FreddyFranky Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 Hi, Mijn konijn eet sinds 2 maanden zijn blindedarmkeutels niet op. Zijn vriedinnetje heeft hier geen problemen mee. We gebruiken bergweide hoog van Knaagbox en geven nu eigenlijk niks anders meer (eerst gaven we SS brokken). Beide zijn ze ook aan de zwaardere kant. Gisteren naar de dierenarts geweest (voor de 3e keer) op de röntgenfoto is bij beide blaaszand te zien, dus ze moeten nú calcium arm dieet volgen en dus afvallen. Die blindedarmkeutels eet het mannetje dus nu al zo’n twee maanden niet op. Iemand ervaring met bovenstaande problemen en tips? Quote
happy211 Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 De twee meest voorkomende redenen waarom een konijn zijn blindedarmkeutels niet opeten, zijn verkeerde voeding of medicijnen. Als ze te veel brok, of sowieso te veel eten krijgen, dan zie je vaak dat ze de blindedarmkeutels niet opeten. Dus als hij al moet afvallen en je daarop zijn voeding zal aanpassen, zal het zich hopelijk zo oplossen. Als je medicijnen geeft, dan smaken de keutels ook anders en kan dat een reden zijn waarom hij ze niet opeet. Zie je echt trosjes liggen, of blijven ze in zijn vacht bij zijn kontje plakken of zie je uitgesmeerde trosjes? Waar ik ook nog aan denk, vanwege dat je zegt dat hij te dik is, is dat hij er niet goed bij kan om ze op te eten. Dat doen ze altijd direct vanuit hun achterste, dus moeten ze best wel ver strekken. Hoe is zijn vacht achterin, kan hij dat goed bijhouden of zie je daar ook klitjes of rommelig uitziende vacht waar uit kan blijken dat hij er niet goed bij kan om zich te verzorgen? Quote
Lappie2 Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 Datzelfde probleem hadden we met Leeuw, omdat hij veel te dik was kon hij er niet bij en bleef het aan zijn bibs hangen. De ene keer stampte hij het het kleed in en de andere keer waren ze gewoon te hard om nog te kunnen eten. Ook had hij schijnbaar al blaasgruis wat na lange tijd een gigantische steen werd die operatief verwijderd moest worden. Quote
FreddyFranky Geplaatst: 16 december 2025 Auteur Geplaatst: 16 december 2025 1 uur terug, happy211 zei: De twee meest voorkomende redenen waarom een konijn zijn blindedarmkeutels niet opeten, zijn verkeerde voeding of medicijnen. Als ze te veel brok, of sowieso te veel eten krijgen, dan zie je vaak dat ze de blindedarmkeutels niet opeten. Dus als hij al moet afvallen en je daarop zijn voeding zal aanpassen, zal het zich hopelijk zo oplossen. Als je medicijnen geeft, dan smaken de keutels ook anders en kan dat een reden zijn waarom hij ze niet opeet. Zie je echt trosjes liggen, of blijven ze in zijn vacht bij zijn kontje plakken of zie je uitgesmeerde trosjes? Waar ik ook nog aan denk, vanwege dat je zegt dat hij te dik is, is dat hij er niet goed bij kan om ze op te eten. Dat doen ze altijd direct vanuit hun achterste, dus moeten ze best wel ver strekken. Hoe is zijn vacht achterin, kan hij dat goed bijhouden of zie je daar ook klitjes of rommelig uitziende vacht waar uit kan blijken dat hij er niet goed bij kan om zich te verzorgen? Quote
FreddyFranky Geplaatst: 16 december 2025 Auteur Geplaatst: 16 december 2025 (aangepast) Hi, bedankt voor de reactie. Zijn kontje ziet er ook niet helemaal verzorgd uit… dus hij zal echt moeten afvallen. Heb je daar ook tips voor? Ze krijgen nu geen brokken en alleen hooi. @happy211 16 december 2025 aangepast door FreddyFranky Quote
FreddyFranky Geplaatst: 16 december 2025 Auteur Geplaatst: 16 december 2025 10 minuten geleden, Lappie2 zei: Datzelfde probleem hadden we met Leeuw, omdat hij veel te dik was kon hij er niet bij en bleef het aan zijn bibs hangen. De ene keer stampte hij het het kleed in en de andere keer waren ze gewoon te hard om nog te kunnen eten. Ook had hij schijnbaar al blaasgruis wat na lange tijd een gigantische steen werd die operatief verwijderd moest worden. Quote
FreddyFranky Geplaatst: 16 december 2025 Auteur Geplaatst: 16 december 2025 Heb je tips om het konijn af te laten vallen? @Lappie2 Quote
happy211 Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 Geef je dat dieet van alleen hooi op advies van de dierenarts? Hoeveel bewegingsruimte hebben ze? Kunnen ze elke dag een paar uur (het liefst de hele dag) goed rennen en springen en spelen? Quote
