntjes ook radijsjes? Ik had er gister een gegeven en bedacht me later dat ik niet zeker wist of ze het mochten. Het radijsje was overigens zo op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja de markt is wel een goeie! Wie weet kom ik je daar tegen. Ga zaterdag gelijk ff wat groenten voor die arme nijntjes van mij kopen! Toen ik las wat jullie allemaal aan jullie konijnen geven voelde ik me echt zo'n slechte konijnenmoeder!! Maar goed, daar gaat dus verandering in komen!

Klopt het trouwens dat als de konijntjes in de pubertijd komen ze veel meer gaan eten? Ik hoorde dat je konijntjes tot 6 maanden onbeperkt biks mag geven en sowieso altijd onbeperkt hooi. Maar mijn konijntjes (4,5 maanden) blijven maar eten en eten. Het lastige is dat mijn konijntjes een kruising zijn tussen een teddydwerg en een teddy widder, waardoor ik niet precies weet hoe zwaar ze moeten wegen (ze wegen nu rond de 1500 gram). Sorry, ik ga een beetje off-topic...

In ieder geval ga ik ze vanavond wat witlof, tomaat, komkommer en radijsjes geven. En zaterdag ga ik in ieder geval wat peterselie, extra witlof en worteltjes kopen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vanochtend naar de markt geweest, een bos wortels, witlof en andijvie gekocht. De andijvie zal alleen nog even moeten wachten, anders komen de nieuwe soorten te snel achter elkaar. Want ik heb na de bleekselderij van zaterdag intussen ook al paksoi geintroduceerd (stond maandag op ons eigen menu.) Dat heeft gelukkig geen problemen gegeven, maar ik zal nu maar wat verstandiger zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had voor vandaag voor wel 6 hele eurocenten een hele berg spinaziebladeren gehaald... die kunnen dus ook aan t menu toegevoegd worden...

ik maakte me al een beetje zorgen dat ik ze misschien te veel eten geef, maar als ik de hoeveelheden hier allemaal hoor, dan valt het wel mee...

eet smakelijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze morgen kregen onze nijnen:

* 1 stronk witloof

* 1 stuk selder

* 1 stuk komkommer van 4cm

* enkele stukken jonge selder (heb dat hier in een kweekbak staan, eten ze veel liever dan volgroeide selder)

* wortelloof

* peterselie

* 1 aardbei

kweekbak.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

En mijn nijntjes eten vandaag:

gras

druivenblad

perenblad

blad van moerbei

beukenblad en takjes

citroenmelisse

gras

paardestekken

watermunt

frambozenblad

blauwe bessenblad

jong blad van de roos, uitgebloeide bloem van de roos

....enzovoort. Ik ga gewoon mijn tuin door en pluk overal een paar blaadjes. Vandaag als extra: de puntjes van de sperziebonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Mijn konijnen krijgen per konijn :

-vers hooi

- takje selder

-halve wortel

- 3blaadjes witloof

_ biks naar lichaamsgewicht.

MAAR wat ik me eigenlijk afvraag ik heb 3 konijnen van bijna 3kg en 2 samenzittende voedsters eentje van 1kg en 1.5kg.

Hoeveel (gr) groenvoer (groenten en kruiden) mogen ze eigenlijk per dag hebben. ik geef ze dit 2x per dag ( enkel groenvoer bedoel ik) is dit genoeg? en is het waar dat je konijn van biks veel energie krijgt en het beter is dit smorgens te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben vanmorgen een blad paksoi, wortel en wortelloof en een stronk witlof gehad. Vanmiddag kregen ze nog een paar takjes peterselie en citroenmelisse. Vanavond krijgen ze hun biks (SS). En natuurlijk hooi en water de hele dag door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijntjes zijn nog maar 8 weken en krijgen momenteel alleen hooi en wat biks. Heeel af en toe een sprietje gras maar daar doe ik heel erg voorzichtig mee.

Ik heb gehoord dat ze de eerste maanden helemaal niks anders mogen dan hooi en biks, en ik wil hun maagjes niet overstuur maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .