Hoogemast Geplaatst: 11 oktober Geplaatst: 11 oktober Hoi allemaal. Ons kleine lieve konijntje heeft de afgelopen dagen een darm gehad die stil begon te liggen door gasvorming in de darmen. Gelukkig is dat nu (lijkt het) opgelost, wel geven we nog ciseral, emeprid, laxatract en critical care om ervoor te zorgen dat de darmen verder op gang komen aangezien ons konijntje nog niet genoeg eet. Echter heeft hij nu een actieve e. cuniculi ontwikkeld waardoor hij een scheef hoofd heeft en wat wankel is. Volgens de dierenarts (zijn we afgelopen 3 dagen bij langs geweest voor controles etc) is de darm niet meer stil, loopt de maag goed door dus dat is allemaal positief. Alleen nu hebben we dus ook nog de e. cuniculi. Daarvoor heeft ons konijn meranox gekregen (fenbendazol) en ook voor ons andere konijn. Ik lees hier dat er ook panazol en fenbendrops kunnen worden gegeven met hetzelfde bestandsdeel en dat vooral fenbendrops erg goed bevallen bij de konijnen. Alleen kan ik deze nergens bestellen. Heeft iemand een idee hoe daar aan te komen. We willen graag, wanneer ons konijn weer zelf gaat eten, proberen het aantal stressmomenten te verminderen en dan kan een "lekker" medicijn daar heel veel bij helpen. Alvast bedankt!
bunnyempress Geplaatst: 11 oktober Geplaatst: 11 oktober Helaas heb ik geen ervaring met druppels. Wij moesten om te ontwormen Panacur gebruiken (gelukkig geen E.C). Wij hebben toen tabletten gekregen. Mijn dierenarts zei dat ze slechte ervaringen had met druppels (veel geweigerd, lastig doseren). We hebben ook middelgrote konijnen: 3,8kg en 4,5kg. Die tabletten vermaalden wij en dan in iets lekkers aan groenvoer wat ze zelfstandig eten, dus dat gaf geen stress. Misschien is dat een alternatief om te proberen? Toen Lodewijk te ziek was, deden we het in het dwangvoer, dat ging gelukkig ook snel goed. Ik hoop dat je konijn snel opknapt en dat iemand hier je kan helpen met druppels om te proberen. 1
Evee Geplaatst: 11 oktober Geplaatst: 11 oktober Het medicijn dat je hebt (meranox) heeft dezelfde actieve stof (fenbendazol) als de andere medicijnen die je noemt, en dat is het middel dat de parasiet aanpakt. Het is inderdaad een ontwormingsmiddel. Waarom wil je graag overstappen? Is de acceptatie niet goed? Lusten ze het niet? Dan kun je natuurlijk kijken of een ander merk / andere vorm beter gaat. Maar wat je hebt is gewoon één van de goede opties om dit aan te pakken. Dus als het gewoon naar binnen gaat zonder problemen, zou ik hierbij blijven. Hier staan ook veel tips en uitleg over de ziekte: https://www.bunnybunch.nl/encephalotozoon-cuniculi-e-cuniculi-of-ec/ En hier staan veel tips m.b.t. het geven van medicijnen: https://www.bunnybunch.nl/hoe-geef-je-medicijnen-aan-een-konijn/ 1
Hoogemast Geplaatst: 11 oktober Auteur Geplaatst: 11 oktober Het is een strijd met geven. Terwijl ik van anderen hier op het forum lees dat ze fenbendrops geven en dat geen strijd geeft. Ik ga ook ngo wat experimenteren met de opties voor medicijnen geven, maar wilde even polsen of anderen wisten waar eventueel die fenbendrops te koop zijn (online nergens te vinden of ik Google niet goed)
Lappie2 Geplaatst: 11 oktober Geplaatst: 11 oktober Het is hier ook elke dag een strijd 🙄 Geen EC maar blaasontsteking en zand. Nou ging de ab kuur heel goed gelukkig maar alles wat er na moet.. probiotica pasta en een ampul voor zijn nieren en immuun 😩. Leeuw raakt volledig overstuur met piepen, fluiten en 4 poetjes tegelijk duwen en krabben. Het stinkt behoorlijk dus snap hem helemaal..Maarja het moet. Ik weet nog met andere ab kuur dat hij ook zo achterlijk deed en heb toen paar druppels verse sinaasappelsap in het spuitje toegevoegd en dat vond hij wel oke. Alles om er een beter smaakje aan te geven. Lukt helaas niet met de probiotica en ampul. Overmorgen gelukkig laatste dag😇 Wens je veel sterkte 🤗 1
Dollie Geplaatst: 11 oktober Geplaatst: 11 oktober (aangepast) Fenbendrops zijn uit de handel genomen. Als het met meranox moeilijk gaat dan zou ik Panacur Pet paste bestellen. Dit is wel iets lastiger te doseren maar tenzij je konijn echt miniatuur is, is het ook weer geen hogere wiskunde. Overigens vond ik Fenbendrops nog erger dan Meranox, fenbendrops was 1 ml/kg en Meranox 0,8 ml/kg. En ik heb het niet zelf geproefd maar volgens mij is het allebei even vies. 11 oktober aangepast door Dollie 1
Hoogemast Geplaatst: 11 oktober Auteur Geplaatst: 11 oktober Ah vandaar dat ik ze niet meer kon vinden. Bedankt voor de info Dollie. We hebben inderdaad ook al Panacur besteld en hopen dat maandag binnen te krijgen, dan bellen we voor de zekerheid ook nog even met de dierenarts of we die twee mogen wisselen. Bedankt voor de informatie nogmaals.
Hoogemast Geplaatst: 11 oktober Auteur Geplaatst: 11 oktober Nu de volgende uitdaging die is ontstaan. De territoriumdrift van ons meisje is nu aan het aanwakkeren nu ze merkt dat onze man niet zo stevig in zijn schoenen staat. We hebben ze nu gescheiden met een open hek en proberen ze bij elkaar eten te geven om elkaar toch een beetje te zien
Aanbevolen berichten