Ynnad Geplaatst: 12 oktober Geplaatst: 12 oktober Hallo, Zou het kunnen zijn dat een konijn liever alleen is na het overlijden van een maatje? In februari dit jaar overleed het broertje van onze voedster Nien (toen beiden nog net geen 5 jaar oud) plotseling. Ze waren onafscheidelijk en we gunden haar een nieuw maatje. We hebben haar gekoppeld aan Harry, een gecastreerde ram van drie jaar. De koppeling verliep moeizaam, hij was gemoedelijk en wilde wel bij haar zijn. Zij was erg fel en gestrest. Het heeft een hele poos geduurd maar uiteindelijk leek ze hem te tolereren. Hij zocht haar vaak op, soms liet ze hem toe maar vaak ging ze ergens anders liggen. Andersom zocht ze weinig contact met hem. In augustus werd Harry ziek en na een maand hebben we hem laten inslapen. In de periode dat hij ziek was leek ze hem helemaal te negeren. De eerste twee weken na zijn overlijden zat ze veel in haar hok (het is een buitenkonijn) maar toen was het erg regenachtig. De afgelopen twee weken is ze vaker buiten, rommelt, graaft en eet wat. Eigenlijk zoals we haar kennen. Het is van nature een rustig beestje. Toch hebben we er weer een ram bij, omdat ik overal lees dat konijnen niet alleen kunnen/willen. De koppeling verloopt weer erg moeizaam. Zij is erg fel en wil bijten. Als we ze uit elkaar halen verstopt ze zich ergens voor langere tijd. Ze lijkt ook bang van ons, haalt uit naar ons als we eten brengen of komen kijken. Stampt veel. Mijn vraag is, doen we hier goed aan? Nien lijkt enorm gestrest door het koppelen en leek het wel fijn te hebben in haar eentje. Zou het (in een uitzonderlijk geval) prettiger zijn voor een konijn om alleen te leven? Ik hoor graag jullie reactie, alvast bedankt! Quote
Evee Geplaatst: 12 oktober Geplaatst: 12 oktober Op welke manier / waar laat je jouw konijnen koppelen? Het klinkt namelijk alsof de partners eigenlijk niet echt goed passen. Sommige konijnen hebben wat meer pogingen nodig om de juiste partner, die van karakter goed past, te vinden. Het antwoord op jouw vraag is toch echt nee. Maar als je konijnen niet goed met elkaar matcht, kunnen ze zeker ongelukkig zijn in een konijnenrelatie. Net als wij mensen dat kunnen zijn in een relatie. Soms moeten wij ook even daten en zoeken naar de juiste partner, bij konijnen is dat net zo. Ze zijn zeker gelukkiger met een maatje, maar het maatje moet wel bij ze passen 🙂 1 Quote
Ynnad Geplaatst: 12 oktober Auteur Geplaatst: 12 oktober Dank je wel voor je reactie. We koppelen ze op een neutraal stuk (onder de overkapping van een tuinhuisje), nu nog met dubbele hekjes ertussen omdat Nien zo fel is. Ik denk eigenlijk ook dat de rammen beiden niet echt passen bij haar, maar weet niet zo goed wat dan wel past bij haar. De situatie maakt mij erg gespannen en dat zal niet helpend zijn. Ik lees regelmatig over een koppelvakantie bij een opvang, misschien moeten wij dat ook doen. Het liefst zouden we willen stoppen met konijnen maar dat is zo lastig omdat ze nooit tegelijk doodgaan. En ik wil dat, zolang we ze (haar) hebben, ze het zo fijn mogelijk hebben (heeft). Hoe kom je erachter welk karakter passend is? Quote
Evee Geplaatst: 12 oktober Geplaatst: 12 oktober Ik zou in dit geval zeker aanraden om naar een konijnenopvang te gaan. Daar zitten namelijk meerdere gecastreerde rammen, er kan dan gekeken worden met welke ram ze de beste klik heeft. Met die ram gaan ze dan verder koppelen. Ook hebben de meeste opvangen in het adoptiecontract staan dat als je wil stoppen / het konijn alleen overblijft, ze altijd terug mogen naar de opvang. Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 12 oktober Geplaatst: 12 oktober 12 uren geleden, Ynnad zei: Hoe kom je erachter welk karakter passend is? Ik ben het helemaal met Evee eens. Mijn ervaring is dat je bij een konijnenopvang naar de beschikbare rammetjes mag kijken en uit mag kiezen. Ik mocht een lijstje met drie konijnen maken. Ik heb onze voedster toen achtergelaten. Ik kreeg een paar dagen later bericht dat konijn 1 niets werd en ze konijn 2 gingen proberen. Na een week kon ik mijn voedster en konijn 2 ophalen. Het werd een ideaal echtpaar. Dus laat koppelen in een opvang en inderdaad je konijn mag dan terug als je wilt stoppen of ziekte of wat dan ook. Quote
happy211 Geplaatst: 13 oktober Geplaatst: 13 oktober Vanuit mijn ervaring als vrijwilliger bij een konijnenopvang: voor bijna alle konijnen is een goede partner te vinden. Soms duurt dat langer, soms zijn er meerdere pogingen nodig, soms moet een felle voedster eerst gecasteerd worden of moet een konijn nog wat langer wachten na de castratie tot de hormonen verder tot rust gekomen zijn. Soms moeten we een konijn overplaatsen naar een andere opvang omdat het ons niet meer lukt. Maar in bijna vijf jaar tijd dat ik daar vrijwilliger ben, hebben we geloof ik 4 konijnen bij hoge uitzondering alleen uitgeplaatst, omdat dat bijvoorbeeld medisch beter voor ze was. Dus alle andere honderden konijnen hebben een goede partner gevonden. Soms met liefde op het eerste gezicht, soms met wat meer moeite. 1 Quote
Lappie2 Geplaatst: 13 oktober Geplaatst: 13 oktober 51 minuten geleden, happy211 zei: Vanuit mijn ervaring als vrijwilliger bij een konijnenopvang: voor bijna alle konijnen is een goede partner te vinden. Soms duurt dat langer, soms zijn er meerdere pogingen nodig, soms moet een felle voedster eerst gecasteerd worden of moet een konijn nog wat langer wachten na de castratie tot de hormonen verder tot rust gekomen zijn. Soms moeten we een konijn overplaatsen naar een andere opvang omdat het ons niet meer lukt. Maar in bijna vijf jaar tijd dat ik daar vrijwilliger ben, hebben we geloof ik 4 konijnen bij hoge uitzondering alleen uitgeplaatst, omdat dat bijvoorbeeld medisch beter voor ze was. Dus alle andere honderden konijnen hebben een goede partner gevonden. Soms met liefde op het eerste gezicht, soms met wat meer moeite. Ik weet ook 100% zeker, dat als er hier opvangen waren waar gekoppeld kon worden, onze Lappie zeker een partner had gevonden. Hij was gelukkig niet eenzaam en altijd bij ons, zelfs op vakanties. Maar dat is iets wat hier echt hard nodig is. Gelukkig konden we Kleine zelf met Leeuw koppelen (Zelfde Leeuw waar Lappie een gigantische hekel aan had). Maar wat als dat niet lukte?? Ik vond een opvang 400km verderop 🥴 Dat had dus nooit gekund met Kleine. En waar had Leeuw dan naartoe gemoeten? Zo gelukkig dat deze 2 heren het zo goed met elkaar kunnen vinden🥰❤️ 2 is zoveel beter dan 1 ookal was het met Lappie anders. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.