Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wie o wie kan mij helpen.

Ik heb een paar jaar geleden 2 konijntjes gehaald bij de dierenopvang. 

Ineens werd Bibi ziek. Verkoudheidsklachten en snot bij de neus.

Ben wel 2 jaar bij de dierenarts in en uit geweest. Klachten waren even weg na AB kuren en koortremmers maar kwamen aldoor terug.

Berend heeft nooit iets van klachten gehad. Bibi ging dood en Berend heeft nu precies dezelfde klachten. Dierenarts zegt dat dit waarschijnlijk komt door stres onder zijn maatje dood is gegaan. Dit is toch gek dat hij nooit eerder iets van klachten heeft gehad. 

Dierenarts zegt hoger op de gaan naar utrecht voor foto's van gebit enzo maar dat zie ik niet zitten.

Wat zeggen jullie hiervan?

Geplaatst:

De dierenarts heeft min of meer wel gelijk. Heel veel konijnen dragen het snot virus met zich mee. Bij sommigen wordt het chronisch, wat heel vervelend is.

Als je dus snot ziet, is het vaak snel doorpakken met de juiste antibiotica en dan duimen dat het nooit meer terug komt. 

Als ze het virus hebben, dan komt het dus vaak terug in tijden van slechte afweer: stress, vlakbij een vaccinatie, na een dierenartsbezoek, als ze wat ouder worden in het najaar etc. 

Dus op zich is het niet gek dat Berend nooit klachten had, als hij jonger was en/of veel sterker. Nu is hij in zijn eentje en dat geeft soms best een klap. Ik weet niet hoe recent het overlijden was van Bibi? Ik zou gaan voor snel en goed behandelen en dan duimen dat dit eenmalig blijft. Pas als een AB geen soelaas biedt en/of je echt een idee hebt dat er iets vast zit in de neus, dan zou ik verder gaan kijken/behandelen.

Geplaatst:

Dankjewel voor je reactie. Bibi is nu ongeveer 3 maanden overleden en nu heeft Berend sinds 2 maanden een nieuw maatje.

Ik heb het nieuwe maatje er bij gedaan dat Berend klachten vrij was na het overlijden van Bibi.

Nu zijn de klachten alweer 2x terug gekomen 

Geplaatst:

Snot komt door een bacterie, (meestal) niet door een virus. Het klopt wel dat veel konijnen die bacterie bij zich dragen en vaak ook het ene konijn net weer een andere "cocktail" dan de andere. Er zijn dus verschillende varianten van de bacterie in omloop. 

Wat kan, is dat Berend's weerstand een klap heeft gekregen van wat er allemaal gebeurd is. Stress geeft de weerstand een optater en met de verlaagde weerstand, is hij dan niet meer in staat die bacterie zelfstandig onder controle te houden of hij is door de koppeling blootgesteld aan een andere variant. Maar ik verwacht, omdat de soort bij Bibi zo aggressief was, dat dit de boosdoener is.

Ik ben het eens met nu handelen. Het topic over snot van Eefje geeft veel informatie. Ze heeft een van haar konijnen (tot nog toe) succesvol behandeld met een flinke AB kuur, het kan uitmaken welk middel je in zet. Het topic is ook expres aangemaakt om andere baasjes te wijzen op deze kuur en meteen voor de juiste behandeling te gaan.  

Het is niet meteen logisch dat het andere oorzaken heeft, dan een besmettelijke aandoening, maar het kan wel. Uitsluiten doe je om zo goed mogelijk te (be)handelen. Abcessen bevatten vaak dezelfde bacterieën die snot veroorzaken. Gebitsproblemen uitsluiten is wel een stap die je zou kunnen zetten. Ik vermoed dat er ook gepraat wordt over een rhinoscopie, dat levert niet altijd wat op. Plus het is hartstikke duur, dus dat je dat niet direct ziet zitten snap ik wel. 

Laten testen welke bacterie de boosdoener is, dmv een swap, heeft niet heel veel zin, behalve als dat maakt dat je een bepaalde AB wel in mag zetten, daarna. Want dat is het. Er zijn regeltjes. ik denk wel dat dit de weg is die je te gaan hebt, als er moeilijk gedaan wordt. 

Wilhelminapark is een hele goede dierenarts, als zij de oorzaak niet vinden, dan weet ik het ook niet meer, maar daar zit een prijskaartje aan. Ze zullen ook een hoop onderzoek inzetten, om Berend zo goed mogelijk te helpen.  

Lees dit topic maar eens door, dat is het bovengenoemde topic:

Ik hoop dat je er uit komt. Want snot is echt een hele vervelende aandoening. Als je het goed aanpakt kunnen konijnen nog jaren mee! Wacht niet tot het chronisch is geworden! In die zin dringt de tijd. Dus eerst de antibiotica en in die tijd (dat zijn toch meerdere spuiten) kun je nadenken of er nog andere oorzaken in aanmerking komen voor nader onderzoek.

Had Bibi nog andere klachten? Of heeft Berend nog andere klachten? 

Geplaatst:

Dankjewel voor je bericht.

Ik heb het doorgelezen. 

Morgen een afspraak bij de dierenarts en ga aangeven dat ik dit middel mis hebben.

Neee Berend heeft dezelfde klachten als dat Bibi had

Geplaatst:

Het klinkt als een bacteriële infectie in de luchtwegen, "Snot" noemen we dat vaak simpelweg. Als het niet gelijk goed aangepakt wordt, kan het chronisch worden. En besmettelijk zijn.

Het lastige is dat vroeger dit goed te behandelen was met een breedspectrum antibiotica. Maar dat mag niet meer. Het is namelijk meestal een mix van bacteriën die het veroorzaakt, waardoor het echt goed wegkrijgen met een 1e keus antibiotica, wat tegenwoordig van de wetgeving moet, meestal niet lukt. Je kan laten testen welke bacteriën het zijn, en gericht een antibiotica inzetten. Maar als het lang aanhoud of een lastige combinatie is, dan is de kans groot dat het chronisch wordt en elke keer bij lage weerstand terug komt. Wat dat betreft is het echt een vervelende ziekte waar je lastig vanaf komt, wat telkens terug kan komen. 

Vervelend dat het maatje de klachten nu ook heeft. 

Op zich is de suggestie dat het aan het gebit kan liggen ook niet gek hoor. Dat kan ook luchtwegproblemen geven en snot. Dat kan dus ook een oorzaak zijn. Er zijn meer mogelijke oorzaken. Mocht je twijfelen of het gebitsproblemen zijn, je kan altijd vragen of ze een swab maken en (laten) onderzoeken. Dan halen ze wat snot uit de neus om te laten testen welke bacteriën er aanwezig zijn. Als er dan niets gevonden wordt, is er waarschijnlijk een andere oorzaak dan bacterieel en moet je inderdaad verder kijken, bijv. naar gebitsproblemen. 

Sterkte er mee!

Geplaatst:

Wat dat betreft leert iedereen nog steeds bij, want konijnen zijn helaas nog steeds een ondergeschoven kindje wat betreft diergeneeskunde.

De oplossing is dus zoals gezegd een swab maken, de andere route is via, voorkeursmiddelen en als het een niet werkt, naar het volgende middel gaan, maar dan ben je dus weken, zo niet maanden verder voor je bij het middel uitkomt waar je eigenlijk mee had moeten beginnen. Dan kun je maar zo te laat zijn, in het geval van snot. Niet dat je konijn perse meteen dood gaat, maar het is dan vaak al chronisch en moeilijker behandelbaar geworden. Daarbij is heel lang aan de antibiotica niet goed voor een konijnenlijf. 

Ik hoop echt dat de dierenarts het ook een goed plan vindt om een ander antibioticum te gebruiken.

Ik neem aan dat het nieuwe maatje (nog) nergens last van heeft? Daar hoef je vooralsnog niks mee, zolang er geen klachten zijn. 

Behalve snot, zie je dus geen klachten? Ik vroeg me nog af of het snot bij Bibi was overgeslagen naar de longen? Of dit bij Berend wel of niet het geval is, omdat je zegt dezelfde klachten. Dat zit me niet lekker.

• Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .