Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo!

We hebben drie konijnen in een opvang laten koppelen aan onze ram.* De groep is nu ruim een week samen bij ons thuis. Een van de konijnen heeft last van plakpoep. Sinds vandaag ben ik er eindelijk achter konijn het heeft.

Ik geef sinds ze hier zijn maximaal 5 brokken per konijn (per dag) uit de hand. Verder heb ik nog geen groente of kruiden gevoerd. Dit kregen ze alleen wanneer het werd gedoneerd in de opvang.

Komende 3 dagen wil ik ze alleen hooi geven tot de plakpoep verdwijnt. Daarna wil ik de brokken weer rustig opbouwen. Kunnen jullie aangeven of er meer manieren zijn om de ram van de plakpoep af te laten komen? 

* Er was geen match met een beschikbare voedster van dezelfde leeftijd in de opvang. 

** Volgende week volgt de controle bij de dierenarts voor de geadopteerde konijnen. Deze week wil ik ze eerst nog goed laten wennen aan elkaar en het verblijf. 

Groet! 

aangepast door Roos-Anne
Typefout
Geplaatst: (aangepast)

Hoe lang heeft het konijn al last van plakpoep?

Ik zou het zelf morgen nog aankijken, en misschien donderdag nog, maar als er dan geen verbetering is, dan toch nog voor het weekend proberen om een afspraak bij de dierenarts te maken.

Qua voeding lees ik geen gekke dingen, als je nog geen groente of snacks hebt gegeven en zo weinig brok, dan zou het bijzonder zijn als het daaraan ligt. Kan er ook niets in de ren gewaaid zijn, blaadjes? Een plant waar ze vanuit de ren bij kunnen? Ik neem aan dat ze ook nog geen gras hebben gekregen omdat je aangeeft nog niet met groente begonnen te zijn?

Bij plakpoep is het eerste waar ik aan denk voeding, maar het tweede is wormen. Als dat zo is, dan zou dat voor een gasbuik kunnen zorgen op termijn. Vandaar dat ik dan zelf liever toch voor het weekend onderzocht wil hebben, om het risico te vermijden dat je tijdens het weekend naar een dure spoedarts moet. Niet ideaal zo vlak na een koppeling, maar als het binnen twee dagen niet beter wordt, dan zou ik in ieder geval even bellen voor advies, maar waarschijnlijk willen ze het konijn dan wel onderzoeken.

Edit: Ik heb jouw bericht trouwens verplaatst naar het 'gezondheid' onderdeel, omdat het meer over de plakpoep gaat dan over het koppelproces zelf.

aangepast door happy211
  • 2 weken later...
Geplaatst:

Plakpoep is vaak oorzaak voeding, maar als ik lees opvang en konijnen die elkaar nog niet kenden, dat denk ik aan besmettelijke dingen, maar ook stress door de koppeling met darmvertraging als gevolg of toch een verandering in de voeding, wat ook niet gek is als je andere konijnen erbij hebt. Van schrik de dlindedsrnkeutel niet opeten is ook wel een klassieker, of teveel afleiding en dan maak je geen fout, op stress na.

Hopelijk zijn ze weer oke, welke was het nou die problemen kreeg, of las ik er overheen?  

Geplaatst:

Boris is ook altijd erg gevoelig voor plakpoep - die krijgt het altijd bij het minste of geringste. Beer heeft het echt nooit. Bij Boris ontstaat het vooral als er ook maar enigszins iets verandert aan voeding (meer/minder dan normaal of bijv. een ander soort kruid). Bij iedere verandering reageert hij gewoon heftiger dan een normaal konijn denk ik. Dus ik doe altijd alles echt in baby steps. 1 takje dit, 2 vingers dat, en dan super langzaam opbouwen of aanpassen. En dan eerst kijken hoe zijn poepjes eruit komen voordat ik door ga met dat specifieke kruid/korrel etc.

Dus wellicht is jouw konijn ook gewoon gevoeliger voor veranderingen dan de andere konijnen. In omgeving, voeding (al is het maar een grammetje meer of minder, of ineens toch een blaadje van iets anders, etc), of humeur. 

(Beer heeft daarentegen een maag- en darmstelsel van ijzer, wat dat beest allemaal vreet en doet is niet normaal 😅)

• 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .