Katoo Geplaatst: 31 oktober Geplaatst: 31 oktober Ik ben onlangs verhuisd, de konijntjes nog niet want de tuin moet nog worden aangepast voor konijnen. Ik schets even de situatie: We hebben enkel een haag rond de tuin. Onze konijntjes wonen in een apart hok en ren, ze zullen dus niet loslopen in de tuin. De ervaring leert mij toch dat dit geen echte zekerheid is. Vroeg of laat springt er een konijn uit je handen, vergeet je het slotje te dubbel-checken, of bedenkt er eentje een bijzonder creatieve ontsnappingsmethode. Rond de tuin zijn velden en vlakbij is er ook een bos. Een verloren konijntje zul je dus zeker niet meer te pakken krijgen. Onderaan de haag zijn uiteraard overal openingen tussen de stammetjes waar ik als mens niet doorpas maar voor een konijn is dat kinderspel. Daarom wil ik een extra hekje plaatsen voor de haag, een soort noodscenario last defense hek. Als er dan eens iets mis gaat, zijn de konijnen niet reddeloos verloren. Mijn vraag is nu, hoe groot mogen de mazen van dit soort hek zijn, rekening houdend met dat het niet bedoeld is als konijnenren, enkel om ze even tegen te houden in nood? Gezien we met een haag zitten die behoorlijk snel groeit denk ik aan een simpele tuindraad waar de haag kan doorheen groeien, dus geen kippengaas of iets dergelijks want dat zou snel omgeduwd worden door de haag. De mazen van tuindraad zijn sowieso te groot voor een konijnenhok maar hoe groot mogen ze nu eigenlijk zijn zonder dat een konijn er gemakkelijk doorheen kan? Ik zie vooral 12x10cm, 10x7, 10x6 cm en 10x5cm in de winkel. Is 5cm klein genoeg voor deze situatie? Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 31 oktober Geplaatst: 31 oktober 4 uren geleden, Katoo zei: Is 5cm klein genoeg voor deze situatie? Wij hadden dat soort gaas als afscheiding eerder maar niet alleen de grootte van de mazen kan een probleem zijn maar zeker ook de dikte van het draad. Wij hadden van dat geplastificeerd draad. De binnenkant was ijzer en de buitenkant groen plastic. De maas was het probleem niet maar wel de dikte. Ze beten het kapot en ontsnapte zo! Gelukkig gaan konijnen niet gelijk de hort op omdat het andere konijn binnen de omheining gebleven was, konden we hem weer in de wei drijven. Maar wat duurde het lang voordat we in de gaten hadden waar hij ontsnapt was. Dus let ook op de dikte van het draad. En wat bij ons ook gebeurde was dat ze onder de heining gingen graven. Nu was dat gelukkig een rennetje binnen de wei en het zat gaas van die binnenren zat zeker 80 cm in de grond maar toch eronder door gegraven. En ooit is een konijn bij ons zwanger geworden van een wild konijn en dat moet door het draad heen gebeurd zijn anders kan haast niet. Dat is altijd een raadsel gebleven hoe dat kon. Aan de andere kant, het is bij jullie niet bedoeld als verblijf maar alleen als ze eens ontsnappen. Maar ja als je het doet, doe het dan toch maar goed. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 2 november Geplaatst: 2 november Wij hebben met een soortgelijkste situatie. Wij hebben grof gaas bij de heg, denk 10 bij 5. Daar komen ze vast wel door, maar hoop dat het ze in eerste instantie naar een andere richting leidt mocht het ooit zo ver komen (wat ik dus ook niet hoop, ze zitten veilig in een ren met vogelgaas). Wij hebben het vooral tegen de katten (die overigens via allerlei creatieve manieren nog steeds de tuin inkomen). En we hebben voor die grootte gekozen omdat we ook veel egels hebben en we die wel doorgang willen geven. Als je aan een park woont is dat voor jou misschien ook goed om rekening mee te houden. Door alle dichte tuinen hebben de egels het nu wel echt moeilijk. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 2 november Geplaatst: 2 november 3 uren geleden, BaasjevanBrownie zei: Daar komen ze vast wel door, Ze wil juist dat ze er niet doorkomen!😉 Bij ons kunnen egels in de tuin komen. Dit jaar een egelkast aangeschaft en nu heb ik geen egel gezien deze zomer. Grrrr. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 3 november Geplaatst: 3 november 22 uren geleden, To van de Veluwe zei: Ze wil juist dat ze er niet doorkomen!😉 Bij ons kunnen egels in de tuin komen. Dit jaar een egelkast aangeschaft en nu heb ik geen egel gezien deze zomer. Grrrr. Denk in eerste instantie als ze gewoon op de vlucht slaan niet zo snel. Onze vroegere konijnenren was (toen ik nog niet zoveel konijnenkennis had) volledig van dat gaas. 1 x gehad met wringen dat m’n dwergje er door kwam, toen hebben we het aangepast. Dus zeker als je grotere konijnen hebt en het alleen voor de noodsituaties is zou ik me er niet zo’n zorgen om maken. 5x5 zit je helemaal safe natuurlijk, maar dan kunnen de egels er ook niet meer door. Je ziet ze ook niet altijd natuurlijk, zijn nachtdieren. Ons egelhuis is weer bewoond, had hem vorige maand even verschoond ‘s avonds laat, lag vol egelpoep, nieuw stro en blaadjes erin gedaan. Tak voor de ingang ter test en die lag de volgende morgen alweer om. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 4 november Geplaatst: 4 november 3 uren geleden, BaasjevanBrownie zei: Tak voor de ingang ter test en die lag de volgende morgen alweer om. Slim! Vorige zomer heb ik veel slakken gevangen en kwam ik de egel regelmatig tegen. Dit jaar had ik veel minder slakken dus ben ook minder op pad geweest. Mmm ik ga er ook eens een takje voor zeten. Ik heb zelfs egelvoer in huis maar ben bang dat onze kat het opeet. Quote
Evee Geplaatst: 4 november Geplaatst: 4 november Door 5x10 kunnen ze heen, alles wat groter is ook. Is er geen 5x5 te krijgen, van die vierkante mazen? Ook dat is eigenlijk nog te groot als het om dwergjes & jonge konijnen gaat, geeft ook een risico op vast komen te zitten met hoofden. Maar dat zou als het om grotere konijnen gaat wel kunnen. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 4 november Geplaatst: 4 november 15 uren geleden, Evee zei: Door 5x10 kunnen ze heen, alles wat groter is ook. Is er geen 5x5 te krijgen, van die vierkante mazen? Ook dat is eigenlijk nog te groot als het om dwergjes & jonge konijnen gaat, geeft ook een risico op vast komen te zitten met hoofden. Maar dat zou als het om grotere konijnen gaat wel kunnen. Maar zouden ze er in nood zo snel ook doorheen schieten dan? Lijkt me dat ze in een ontsnappingspoging toch wel een andere kant opschieten? Wij hebben het ook; maar hoop dat de situatie om het uit te testen zich niet voordoet 😉 en wil ook niet de egels in hun gebied afzetten, dus dat is wel een dilemma. Met alle schuttingen hebben de egels het echt moeilijk; vandaar dat ik daar ook even voor op kom 😉 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 4 november Geplaatst: 4 november 21 uren geleden, To van de Veluwe zei: Slim! Vorige zomer heb ik veel slakken gevangen en kwam ik de egel regelmatig tegen. Dit jaar had ik veel minder slakken dus ben ook minder op pad geweest. Mmm ik ga er ook eens een takje voor zeten. Ik heb zelfs egelvoer in huis maar ben bang dat onze kat het opeet. Ik doe zelfs kattenvoer 😂 kun je ook onder een kratje met kleine opening plaatsen waar de katten niet bij kunnen en de egels wel. Of zo’n goedkoop egelhuis van wilgen met plastic laagje (wat eigenlijk helemaal niet geschikt is als egelhuis) maar dat je daar het voer onder zet, soort voederhuis 😉 Scheelt ook als je het op een vaste tijd aanbiedt, bij mij komen de egels echt om die tijd er op af. Wij hebben echt veel katten, maar zodra er een egel zit te eten komen die niet dichterbij. Maar ga wel heel erg off topic nu 🤪 Quote
Evee Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november Een opening waar een egel door kan, daar kan ook een konijn door. Dus dat is een afweging die je moet maken. Juist in paniek schieten konijnen weg en kijken ze goed niet waarheen. Niet dat ze dan eerst nog een heel vluchtplan bedenken. Als er een schuilhok is zal dat de eerste ingeving zijn, maar dat kan ook de bosjes in zijn. Quote
Lappie2 Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november 17 uren geleden, BaasjevanBrownie zei: Ik doe zelfs kattenvoer 😂 kun je ook onder een kratje met kleine opening plaatsen waar de katten niet bij kunnen en de egels wel. Of zo’n goedkoop egelhuis van wilgen met plastic laagje (wat eigenlijk helemaal niet geschikt is als egelhuis) maar dat je daar het voer onder zet, soort voederhuis 😉 Scheelt ook als je het op een vaste tijd aanbiedt, bij mij komen de egels echt om die tijd er op af. Wij hebben echt veel katten, maar zodra er een egel zit te eten komen die niet dichterbij. Maar ga wel heel erg off topic nu 🤪 Doe ook even off topic mee hihi. Mijn buren in NL hebben altijd een lading egels die onder de buitentafel kattenvoer krijgen maar deze keer kwam er een klein poesje met de egel familie mee. ❤️ Kleine ding eet samen met ze en geeft koppies aan de egels🥰 Echt zoooo schattig. Poesje heeft een moeder maar die kijkt niet naar hem/haar om dus leeft het beestje met de egel familie. Buurvrouw is druk bezig om hem tammer te krijgen zodat hij/zij straks lekker naar binnen kan. 2 2 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november 4 uren geleden, Lappie2 zei: Doe ook even off topic mee hihi. Mijn buren in NL hebben altijd een lading egels die onder de buitentafel kattenvoer krijgen maar deze keer kwam er een klein poesje met de egel familie mee. ❤️ Kleine ding eet samen met ze en geeft koppies aan de egels🥰 Echt zoooo schattig. Poesje heeft een moeder maar die kijkt niet naar hem/haar om dus leeft het beestje met de egel familie. Buurvrouw is druk bezig om hem tammer te krijgen zodat hij/zij straks lekker naar binnen kan. Haha wat een schattig verhaal. Dus bij gevaar rolt hij zich straks op 😂 2 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november Op 4-11-2025 om 23:01, BaasjevanBrownie zei: Of zo’n goedkoop egelhuis van wilgen met plastic laagje Wij hebben een officieel duur egelhuis met een lange vierkante pijp als opening. Ik zal er toch maar eens voer in leggen. Dat huis konden we kopen en ook bomen en struiken met subsidie van de gemeente. 1 Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november Zojuist, To van de Veluwe zei: Wij hebben een officieel duur egelhuis met een lange vierkante pijp als opening. Ik zal er toch maar eens voer in leggen. Dat huis konden we kopen en ook bomen en struiken met subsidie van de gemeente. Wij ook, maar dat is om te slapen/ overwinteren. Daar zou ik geen eten inzetten, dan verstoor je ze. Bedoel juist een extra iets voor over het voerbakje Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 5 november Geplaatst: 5 november 3 minuten geleden, BaasjevanBrownie zei: Daar zou ik geen eten inzetten, Vorige zomer toen ik hij of zij regelmatig tegenkwam had ik een bakje met voer in een omgekeerde ton gezet (tegen de regen) en elke ochtend was het op. Ik ging kijken voordat ik onze kat naar buiten deed. Die heeft nl. speciale brokken i.v.m. blaasprobleem eerder). Dank voor de tip. Dan ga ik dat niet doen. Quote
BaasjevanBrownie Geplaatst: 6 november Geplaatst: 6 november 19 uren geleden, To van de Veluwe zei: Vorige zomer toen ik hij of zij regelmatig tegenkwam had ik een bakje met voer in een omgekeerde ton gezet (tegen de regen) en elke ochtend was het op. Ik ging kijken voordat ik onze kat naar buiten deed. Die heeft nl. speciale brokken i.v.m. blaasprobleem eerder). Dank voor de tip. Dan ga ik dat niet doen. Ja zoiets werkt ook prima idd Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 6 november Geplaatst: 6 november 1 uur geleden, BaasjevanBrownie zei: had ik een bakje met voer in een omgekeerde ton gezet Vandaag stond er bij ons in de krant dat drie jongens aan het voetballen waren met een jonge egel. Maar goed dat ik dat niet gezien heb, ik zou ze aangevlogen zijn. Iemand heeft de dierenambulance gebeld en het egeltje is gered en maakt het goed. 3 Quote
Lappie2 Geplaatst: 7 november Geplaatst: 7 november 11 uren geleden, To van de Veluwe zei: Vandaag stond er bij ons in de krant dat drie jongens aan het voetballen waren met een jonge egel. Maar goed dat ik dat niet gezien heb, ik zou ze aangevlogen zijn. Iemand heeft de dierenambulance gebeld en het egeltje is gered en maakt het goed. 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬😢😢😢 Wat een 🤬🤬🤬🤬🤬. 2 Quote
Evee Geplaatst: 11 november Geplaatst: 11 november ik heb de discussie over het scheldwoordenfilter hier op de website even naar offtopic verplaatst. In dit topic graag weer terug naar het onderwerp van TS: het tuinhek. Quote
Katoo Geplaatst: 15 november Auteur Geplaatst: 15 november Ben eventjes onverwacht offline geweest maar ik wil jullie allemaal heel erg danken voor jullie input. Dit is zoiets dat je echt alleen aan konijnenbaasjes zelf kunt vragen. Het zijn kleinere konijnen maar nu ook geen volle dwergjes. Hun kennende zullen ze in eerste instantie voorzichtig gaan grazen als ze ontsnappen, tot er iets of iemand op hen jaagt, en dan wil je toch wel een minimum buffer voor ze onder de haag verdwijnen. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 16 november Geplaatst: 16 november Op 15-11-2025 om 08:54, Katoo zei: tot er iets of iemand op hen jaagt, Ze zullen inderdaad niet direct ver weg lopen. Mocht het ooit gebeuren dan kun je ze met een hekje in je hand wel weer de goede kant op laten lopen. Hier lukte dat meestal wel. Wij hadden dat eerder in de buitenren. Een konijn had toch de mazen van vrij dik gaas doorgebeten en ontsnapte. De ander bleef gelukkig binnen. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.