Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Volgens mijn dierenarts heeft mijn konijn waarschijnlijk e.cuniculi maar ze weet het niet zeker,ik ben maandag met mijn konijn naar de dierenarts geweest kopje was iets scheef .hij krijgt het medicijn panacar 2 keer daags, maar sinds ik dit gebruik word hij steeds slechter, mager, ogen zijn dof, haren vallen uit kopje is mager, kaken is erg geslonken. Doe ik er goed aan om te stoppen. Mijn gevoel zegt mij dat hij dit helemaal niet heeft die parasiet,wie kan mij goede raad geven. Mijn dierenarts is er pas maandag weer

Geplaatst:

Lastig dat je pas weer maandag naar de dierenarts kunt. 

Het lastige is dat zo achteruitgaan ook zeker bij het ziektebeeld van EC kan horen. Mager worden of problemen met de ogen zijn ook klachten die bij EC kunnen horen. En als het EC is, dan is het belangrijk om zo snel mogelijk te behandelen met panacur, want als je wacht kan er meer schade komen.

EC kun je niet echt goed op testen, dus het advies is vaak, bij een vermoeden dan beter toch wel behandelen met panacur. Panacur is een ontwormingsmiddel dat helpt tegen de parasiet, dus geen heel zwaar medicijn met veel bijwerkingen, dus het kan over het algemeen weinig kwaad om de kuur te geven als het toch geen EC blijkt te zijn. 

Als jouw konijn zo achteruit gaat, dan kan het zijn dat er extra medicijnen nodig zijn bovenop de panacur, om de actieve ontstekingen te verminderen. 

Ik ben geen dierenarts, maar ik zou zeker niet stoppen met de panacur, want als het wel EC is en hij daardoor verslechterd, dan heeft hij het juist heel hard nodig. Maar met de extra klachten kan het toch nodig zijn om een dierenarts te spreken. Dus als hij stopt met eten, dan zeker naar een spoed dierenarts gaan. Maar het kan ook fijn zijn om te kijken of je morgen een dierenarts in de buurt telefonisch kunt spreken, om te kijken of er gevallen bekend zijn van een overgevoeligheid voor panacur die de extra klachten kan verklaren.

Nog twee aanvullende vragen:

Heeft de dierenarts een oorontsteking uitgesloten? Dat zou de scheve kop ook kunnen verklaren. 

Wat maakt dat jij het gevoel hebt dat het geen EC is?

Geplaatst:

Wat jij omschrijft klinkt voor mij wel als passend bij EC. Bij vermoeden van EC is het advies ook te starten met behandelen, dus ook dat is prima. Ik snap dus wel deze keuze van jouw dierenarts. Niet dat dat het enige is wat er aan de hand kan zijn, maar het is wel een logische verklaring. 

Vaak speelt EC op op het moment dat er meer aan de hand is met een konijn, als de weerstand laag is. Dus het kan ook dat er naast EC meer speelde / speelt. De parasiet veroorzaakt ontstekingen in het lichaam van konijnen, dus ook met EC kan er meer nodig zijn aan behandeling dan alleen de panacur, zoals happy ook aangeeft. 

Waardoor heb jij de twijfels? Wat denk je dat er aan de hand is?

Maar via een forum is het lastig oordelen en ik ben geen dierenarts, mijn advies zou zijn terug naar de dierenarts te gaan zodra dat kan. 

Geplaatst:

Ik ben bij een weekend arts geweest, hij heeft die ziekte niet, neurologisch is hij goed, ben behoorlijk boos op mijn dierenarts ik ga daar niet meer heen, door die verkeerde medicatie is het kantje boord, deze arts zegt dat mijn konijn in de warmte moet met pijnstilling en dwang voeren,hij weegt nog maar 1.1 kilo, als hij aankomt dan onder narcose, zijn gebit bekijken, ze dacht wel iets te zien.hopenlijk overleefd mijn lieve binky dit weekend

• Verdrietig 1
Geplaatst:

Zoals je het eerste verhaal verteld, dacht ik eerst aan orgaanfalen. Dit kan juist wel door E.C. veroorzaakt worden, maar verklaard ook jouw gevoel dat de diagnose niet klopt. 

Het klonk voor mij in ieder geval als een konijn in acuut levensgevaar. Als ik je tweede verhaal hoor, dan denk ik, dat is dus ook zo, maar op een andere manier. Gelukkig ben je naar de dierenarts gegaan. 

