Stamper en Buks Geplaatst: vrijdag om 11:48 Geplaatst: vrijdag om 11:48 Hoi allemaal, Mijn 2 konijnen Stamp en Buks eten geen groente. Ik heb ze uit bakje laten eten verstopt en zelfs uit de hand laten eten maar ze geen alleen fruit en die krijgen ze nu niet tot ze de groente eten. Verder onberperkt hooi en wat biks en dan groente wat ze niet eten hebben jullie tips of maakt het niet uit en zegge jullie dan geen groente. Het ene konijn blijft niezen ooit meer dan de andere keer maar verder niks gewoon heel actief Hopelijk kunnen jullie me advies geven Groetjes Stampje en Buks Quote
Lappie2 Geplaatst: vrijdag om 16:05 Geplaatst: vrijdag om 16:05 Hoi😊 Voor het nies probleem raad ik een konijnkundige dierenarts aan want een konijn dat niest is nooit goed. Natuurlijk een keer een nies is geen probleem maar als het steeds gebeurt is de dierenarts de eerste stap. Over het niet eten van groente heb ik geen advies. Wat voor groente geef je? Heb je ook verse kruiden geprobeert? Zoals Peterselie, munt, basilicum, dille etc. En Wortelloof ? Hoe oud zijn ze? Quote
Evee Geplaatst: vrijdag om 17:21 Geplaatst: vrijdag om 17:21 Had je deze tips en informatie al gevonden? https://www.bunnybunch.nl/groenten-voeren-aan-een-konijn/ Welke soorten heb je getest? Hoeveel biks geef je? Kan het zijn dat ze gewoon vol zitten en daarom weinig interesse hebben? 1 Quote
Stamper en Buks Geplaatst: vrijdag om 19:29 Auteur Geplaatst: vrijdag om 19:29 3 uren geleden, Lappie2 zei: Hoi😊 Voor het nies probleem raad ik een konijnkundige dierenarts aan want een konijn dat niest is nooit goed. Natuurlijk een keer een nies is geen probleem maar als het steeds gebeurt is de dierenarts de eerste stap. Over het niet eten van groente heb ik geen advies. Wat voor groente geef je? Heb je ook verse kruiden geprobeert? Zoals Peterselie, munt, basilicum, dille etc. En Wortelloof ? Hoe oud zijn ze? Oke bedankt, Die groentes niet vooral komkommer wortel etc. Eentje is 8 week de ander 11 week. Onbeperkt hooi en biks ook zo veel mogelijk las ik tot 7 maanden. Quote
Stamper en Buks Geplaatst: vrijdag om 19:31 Auteur Geplaatst: vrijdag om 19:31 2 uren geleden, Evee zei: Had je deze tips en informatie al gevonden? https://www.bunnybunch.nl/groenten-voeren-aan-een-konijn/ Welke soorten heb je getest? Hoeveel biks geef je? Kan het zijn dat ze gewoon vol zitten en daarom weinig interesse hebben? Wortel komkommer vooral paprika en kleine dingen alleen appel fruit vinden ze extreem lekker. Maar als ze vol zitten neem ik aan dat ze niet doorgaan met ander eten toch? Quote
Lappie2 Geplaatst: zaterdag om 08:54 Geplaatst: zaterdag om 08:54 13 uren geleden, Stamper en Buks zei: Dat is nog heel jong. Mannetje, vrouwtje? Als dat het geval is, dan zouden ze nu uit elkaar moeten tot het mannetje gecastreerd is en zelfs na castratie nog een aantal weken wachten. @Eveeis altijd goed met de informatie linkjes😉 Na die tijd moet je ze weer her koppelen in een neutrale ruimte en hopen dat ze elkaar nog lief vinden. Jonge konijnen zijn heel lief voor elkaar totdat ze de pubertijd in gaan. Ik zou ze nu dus al uit elkaar halen. Want anders zit je zo met meer konijnen 🙈. Hooi onbeperkt maar brok voer niet onbeperkt geven. Het menu van de jongens naast hun brokjes: 2xper dag 15 a 20gram brokjes voor beiden. Romeinse sla, veldsla, peterselie, bleekselderij in stukjes, en komkommer plakje in stukjes, Rucola, witlof. Paprika halen ze hier hun neus voor op. 1 keer in de week krijgen ze een partje appel in stukjes. Nooit direct te veel geven. Altijd beginnen met een stukje en dat langzaam opbouwen. Anders kunnen ze last krijgen van hun darmen en buik. Vooral met jonge konijnen die nog niks gewend zijn. Je krijgt vast nog wel meer en betere info hier van de rest. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: zaterdag om 21:56 Geplaatst: zaterdag om 21:56 a.u.b. niet onbeperkt brokjes geven. En dan is het ook nog belangrijk: welke brokjes. Toch geen gemengde brokjes? Brokjes zijn bijvoer. Hooi is zeer belangrijk. Mijn konijn zou ook geen groente lusten, zeiden ze in de opvang. Maar haar maatje at het wel en zien eten doet eten want nu eet ze ook groente. Mijn twee konijnen krijgen één hand brokjes per dag en dat moeten ze samen delen. Quote
happy211 Geplaatst: zondag om 06:04 Geplaatst: zondag om 06:04 Jonge konijnen moeten nog veel leren, en het eten van groente is daar een van. Ik zou het blijven proberen. Goede groente om mee te beginnen zijn andijvie, witlof en vers geplukt gras. Begin met 1 soort en met een klein stukje: ter grootte van een postzegel. Als ze dat goed eten en er geen diarree van krijgen, dan kun je een wat groter stukje doen en dat zo opbouwen. Kunnen ze bijvoorbeeld een half blad witlof op, dan kun je een tweede soort groente op dezelfde manier introduceren. Twee puntjes om op te letten: 1. gras moet echt vers geplukt zijn, niet gemaaid, want gemaaid gras kan zorgen voor gas in de darmen. 2. Fijn dat ze appel wel lusten. Hier zit alleen, net als in het meeste fruit, veel suiker in. Dus hou het bij een klein stukje, als snack, voor erbij, niet meer dan een schijfje per konijn. Jonge konijnen mag je wel veel meer brokken geven dan volwassen konijnen, dit hebben ze nodig om goed te groeien. Het beste wat je kunt doen, is de konijnen laten nakijken door een dierenarts (die kan dan ook meteen de geslachten controleren). Die kan vertellen wat ongeveer het volwassen gewicht zal worden. Op basis daarvan kun je gaan berekenen hoeveel brokken ze mogen. Je kunt ongeveer 20 gram brokken geven per kilo volwassen gewicht. Een konijn dat 2 kilo zal worden, mag als baby dus 40 gram brokken. Dat is genoeg voor ze om goed te groeien, maar wel minder dan onbeperkt, waardoor ze beter hooi leren eten. Dat is het belangrijkste dat ze dat nu goed aanleren, want hooi is het belangrijkste deel van de voeding van een konijn. Omdat jouw konijnen beide nog zo jong zijn, maak ik even de aanname dat dit jouw eerste konijnen zijn. Misschien vind je aan deze artikelen ook nog tips: https://www.bunnybunch.nl/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/ https://www.bunnybunch.nl/10-veel-gemaakte-fouten-bij-het-houden-van-konijnen/ 1 Quote
Stamper en Buks Geplaatst: zondag om 20:36 Auteur Geplaatst: zondag om 20:36 14 uren geleden, happy211 zei: Jonge konijnen moeten nog veel leren, en het eten van groente is daar een van. Ik zou het blijven proberen. Goede groente om mee te beginnen zijn andijvie, witlof en vers geplukt gras. Begin met 1 soort en met een klein stukje: ter grootte van een postzegel. Als ze dat goed eten en er geen diarree van krijgen, dan kun je een wat groter stukje doen en dat zo opbouwen. Kunnen ze bijvoorbeeld een half blad witlof op, dan kun je een tweede soort groente op dezelfde manier introduceren. Twee puntjes om op te letten: 1. gras moet echt vers geplukt zijn, niet gemaaid, want gemaaid gras kan zorgen voor gas in de darmen. 2. Fijn dat ze appel wel lusten. Hier zit alleen, net als in het meeste fruit, veel suiker in. Dus hou het bij een klein stukje, als snack, voor erbij, niet meer dan een schijfje per konijn. Jonge konijnen mag je wel veel meer brokken geven dan volwassen konijnen, dit hebben ze nodig om goed te groeien. Het beste wat je kunt doen, is de konijnen laten nakijken door een dierenarts (die kan dan ook meteen de geslachten controleren). Die kan vertellen wat ongeveer het volwassen gewicht zal worden. Op basis daarvan kun je gaan berekenen hoeveel brokken ze mogen. Je kunt ongeveer 20 gram brokken geven per kilo volwassen gewicht. Een konijn dat 2 kilo zal worden, mag als baby dus 40 gram brokken. Dat is genoeg voor ze om goed te groeien, maar wel minder dan onbeperkt, waardoor ze beter hooi leren eten. Dat is het belangrijkste dat ze dat nu goed aanleren, want hooi is het belangrijkste deel van de voeding van een konijn. Omdat jouw konijnen beide nog zo jong zijn, maak ik even de aanname dat dit jouw eerste konijnen zijn. Misschien vind je aan deze artikelen ook nog tips: https://www.bunnybunch.nl/tips-en-uitleg-voor-een-nieuw-konijn/ https://www.bunnybunch.nl/10-veel-gemaakte-fouten-bij-het-houden-van-konijnen/ Dankjwel voor de info! De konijnen doen ook net alsof ze nooit genoeg hebben terwijl ik er altijd onbeperkt hooi al licht 2 handjes biks op dag en aantal komkommer schijfjes maar als nog is het niet genoeg en met elk zakje denken ze al dat ze eten krijgen. Het konijn dat veel niest en snot neusje heeft doe ik nu 2 a 3 keer per dag spoelen met zout de neus dan kan hij er weer een tijdje mee vooruit. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.