FreddyFranky Geplaatst: 16 december 2025 Auteur Geplaatst: 16 december 2025 2 minuten geleden, happy211 zei: Geef je dat dieet van alleen hooi op advies van de dierenarts? Hoeveel bewegingsruimte hebben ze? Kunnen ze elke dag een paar uur (het liefst de hele dag) goed rennen en springen en spelen? Als we thuis zijn hebben ze beschikking tot de gehele tuin. Maar ze liggen veel. De dierenarts zei weinig brokken, maar dat kregen ze al, dus we dachten voor nu even geen brokken… Quote
happy211 Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 Helemaal geen brok is wel erg weinig, dat is eigenlijk niet verstandig als langetermijn oplossing. Dat kan alleen als je ter compensatie veel verschillende groente gaat geven en je goed inleest op welke voedingsstoffen ze nodig hebben. Een goede richtlijn voor konijnen die moeten afvallen is 5-10 gram per kilo streefgewicht. (Afhankelijk van hoeveel groente en kruiden je erbij geeft, als je er meer bij geeft dan voer je wat minder brok dan wanneer je alleen hooi en brok geeft). Stel dat jouw konijnen moeten afvallen tot ze 2 kilo wegen, dan zou je ze 10-20 gram per konijn per dag geven. (Als ze eenmaal op gezond gewicht zijn, dan kun je 15-20 gram brok aanhouden per kilo.) Als je die kleine portie brokken dan uitspreid in het verblijf, dan moeten ze er harder voor werken. Waar ik ook aan denk als ze heel de tuin ter beschikking hebben, hoeveel eten ze daar gedurende de dag? 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 24 minuten geleden, FreddyFranky zei: Heb je tips om het konijn af te laten vallen? @Lappie2 Eerste 3 jaar van zijn leven zat hij in een kleine kooi.... Totaal verwaarloosd en geen beweging. Hij en zijn vriendje Kleine kregen in het begin apart hun voer. Kleine was nog een mini die meer moest eten en hij een volle dikzak die minder moest. Dus dat was het eerste. Minder voer maar wel volgens de richtlijnen die Happy beschreef. Hij kreeg 15gram tot 20 gram in totaal brok , over de dag verspreid, en onbeperkt Timothy hooi. Ze hebben bij ons vanaf dag 1 de halve kamer +/- 20m2 en aangezien Kleine nog een kleine was en heel actief, probeerde Leeuw daar aan mee te doen. Ging natuurlijk voor geen meter maar het werkte wel om hem wat actiever te krijgen. Daarnaast had ik veel op en af dingen geplaatst waar ze overheen moesten. Poefje hier, hoog kussen daar, tunnels, kattenpaal etc Elke dag 2 a 3 keer ging ik irriteren achter zijn staart als hij weer te lang lag. Toen hij bij ons(zo.n 2,5 jaar geleden) kwam woog hij 4,9 kilo en nu 2,1 kilo. Nu eten ze samen 15 a 20 gram brok 2 x per dag en zo,n 160gram vers groen 2x per dag plus natuurlijk Timothy hooi onbeperkt. Quote
FreddyFranky Geplaatst: 16 december 2025 Auteur Geplaatst: 16 december 2025 20 minuten geleden, happy211 zei: Helemaal geen brok is wel erg weinig, dat is eigenlijk niet verstandig als langetermijn oplossing. Dat kan alleen als je ter compensatie veel verschillende groente gaat geven en je goed inleest op welke voedingsstoffen ze nodig hebben. Een goede richtlijn voor konijnen die moeten afvallen is 5-10 gram per kilo streefgewicht. (Afhankelijk van hoeveel groente en kruiden je erbij geeft, als je er meer bij geeft dan voer je wat minder brok dan wanneer je alleen hooi en brok geeft). Stel dat jouw konijnen moeten afvallen tot ze 2 kilo wegen, dan zou je ze 10-20 gram per konijn per dag geven. (Als ze eenmaal op gezond gewicht zijn, dan kun je 15-20 gram brok aanhouden per kilo.) Als je die kleine portie brokken dan uitspreid in het verblijf, dan moeten ze er harder voor werken. Waar ik ook aan denk als ze heel de tuin ter beschikking hebben, hoeveel eten ze daar gedurende de dag? Wat super deze tips! Ik ga dan toch wat brokken geven, gelden deze aantal grammen voor ScienceSelective brokken? Gedurende de seizoenswisselingen vallen er veel appelboombladderen in onze tuin die ze eigenlijk vrijwel gelijk opeten. Kan dit ook de oorzaak zijn? Quote
FreddyFranky Geplaatst: 16 december 2025 Auteur Geplaatst: 16 december 2025 3 minuten geleden, Lappie2 zei: Eerste 3 jaar van zijn leven zat hij in een kleine kooi.... Totaal verwaarloosd en geen beweging. Hij en zijn vriendje Kleine kregen in het begin apart hun voer. Kleine was nog een mini die meer moest eten en hij een volle dikzak die minder moest. Dus dat was het eerste. Minder voer maar wel volgens de richtlijnen die Happy beschreef. Hij kreeg 15gram tot 20 gram in totaal brok , over de dag verspreid, en onbeperkt Timothy hooi. Ze hebben bij ons vanaf dag 1 de halve kamer +/- 20m2 en aangezien Kleine nog een kleine was en heel actief, probeerde Leeuw daar aan mee te doen. Ging natuurlijk voor geen meter maar het werkte wel om hem wat actiever te krijgen. Daarnaast had ik veel op en af dingen geplaatst waar ze overheen moesten. Poefje hier, hoog kussen daar, tunnels, kattenpaal etc Elke dag 2 a 3 keer ging ik irriteren achter zijn staart als hij weer te lang lag. Toen hij bij ons(zo.n 2,5 jaar geleden) kwam woog hij 4,9 kilo en nu 2,1 kilo. Nu eten ze samen 15 a 20 gram brok 2 x per dag en zo,n 160gram vers groen 2x per dag plus natuurlijk Timothy hooi onbeperkt. Heel erg bedankt voor de tips!!! Heeft uw konijn dus ook last gehad van de blindedarmkeutels niet opeten en uw konijn eet ze nu dus wel weer op? Quote
Lappie2 Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 1 minuut geleden, FreddyFranky zei: Wat super deze tips! Ik ga dan toch wat brokken geven, gelden deze aantal grammen voor ScienceSelective brokken? Gedurende de seizoenswisselingen vallen er veel appelboombladderen in onze tuin die ze eigenlijk vrijwel gelijk opeten. Kan dit ook de oorzaak zijn? Konijn op dieet is konijn op dieet dus alles wat je niet als dieet geeft is extraas en extra grammen erbij. Met Leeuw ben ik nu onder zijn kilo,s gaan zitten maar compenseer dat weer met vers groen. Extra groen is minder brok. Quote
happy211 Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 Nog een belangrijke vraag die ik eerder vergeten was, waar ik aan dacht door het verhaal van @Lappie2: hoe oud zijn jouw konijnen? Als ze nog jong zijn, dan hebben ze meer brokken nodig (jonger dan 6 maanden geloof ik dat dit aangeraden wordt) 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 4 minuten geleden, FreddyFranky zei: Heel erg bedankt voor de tips!!! Heeft uw konijn dus ook last gehad van de blindedarmkeutels niet opeten en uw konijn eet ze nu dus wel weer op? Ja hij eet ze weer netjes op 😁 Heel af en toe doet ie lomp en valt het en dan gaat ie zoeken en staat er op... Maar zonder zijn lompe momentjes eet hij ze keurig zelf van onder op. 1 Quote
FreddyFranky Geplaatst: 16 december 2025 Auteur Geplaatst: 16 december 2025 12 minuten geleden, happy211 zei: Nog een belangrijke vraag die ik eerder vergeten was, waar ik aan dacht door het verhaal van @Lappie2: hoe oud zijn jouw konijnen? Als ze nog jong zijn, dan hebben ze meer brokken nodig (jonger dan 6 maanden geloof ik dat dit aangeraden wordt) Ze zijn beide rond de drie jaar! Quote
FreddyFranky Geplaatst: 16 december 2025 Auteur Geplaatst: 16 december 2025 (aangepast) @Lappie2 @happy211 Super bedankt voor jullie tips! Kan het hooi ook nog uitmaken of niet? Wij gebruiken bergweidehooi van de Knaagbox en dat vliegt erdoorheen. Ook wat betreft calcium? 16 december 2025 aangepast door FreddyFranky Quote
happy211 Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 In dit artikel kun je meer lezen over calcium: https://www.bunnybunch.nl/calcium-in-konijnenvoer/ 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 16 december 2025 Geplaatst: 16 december 2025 1 uur terug, FreddyFranky zei: Ze zijn beide rond de drie jaar! Ik heb niet het hele topic gelezen maar las dat ze af moeten vallen. Als jullie thuis zijn krijgen ze de hele tuin. Kun je dan geen hand brokjes rondstrooien zodat ze moeten lopen. Hoe groot is de ruimte binnen? Mijn konijnen hebben ook schik met een voerbal. Die zijn goedkoop. Er zit een gat in en kun je de brokjes indoen. Door de bal te rollen, vallen de brokjes er één voor één uit en ze moeten de bal met kun kop rollen dus bewegen ze weer. Alleen hooi lijkt me te simpel. in de natuur eten de konijnen ook meerdere kruiden. Ik geef op dit moment veel gewoon gras en fluitekruid. Aangevuld met gedroogde kruiden. En één keer per dag een handje SS voer dat ik rondstrooi voor twee dwergkonijnen. Quote
Evee Geplaatst: 17 december 2025 Geplaatst: 17 december 2025 Ik zag dat het artikel over calcium al gedeeld is, aanvullend heb ik nog deze linkjes voor je met informatie: Konijnen laten afvallen: https://www.bunnybunch.nl/konijnen-met-overgewicht-laten-afvallen/ Informatie over konijnenkeutels en oorzaken niet opeten blinde darmkeutels: https://www.bunnybunch.nl/konijnenkeutels/ Wormen bij konijnen: https://www.bunnybunch.nl/wormen-bij-het-konijn/ Uitleg over hooisoorten: https://www.bunnybunch.nl/wat-is-het-beste-hooi-voor-konijnen/ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.