De boosheid snap ik wel, maar verhaal 1, is echt verhaal 2 niet. Tussen maandag en zaterdag lijken er dingen bij te zijn gekomen. Het lukt me met wat je vertelt niet om daar de vinger op te leggen, ondertemperatuur? Is je konijn gestopt met eten? Is er sprake van een stil gevallen darm? 

Ik zie nog geen oorzaak voor het afvallen. Ja, het gebit kan de oorzaak zijn, maar dan had je maandag al een slecht etend konijn gehad en dan hadden wij in jouw verhaal ook iets gelezen over slecht eten en dat zie ik helemaal niet terug. Was dat er al wel? Zo ja, dan is het inderdaad zorgen dat je konijn het weekend overleefd en is het gek dat de 1e dierenarts daar niet op aan slaat en zal er na het weekend behandeld kan worden. Zo nee, dan blijft breder kijken wel belangrijk, want dan kan het ook nog iets anders zijn, ook E.C. zoals de 1e dierenarts aan gaf. Wat ik lees in je verhaal is dat er in eerste instantie eigenlijk niks gevonden werd, los van de scheve kop.

Als het afvallen niet te verklaren is door te weinig eten, moet het afvallen een andere oorzaak hebben, wat E.C. en ook nierproblemen weer op tafel legt. Dan ben je dus weer terug bij waar het begon. 

Hoe werd er qua stress gereageerd op het geven van panacur? Kan stress de neerwaartse spiraal veroorzaakt hebben? 

Ik zou zelf de panacurkuur afmaken, al is het maar om te voorkomen dat de narcose alsnog E.C. uitlokt, je bent nu toch al dagen bezig. De medicatie kan prima naast elkaar gegeven worden en de medicatie op zich, is niet de oorzaak van de problemen. Panacur is maar een ontwormingsmiddel, dat de E.C. parasiet alleen maar onschadelijk maakt en konijnen ontdoet van o.a. pinworm. Alle bijkomende symptomen van E.C. worden daar niet mee behandeld. Met andere woorden, er is niet bewezen dat het geen E C. is (ook niet dat het dat wel is). 

Is er ook goed naar de oren gekeken? Want dat vind ik wel een terechte opmerking. Heb je de dierenarts gehoord over gebitsfoto's? Als het goede apparatuur is, kun je genoeg op de fotos herkennen, dat je ook andere oorzaken uit kunt dluiten. Zeker na zoveel ellende, lijkt het mij fijner om zeker te weten dat er niks meer gemist wordt. 

Sterkte met het dwangvoeren en de medicatie. 

Geplaatst:

Ondertussen is mijn konijn overleden  ik ben halverwege naar een ander dierenarts geweest, blijkt dat mijn binky nooit die ziekte met de parasiet heeft gehad ,die medicatie wat daarbij hoorde heeft hem verzwakt en erger gemaakt.een ingevallen kaakje, hij kon bijna niet meer eten.mijn nieuwe dierenarts zei dat mijn konijn met zijn gebit heeft waarschijnlijk haakjes, binky weeg gisteren nog maar 1 kio, haar bedoeling was onder narcose gebit doen maar hij zou nooit uit de narcose komen, dus helaas was het afscheid nemen, ben best wel verdrietig.ik heb een hele boze boos geschreven naar mijn voormalige dierenarts ik wacht het nog af. Erg dit rotmens  zei is toch arts ze had kunnen weten dat hij last van zijn gebit had.ik haat die vrouw .

• Verdrietig 1
Geplaatst:

Heel veel sterkte gewenst. 

Toch, voor wat ik hier gelezen heb, was EC een logische oorzaak om uit te willen sluiten bij een scheve kop. En dus te gaan behandelen daar tegen, behandeling is met een ontwormingsmiddel.  Geen medicijn met nadelige bijwerkingen of gevolgen. Ik snap je gevoel helemaal, maar ik persoonlijk denk ik aan de hand van de informatie die hier staat niet dat de dierenarts fout zat. Gebitsproblemen zijn niet altijd makkelijk te zien aan de buitenkant. De parasiet, EC, is alleen uit te sluiten of te bevestigen als je autopsie laat doen. Lage weerstand door gebitsproblemen kan ook zorgen dat E cuniculi opspeelt, dus het kan ook nog zo zijn dat jouw konijn beide had. 

Ik had liever gezien dat jouw konijn er nog was, boosheid is onderdeel van het rouwproces, het "wat als?"

Maar in dit geval zie ik niet direct reden om heel boos op de dierenarts te zijn. Mijn advies zou zijn even te wachten met het versturen van de boze brief. Denk er nog even rustig een aantal dagen over na. Ik wens je heel veel sterkte met het verlies. 

• Mee eens! 2
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .