Ga naar inhoud

Knaaghout voor konijnen  

41 leden hebben gestemd

1. 1. Geef jij knaaghout aan jouw konijnen?

• Ja, ik koop het in de winkel
      10
    • Ja, ik oogst het in eigen tuin / in de omgeving
      15
    • Ja, combinatie van kopen en uit de omgeving halen
      11
    • Nee
      5

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In het najaar, winter en voorjaar worden veel bomen gesnoeid. Voor konijnenbaasjes het moment om gratis knaaghout te verzamelen!

Maar welke soorten knaaghout zijn veilig? Van welke bomen mogen ze takken en evt. bladeren eten?

Hoeveel takken mag een konijn eten? En waar moet je op letten? 

Dat staat allemaal uitgelegd in het artikel over knaaghout:

https://www.bunnybunch.nl/knaaghout-voor-konijnen/

Geplaatst:

Bij ons is het een combinatie.

Ik koop het, wilgenballen, wilgentunnels, wilgenbruggen enz.

Maar ik haal het ook uit eigen tuin en omgeving. De buren hebben knotwilgen waar ik regelmatig takken van krijg, en hebben op de grens een krulwilg geplant waar ik de overhang van kan snoeien voor mijn konijnen. Mijn man is geen fan van grote bomen in de tuin (dan moet je blaadjes uit de goot halen 🤪) dus de buurvrouw vroeg "moet ik wat op de grens planten?" Stiekem dus op die manier toch een grote boom bijna-in-de-tuin 😂

En zelf hebben we twee perenbomen waar de konijnen snoeisel van krijgen. 

Ik heb mijn man nu wel overgehaald dat we dit najaar toch nog een boom gaan planten op een ander hoekje in de tuin, omdat het in de zomer wel echt te zonnig en warm is in onze tuin op het zuiden. Ik moet nog wel een keuze maken wat dat gaat worden 🙂 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Wij hebben een aantal appelbomen, daar bewaar ik wat takken van als ik snoei. Bij takken met blad laat ik ze eerst drogen. Met Micha's geschiedenis durf ik geen vers blad te geven. Verder staat er een wilgenbrug in de ren, eens in de zoveel tijd vervang ik die zodra het merendeel van de bast eraf is gegeten. Bosjes wilgentakken en kleine wilgenballen doen ze hier te weinig mee, die haal ik dus niet meer

• 2 weken later...
Geplaatst:

Naar mijn ervaring knagen ze niet op die stukjes knaaghout die je kunt kopen in de winkel.

Wel goed op wilgenbruggen en wilgenrollen etc

Is volgens mij hetzelfde hout, dus waarom ze die stukjes niet aanraken snap ik niet.

En als ik af en toe de bomen snoei, dan geef ik ze een tak, die strippen ze dan helemaal.

En in de herfst is het altijd feest voor ze: continu waaien er blaadjes in de ren. Ze zijn gek op alle blaadjes, vooral als ze al helemaal bruin en crispy zijn. Helaas weet ik niet van welke bomensoorten die allemaal komen.

• 2 weken later...
Geplaatst: (aangepast)
1 uur terug, To van de Veluwe zei:

Berkenbomen? Dat eten ze graag. Ze krijgen het bij mij ook maar niet al te veel. Ik ris ze zo van de bomen af.

Ze komen van alle kanten aanwaaien. Er staan veel bomen in de omgeving. Ik denk niet dat daar berken tussen zitten.

De meeste zullen van mijn leibomen komen omdat die in de tuin staan.

De stukjes knaaghout worden nu in eens wel wat meer gebruikt, maar de wilgenrollen zijn ze echt veel mee bezig. Die stukjes die ze eraf trekken, daar knagen ze ook lang op. Een deel eten ze volgens mij gewoon op😁

aangepast door Marcovka2
Geplaatst:

Ze proberen hier nu steeds de blaadjes te pakken die tegen het gaas aan waaien. De buren hebben rode beuken. Kushi is er aardig goed in. Micha zag ik gisteren het eerst met zijn tanden proberen, toen krabte hij met zijn voorpoten tegen het gaas maar daardoor stootte hij tot 2 keer toe de blaadjes juist weg... 

• 4 weken later...
Geplaatst:
Op 17-9-2025 om 15:44, Cheeta26 zei:

Ze proberen hier nu steeds de blaadjes te pakken die tegen het gaas aan waaien. De buren hebben rode beuken. Kushi is er aardig goed in. Micha zag ik gisteren het eerst met zijn tanden proberen, toen krabte hij met zijn voorpoten tegen het gaas maar daardoor stootte hij tot 2 keer toe de blaadjes juist weg... 

Geef ze nog even, dan perfectioneren ze de techniek om met de voorpootjes door de tralies de blaadjes naar binnen te halen😅

• Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Geplaatst:
12 uren geleden, Marcovka2 zei:

Geef ze nog even, dan perfectioneren ze de techniek om met de voorpootjes door de tralies de blaadjes naar binnen te halen😅

Klinkt alsof je ervaring hebt!

• Haha 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .