Wim Van Gastel Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november Hallo iedereen, Wij hebben al enkele jaren 2 konijnen die 's nachts in een hok zitten buiten, maar overdag vrij in de tuin mogen rondhuppelen. Ze hebben een toilet in hun hok, maar hadden ook steeds een vast plekje in de tuin, tegen de afscheiding. Prima voor ons, maar de laatste tijd begint het plekje te vergroten en op te schuiven naar het midden van de tuin. Wij hebben twee spelende kinderen, dus verre van ideaal. Hebben jullie misschien tips hoe we dit fenomeen kunnen terugdringen/terugdraaien? Alvast bedankt! Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november (aangepast) Een extra wc neerzetten op een vaste plek buiten? Maar zal ook wel een beetje omgeving afbakenen zijn, zeker als ze er niet altijd zitten, doen ze bij ons ook als ze in een extra ren in het gras mogen. En konijnen poepen waar ze eten vaak, dus als ze lekker aan het grazen zijn wordt het lastig. Hebben ze ‘s nachts trouwens ook beschikking over een ren? Konijnen zijn wel echt schemerdieren, die ook graag ‘s nachts actief zijn. 5 november aangepast door BaasjevanBrownie Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 6 november Geplaatst: 6 november 3 uren geleden, Wim Van Gastel zei: Prima voor ons, maar de laatste tijd begint het plekje te vergroten en op te schuiven naar het midden van de tuin. Ik weet dat je konijnen 's nachts niet op mag sluiten in een hok. Wij hadden eerder net zo'n situatie als jij. Overdag een zee van ruimte en 's nachts in een groot hok. Het gaf mij een veilig idee en ik zou het zo weer doen. Want toen ik een keer later op de avond kwam, waren ze verdwenen door een vos of marter. Vanaf die tijd heb ik een grote afgesloten ren van 6x3 m2. En het geeft een veilig idee dat niet opgepeuzeld kunnen worden. Nu even op je vraag in. Wij hebben paarden gehad. Die beginnen altijd in een hoek en gaan dan steeds verder het land in om te mesten. Maar toen we elke dag - op de zondag na - het land uit gingen mesten, begonnen ze weer in de hoek. Ik denk dat dat bij konijnen ook zo is. Je zult die hoek dan elke dag op moeten ruimen en dat is in gras haast niet te doen. Misschien dat het helpt om net zo'n toilet als je in het hok hebt daar neer te zetten en regelmatig te legen. In ieder geval iets waarin ze kunnen keutelen. Ik vermoed dat dat wel gaat helpen. Laat je weten hoe het afloopt? Wij zijn hier best nieuwsgierig. Succes! Quote
Kolino Geplaatst: 7 november Geplaatst: 7 november Zowel te vies, te nat of het voedselaanbod zouden antwoord kunnen geven op het waarom. Waar chillen ze tov de nieuwe plek? Geven je kinderen ze misschien wat lekkers op die plek? Het is normaal om meer plekken te hebben, maar ik kan van een ogenschijnlijk beschutte plek naar minder beschut niet helemaal volgen. Is er iets veranderd in de omgeving? Hebben je buren misschien een huisdier? Zijn er egels? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.