To van de Veluwe Geplaatst: 21 juli Geplaatst: 21 juli Ik heb meerdere aardbeienplanten staan. Elke dag haal ik er wat blaadjes af voor de konijnen maar hoever mag je gaan om de plant in leven te laten?
bunnyempress Geplaatst: 21 juli Geplaatst: 21 juli Je wil hem niet in leven laten - tenminste, als je veel aardbeien wil. Je wil de uitlopers stekken en de moederplant laten opeten. Nu in juli hoor je ze te stekken en dan in augustus in de volle grond. Sommige mensen vinden dat teveel werk dus die laten de moederplanten overwinteren. Dan raken ze bijna al het blad kwijt. Dus als je 1-2 blaadjes eraan houdt zal je wel goed zitten.
Evee Geplaatst: 21 juli Geplaatst: 21 juli Stekjes laten leven, moederplant mag naar de konijnen daarna 😉
To van de Veluwe Geplaatst: 21 juli Auteur Geplaatst: 21 juli Ik heb de planten in potten (vanwege de slakken) staan en laten overwinteren. Van het voorjaar zijn ze weer uitgelopen en had ik weer aardbeien. Ik had ook nieuwe planten gekregen maar daar kwamen niet meer aardbeien aan. Dus inderdaad opvoeren op wat blaadjes na. Maar------ ik kan ook jullie raad opvolgen en de stekken erin stoppen en die laten overwinteren. Bedankt. Dan voer ik eerst een plant op en doe daar de stekken in en zo de volgende. Dank. ik ga jullie advies eens opvolgen. Bij druiven makkelijker. Ik heb erg veel druivenbladeren. Wat dat betreft, hoef ik in de zomer tot de herfst niets te kopen voor de konijnen.
bunnyempress Geplaatst: 22 juli Geplaatst: 22 juli 7 uren geleden, To van de Veluwe zei: Ik heb de planten in potten (vanwege de slakken) staan en laten overwinteren. Van het voorjaar zijn ze weer uitgelopen en had ik weer aardbeien. Ik had ook nieuwe planten gekregen maar daar kwamen niet meer aardbeien aan. Dus inderdaad opvoeren op wat blaadjes na. Hoeveel aardbeien je krijgt ligt ook een beetje aan het ras (naast zon/water etc.). Er zijn doordragers die dus juni/juli/augustus aardbeien geven. Maar ook rassen die maar 1 maand geven. Maar in het algemeen gaan oudere planten steeds minder geven, daarom worden aardbeien 'verjongt' via hun eigen gemaakte stekken.
To van de Veluwe Geplaatst: 22 juli Auteur Geplaatst: 22 juli Op 21-7-2025 om 21:05, bunnyempress zei: Nu in juli hoor je ze te stekken Ik moet zeggen dat er aan sommige planten nauwelijks uitlopers zitten. Vandaag even gekeken.
Aanbevolen berichten