MarjoleinR Geplaatst: 22 uren geleden Geplaatst: 22 uren geleden Hoi allemaal, Hopelijk is er iemand die ervaring heeft met dit proces en mij tips zou kunnen geven. Ik heb onlangs een relatief bang, maar nieuwsgierig, rammetje van 4 maanden geadopteerd nadat hij enkele maanden in zijn eentje in een te kleine trailiekooi had doorgebracht. Ik ging op zoek naar een maatje voor hem en heb hem in het asiel laten koppelen aan een voedster. Beide zijn ze gecastreerd/gesteriliseerd en inmiddels is het een gelukkig, stabiel koppel. De konijntjes zijn gezond en maken het goed. Ze zitten nu in een aparte grote kamer boven met veel ruimte, tunnels en schuilhuisjes. Ze zijn af en toe nog wat schrikachtig. Ik zou het leuk vinden als ze ook beneden zijn wanneer wij thuis zijn. Mijn vriend heeft ze helaas liever niet “unsupervised” beneden. Hoe train je een konijn om mee te lopen naar beneden en weer terug naar boven als je wilt gaan slapen? Hoe pak je dit het beste aan? ik hoor het graag! Quote
happy211 Geplaatst: 15 uren geleden Geplaatst: 15 uren geleden Over leren traplopen heb ik geen ervaring, maar konijnen terug in het verblijf krijgen lukt het best met eten. Maak er een vast ritueel van: geef ze alleen in hun kamer eten en op vaste tijden. Als je dan naar hun kamer loopt en daar met een voerbak rammelt, dan zullen ze direct komen is mijn ervaring. Je kunt dat ook proberen uit te breiden met een commando zoals 'terug' of 'naar boven'. Je kunt ze ook trainen op 'volg', net zoals je bij een puppy zou doen: korte trainingssessies in kleine stapjes met continu belonen. Dat kan ook helpen om ze de trap te leren. Denk er wel aan, ookal zijn jullie er bij, dat je beneden dan ook konijn-proof moet maken: kabels wegwerken, geen giftige kamerplanten, geen bijzondere boeken in de onderste plank van de boekenkast 😉 En afhankelijk van hoe lang ze beneden zijn, kan het ook handig zijn om een extra tijdelijke toiletbak beneden weg te zetten om ongelukjes te voorkomen. Al kan het ook zijn dat ze juist gaan keutelen en misschien zelfs plassen om hun geur af te geven in dit nieuwe onbekende territorium. Hou je rammetje goed in de gaten omdat hij zo angstig is, sommige konijnen worden erg onzeker van wisselend territorium. Zie je bij hem gedrag van frustratie of wordt hij angstiger, of wordt de relatie onrustig, dan kan het beter zijn om ze alleen in hun eigen vertrouwde kamer te laten. Quote
bunnyempress Geplaatst: 14 uren geleden Geplaatst: 14 uren geleden Oh jee, hier heb ik soort van ervaring mee. Ik heb 2 buiten konijnen, maar ze zijn beide de trap op geweest. Lodewijk als eerste. Hij deed gewoon voorpoten op de trede en dan de achterpoten iets omhoog springen. Niets hoeven leren. Halverwege vond hij het toch te spannend en ik had de slappe lach en toen is hij omgedraaid en naar beneden gelopen dat ging sneller. Scarlett is ooit langs mijn man gesneakt en naar boven gegaan om mij te zoeken. Ik was te lang niet beneden geweest (ziek) dus het was tijd om verhaal te komen halen. Hoe ver ze is gekomen weet ik niet. Keertje daarna zat ze op 1/3 met haar snoet in de tas te checken of daar wat lekkers in zat voor haar. Ik heb middelgrote konijnen: 3,8 en 4,5kg. Zelf zou ik geen trap lopen doen. Wat doe je als ze elkaar per ongeluk er af duwen? Springen op een slecht moment etc. Ik zou vervoersbox transport doen. Box in de konijnenkamer. Inlokken met lekkers & oefenen met commando “in” bijv. Lekker belonen. Ook super handig voor dierenartsen bezoek. Dan box zelf tillen, beneden neerzetten waar je wil en dan lekker laten verkennen. Ik hoop dat ze het goed doen. Mijn koppel vindt een wisselend territorium prima. Dus hier staat in de zomer de deur open en lopen ze binnen en buiten. Alles beneden is konijnen proof, behalve de plinten. Daar hebben we op 2 plekken een knaag stukje. En die stiekemerds willen dus ook nog weleens inbreken. Wat ze ook bij de vakantie oppas aan huis deden 😂. Die ons liet weten dat een bakje snoep voor het naar buiten lokken echt idd heel handig was. Nadat ze me had verzekerd dat ze als dierenarts assistente en konijnen trimmer zeker wist dat ze ze buiten zou weten te houden. 😜 Quote
MarjoleinR Geplaatst: 13 uren geleden Auteur Geplaatst: 13 uren geleden Dank voor de reactie beide! ik denk dat ik mogelijk beter met ze kan bonden als ze ook in mijn territorium zijn. Misschien moet ik ze inderdaad met een box vervoeren, maar ik weet dat mijn Nijntjes dat wel heel spannend vinden. Misschien moet ik ze leren inderdaad om gemakkelijk in en uit de box te gaan. Wat een uitdaging zeg!! Quote
JokeC Geplaatst: 10 uren geleden Geplaatst: 10 uren geleden En als je eerst de konijnen minder schrikkerig/onzeker “maakt”, zodat ze met meer (zelf)vertrouwen de eventuele territoriumwissel aan kunnen? Dan geef je hen in ieder geval een steviger basis waarmee ze aan het nieuwe avontuur beneden beginnen. Minder spanning betekent makkelijker leren en het lijkt mij ook aardiger naar je konijntjes. Zoals al aangegeven, hangt het echt af van het konijn of het lukt of niet. Sommige durven niets nieuws te proberen, sommige zijn onverschrokken en de rest zit er tussenin. Het frustrerendste is als het lijkt te lukken met het ene konijn maar dat het maatje het niet trekt. Dat wordt duimen dat het jullie lukt. Succes met het “project”. 👍🏿 Quote
bunnyempress Geplaatst: 5 uren geleden Geplaatst: 5 uren geleden 7 uren geleden, MarjoleinR zei: Misschien moet ik ze inderdaad met een box vervoeren, maar ik weet dat mijn Nijntjes dat wel heel spannend vinden. Misschien moet ik ze leren inderdaad om gemakkelijk in en uit de box te gaan. Wat een uitdaging zeg!! Bij mij hadden ze het zo door. Target Stick (of iets anders wat ze makkelijk kunnen zien) de box in en dan een verbaal commando of de clicker gebruiken. Zelf doe ik liever verbaal commando. En dan als ze er braaf ingelopen waren een snackje. Scarlett is heel erg slim, maar Lodewijk is echt wel een beetje een oen. Gelukkig wil hij graag pleasen dus dat helpt. Ik denk dat ze het binnen 2-3 dagen doorhadden. Af en toe herhaal ik het. Ze kennen hier in (in de transportbox/in het hok/in de tunnel), op (op de boomstronk/op de weegschaal) en volg (altijd handig als ze ergens zitten waar ze niet horen). Veel mensen vinden het ook leuk om bijv. high five of draaien te oefenen, maar ik vond dat zelf dus niet zo nuttig. Op hun namen reageren ze ook. Het ene konijn luistert heel goed (wel 5-10 mins oefenen en niet te lang) en het andere niet. Als ze heel ziek zijn, dan kan je ze vaak zo vangen en erin stoppen, maar als je bijvoorbeeld gaat vaccineren, dan is het echt super handig als je hebt geoefend met stressvrij transporteren. Jij blij, zij blij. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.