Ga naar inhoud

Het algemene inentingen topic


_Danielle

Aanbevolen berichten

  • Reacties 974
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • 2 weken later...

woensdag zijn mijn nijnen weer aan de beurt. ik ga nu proberen in mn eentje ze alle 3 mee te nemen in de auto. hopelijk willen er twee in 1 vervoersmandje.. en hopen dat t mandje t dan houdt haha.

nog even afwachten hoe het nu met Muf gaat.. in oktober gaf de DA aan dat ze beginnend haakjes heeft... hopelijk is het niet verder gaan groeien en is het wat afgesleten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de DA prijzen snap ik inmiddels niks meer... Vorige week zijn Fluf en Tinus bij Kliniek Stad & Land Amsterdam voor 48 Euro in totaal gevaccineerd. Niet gewogen, niet in het bekje gekeken (was volgens de DA niet nodig omdat ze in topconditie verkeerden: was wel trots, maar vond het toch wel een beetje typisch). Wel zijn is er naar de ademhaling en hartslag geluisterd... Nageltjes doe ik altijd zelf, maar die zijn ook niet bekeken. Nou ja, volgend jaar zien we het wel weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat raar...

Ik ga altijd naar stad&land Heemstede en daar wordt dus alles grondig nagekeken en worden zelfs de nageltjes geknipt.. Er is inmiddels een heel dossier van ze met gewichten en opmerkingen...

Ik betaal 58 euro voor 8 konijnen, dus vind 48 euro voor 2 nijnen erg veel. Ben je wel tijdens een inentingsdag geweest?

Welke dierenarts had je, weet je dat?

En trouwens.. De entingen moeten 2x per jaar gegeven worden. Dus ze moeten in principe niet volgend jaar pas weer, maar in augustus/september.

aangepast door _Danielle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zijn Tony en Daffy ingeënt op het konijnen-inent-spreekuur bij Dierenkliniek Ij-Havens. Eerst werden ze nagekeken: Tony's traanoogje op beschadigingen, hart en longen, buikjes. Ze zijn gewogen, keutels en kontjes zijn 'gelezen', nageltjes geknipt, er is geborsteld. Ze zijn in opperbeste conditie. Dus hup, gingen de spuiten in mijn kleine bengels :beurk:

Tony vindt een uitstapje op zijn tijd interessant, maar vandaag had hij er helemaal geen zin in. Hij vloog bijna over mijn schouders heen :s Ik liet de nijnen met hun kopje onder mijn jas kruipen, terwijl ze aan de beurt waren. Dat hielp.

Vanavond mailt de assistente foto's van mij zelf met twee bange bergbeklimmers, haha. Ze vindt het leuk om haar patiënten te fotograferen maar dit levert niet de meest ontspannen foto's op.. :whistle2:

De rekening was 55,70 euro (Myx + VHD), het duurde 45 minuten, 2 zakjes SS-brokjes mee, ik vind het eigenlijk wel mee vallen. Maar goed, ik val ze ook vaak 'lastig' met extra vragen buiten de consulten om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik ben opgegroeid met veel dieren en mijn vader zelfs een konijnenberg had met zo'n 10 konijnen, weet ik zelf nog maar sinds 2 jaar dat konijnen ook regelmatig ingeent kunnen worden. Mijn Appelbes is nu 2 en ik heb het nog nooit laten doen en mijn vader deed het ook nooit. Ik heb nog een paar konijnenhouders gekend en die heb ik er ook nooit over gehoord. Het is geen zuinigheid, mijn konijn is zojuist geopereerd en dat kostte me een klein kapitaal. (De meeste mensen verklaren me voor gek.)

Ik vraag me af of het wel zo noodzakelijk is voor al die konijntjes die in woonwijken wonen en schone hokken hebben. Ik weet dat insecten de ziektes kunnen overdragen, maar ondanks dat ben ik nog niemand tegengekomen wiens konijn(en) aan deze ziektes zijn overleden.

Hebben andere mensen daar andere ervaringen mee?

Is dit nu niet vnl bedoeld om de zakken van de medicijnfabrikanten te spekken?

Het zou natuurlijk vreselijk zijn als mijn Appelbes zou overlijden aan deze ziekte, maar helemaal nu ik 2 maanden op een houtje moet bijten om over de laatste DA-kosten heen te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij woont Loesah ook niet midden in een veld, en zij is kortgeleden twee konijnen aan myx verloren. Dus het kan zeker wel.

Ik bekijk het liever van de andere kant, hoewel ik ook betwijfel hoe groot de kans en hoe nuttig het nu echt is, zou ik het mezelf nooit vergeven als mijn twee een pijnlijke dood moeten sterven d oor iets dat ik had kunnen voorkomen met één simpel prikje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@danielle: de naam van de DA weet ik niet meer, maar het was in ieder geval wel tijdens een konijnendag. In april is elke woensdagmiddag konijnenmiddag, volgens de assistente. Voor myx hoefde ik niet in september terug te komen vanwege onze woonomstandigheden: vliegen en muggen komen dan niet meer zo hoog. We hebben hier trouwens eigenlijk nooit muggen op 15 hoog... voor de zomer vond ik het risico te groot, maar volgens de DA is volgend voorjaar vroeg genoeg, omdat de VHD vaccinatie een jaar werkzaam blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij heb ik de bijsluiters wel op mijn laptop staan...maar enkel de franstalige.

Ik zal even zoeken...

Edit: gevonden...

HEBOVAK 88T (Eurovet)

virus VHD inact: 2 x 10exp 5 DL50

vaccin lyophilisé et solvant injectable sc, im, iv

Posologie:

lapin (âge > 2 m): 1 dose/animal

Revac: après 6 m

flacon 10 doses

R/

CUNICAL®

Vaccin inactivé adjuvé de la maladie hémorragique

virale du lapin

COMPOSITION :

Suspension injectable :

Chaque dose de 0,5 ml de vaccin contient :

Virus VHD inactivé, souche AG 88, q.s. pour obtenir au minimum...... 1 DV90

Hydroxyde d’aluminium.................................................................... 0,35 mg

Mercurothiolate sodique, au maximum.............................................. 0,02 mg

Excipient q.s.p........................................................................................ 0,5 ml

INDICATIONS THERAPEUTIQUES :

Chez les lapins : immunisation active contre la maladie hémorragique virale (VHD).

ADMINISTRATION ET POSOLOGIE :

Voie sous-cutanée.

Injecter une dose de 0,5 ml par sujet selon les plans de vaccination suivants.

• Lapins reproducteurs :

-- - En région faiblement contaminée : primovaccination à partir de 8 semaines d’âge

-- et rappels tous les 6 mois.

-- - En région fortement contaminée : primovaccination à partir de 4 semaines d’âge,

-- premier rappel 4 à 6 semaines après la

-- primovaccination, puis rappels tous les 6 mois.

• Lapins de chair : une seule injection à partir de 4 semaines d’âge.

PRECAUTIONS :

- Agiter avant emploi jusqu’à remise en suspension du dépôt.

- Utiliser pour l’injection du matériel stérile et dépourvu de toute trace d’antiseptique et/ou de désinfectant.

- Changer d’aiguille pour chaque animal.

- Ne vacciner que les animaux en bonne santé.

- Respecter les conditions habituelles d’asepsie.

CONSERVATION :

Tenir entre + 2° C et + 8° C et à l’abri de la lumière. La coloration brune du vaccin et le dépôt observé au fond

du flacon avant agitation sont normaux.

PRESENTATIONS :

Flacon de 10 doses (5 ml).

Flacon de 50 doses (25 ml).

PRODUIT MERIAL

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de website van dierenkliniek Stad en Land... Hier wordt zelfs gesproken over tweejaarlijks enten...

Er lijkt dus geen consensus te zijn. Verwarrend!

Viraal Hemorrhagisch Syndroom (VHS)

VHS wordt veroorzaakt door een Calicivirus. Het virus wordt verspreid door direct contact tussen konijnen maar ook via de ontlasting, insecten(vliegen bijvoorbeeld) en besmet materiaal als kooien en drinkflesjes. Vers geplukt gras van plaatsen waar veel wilde konijnen voorkomen kan ook een bron zijn en zelfs via je schoenzolen kunt u uw konijn er mee besmetten.

De incubatietijd van het virus bedraagt 1-3 dagen. De ziekte komt vnl voor bij konijnen ouder dan 10 weken en vooral jonge voedsters zijn gevoelig. Er zijn 3 vormen te onderscheiden.

I. zeer snelle vorm gekarakteriseerd door een snelle vaak plotse sterfte

II. een snelle vorm waarbij depressie, stoppen met eten, benauwdheid, koorts, schreeuwen en tandenknarsen en in het terminale stadium een schuimige bloederige neusuitvloei. Het konijn sterft aan inwendige bloedingen meestal ter hoogte van de darmen.

III. Een milde vorm met herstel en levenslange immuniteit. Deze vorm is zeer zeldzaam.

Er bestaat geen behandeling voor de ziekte dus preventie is zeer belangrijk. Preventie bestaat wederom uit een 2 jaarlijkse vaccinatie (Cunical®):whistle2:. De eerste vaccinatie mag vanaf een leeftijd van 8 weken. Dit vaccin kan wel aan drachtige of lacterende dieren worden toegediend maar mag uiteraard, net als het vaccin tegen myomatose, alleen aan gezonde dieren worden gegeven.Een verdere preventie bestaat uit een goede hygiene idvv schone hokken en voeder- en drinkmateriaal en geen vers geplukt gras geven van plaatsen met veel wilde konijnen. Als u een nieuw konijn aanschaft is het belangrijk om deze 2 weken in quarantaine te zetten voor hem/haar bij de andere konijnen te laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/vhs.html

Nu begin ik te begrijpen waar de verwarring vandaan komt. De meeste BB-ers hebben meerdere (dus meer dan twee) konijnen of zelfs een (vorm van) opvang. In deze situatie lijkt het dan ook verstandig te zijn om halfjaarlijks te enten. Het advies van dr. Oerlemans (stond op het bonnetje) is in ons geval dan ook prima. Pak van m'n hart!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .