Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat Leeuw weinig eet...oke dat is begrijpelijk. Hij eet wel wat. Maar Kleine doet nu net zo hard mee met.

Of hij heeft last van zijn buik omdat hij eerst toch best vaak Leeuw zijn groen portie opvrat of hij doet Leeuw na 🤔 Gister beiden gemasseerd. Buik van kleine voelde iets harder dan Leeuw...maar Leeuw is behoorlijk afgevallen dus alles voelt zachter van onder.

Peterselie smulde Leeuw net van en Kleine niet....mini stukje appel smulde Kleine van maar Leeuw niet...

Gedroogde paardebloem blaadjes had Kleine zin in, maar Leeuw trok zijn neus op...

Kleine heeft net wel kamille thee gedronken.

Ik zag ergens dat mocht er een gasbuik/ koliek zijn dat ik naar de apotheek kan gaan voor baby druppels Babysimethicone.. Zou dat een idee kunnen zijn? 

Ondertussen vreet kip alles wat de jongens laten liggen 🤦🏼‍♀️

Heb vandaag vrij genomen om op ze te letten. Gister was het wel heeeeel drukkend weer en rond 16 uit gigantische donderstorm...echt al jaren niet gehad zo erg. Geen elektra voor een tijdje. Kleine was heel bang. 

Geplaatst:

Hoeveel keutels zie je en welke kleur/maat hebben ze vergeleken met normaal?

Ik weet dat jouw jongens elkaar vaak nadoen, dus als je kleine niet vertrouwt, dan zou ik zeker hem ook  aan de dwangvoer doen. Ik baalde ook dat ik Lodewijk zo lekker had geaaid, maar die bleek dus ook ziek  te zijn.  Dus ik vind dat nu dus ook verdacht. 

41 minuten geleden, Lappie2 zei:

Babysimethicone

Dat is volgens mij vergelijkbaar met Infacol. In de USA gebruiken ze dat wel bij gasbuiken, maar hier wordt het afgeraden. Als je op infacol zoekt zie je ook topics hier op bunnybunch. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Geplaatst:
52 minuten geleden, bunnyempress zei:

Hoeveel keutels zie je en welke kleur/maat hebben ze vergeleken met normaal?

Ik weet dat jouw jongens elkaar vaak nadoen, dus als je kleine niet vertrouwt, dan zou ik zeker hem ook  aan de dwangvoer doen. Ik baalde ook dat ik Lodewijk zo lekker had geaaid, maar die bleek dus ook ziek  te zijn.  Dus ik vind dat nu dus ook verdacht. 

Dat is volgens mij vergelijkbaar met Infacol. In de USA gebruiken ze dat wel bij gasbuiken, maar hier wordt het afgeraden. Als je op infacol zoekt zie je ook topics hier op bunnybunch. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Gelijk 10 ml gemaakt. En Kleine 😱 likte het zo netjes 5ml uit het spuitje. Wel beetje knoeien natuurlijk. Beetje op schoot geknuffeld en hij wilde in mijn nek wat totaal niet gaat 🙈😂😂

Leeuw was weer drama maar ook bij hem zit het erin en hij wast nu de rest uit zijn vacht incl de zwarte pasta. 

Had nooit verwacht dat Kleine zo geweldig mee werkt en Leeuw juist totaal niet. Kleine koppie zelf omhoog en mnjam mnjam mnjam en Leeuw duwt zijn kop in zijn nek waardoor het extra moeilijk is om zijn bekkie te vinden. Leeuw huilen, Kleine nieuwsgierig en likjes geven.

Leeuw ging wel direct naar het toilet. Pipi ziet er heel mooi uit, geen rode huid meer eromheen.

Ontlasting is de ene keer netjes, andere keer klein en hard. Zal straks de wc bakken weer schoon maken zodat ik weer kan zien wat er voor nieuwe poepies komen.

Leeuw zijn staart is dik en hard en ruikt nog wat naar plas..maar niks lijkt erop dat hij niet normaal kan plassen. Pipi komt er netjes uit. Hechtingen zie ik niet meer. 

Normaal elke dag een handvol joepies over het kleed...vandaag kleine harde poepjes. Maarja nu weet ik niet of dat ook bij kleine zo is. Zijn onderkant is heeel schoon. 

Geplaatst:

Pfffffff Kleine eet brokjes op dit moment💪😁 

Melding op de cam app dat er beweging was. Aangezien ze beiden niet veel hebben bewogen, ging ik gelijk kijken. Kleine liep naar zijn eethoek, maar alles staat nu op het andere kleed zodat Leeuw er sneller bij kan. En daar ging Kleine naar het bakje..en natuurlijk ging de camera direct een andere kant op🤦🏼‍♀️

Maar ik kon hem zelf bewegen .. terug naar Kleine....Hij stond daar en...ondertussen ik tegen het scherm praten..."kom op jongen eet EEEETTTTT alsjeblieft 🙏🏼🙏🏼" En daar begon hij te knabbelen 🥳🥳🥳

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Leeuw ab er weer in en omdat hij de groene drab pap vies vind heb ik er een theelepel baby voeding wortel (zonder konijn 🤪) doorheen gemixt. Nouuuu dat ging erin hoor. Hele oranje neus nu hihi. En toen de pijn medicijnen en direct jaaaaaaa die wil ik..mnjam mnjam. Voor drugs doet hij alles🙈

• Vind ik leuk 3
Geplaatst:

Kleine update:

Ik moest vanmorgen naar mijn werk. Dochter had een dag vrij. Ze hadden beiden niet of weinig gegeten... Beiden aan de spuit en heb ook Kleine de helft van Leeuw zijn honger pilletje gegeven. Dus helft van de helft.

Dochter bleef bij ze en rond 11 uur stuurde ze bericht dat Kleine eindelijk normaal zijn brokjes at en een half uur later ook Leeuw aan de brok 💪😁 

Nu een klein beetje veldsla, peterselie en een paar plukjes koriander waar ze samen van smullen. Poepjes worden al iets groter. En ze zijn ook wat actiever.

Anders was ik om 12 uur met beiden naar de da geraced. Ik denk ook om vrijdag met Leeuws controle ook gelijk kleine mee te nemen voor de zekerheid. Maar voor nu ziet het er hoopvol uit🥰🙏🏼🙏🏼🙏🏼 

Geplaatst:

Laatste ab pil zit er in 😇 (naam Enroxil Flavour 15mg)

Nog even door met de zwarte pasta probiotica. Ze eten beiden weer wat brokjes en smullen van het groen. Joepies zijn nog niet wat het moet zijn maar al beter dan wat het was. Ik neem Kleine vrijdag ook mee want ik vertrouw het nog niet helemaal..🤔

Leeuw moest na de kuur plassen dus vloog de wc in...staartje omhoog en toen nog hoger en nog hoger... Nog erg gevoelig. Had hem al wat drugs gegeven vlak ervoor..

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Flinke tijd bij de kliniek geweest.

Leeuw schoon, geen zand of stenen en hechting vrij. Speciale smurrie gekregen wat hij 30 dagen moet oplikken. 

En Kleine ook gecheckt..ze voelde en toen ik zei dat we 16juni komen voor röntgen, ging ze dat direct doen voor de zekerheid. Steen vrij. Alles zag er netjes uit.😁

Ze dacht misschien een blaasontsteking of gewoon door Leeuw. 16e blijft staan voor het geval het niet goed gaat met 1 van de 2.

Kleine kreeg nog een prik om zijn honger op te wekken en Leeuw ook nog. Extra zwarte pasta kregen we mee om nog even door te gaan en ook maar aan Kleine te geven en een recept voor ApeTiet 🤪 pillen. 

1,5 uur binnen geweest. Röntgen, Echo, hechtingen verwijderen, tempen, wegen (Leeuw 2,2kilo, Kleine 2kilo) medicijnen, knuffelen want daar hadden de artsen even behoefte aan na zo.n lange week. Vooral met haarbal Leeuw kroelen  🥰 Kleine was te gestresst.

Nog net geen 50 euro totaal. 

Ik had de andere arts gezegd dat Kleine letterlijk vliegt en voor haar eigen veiligheid zo veel mogelijk in de reiskooi te houden en met minimaal 2 man de foto te maken.

Ze kwamen terug en gaf me de reiskooi en zei met een verhitte kop "spicyyyy" 🙈😅 oops sorry😰

• Haha 1
Geplaatst:

Nog even voor @Kolino de uitslag van de test.

Hoofdbestanddeel: 70% Calciet

30% struviet

1 steen

11x12 (echt grooohoooot😭)

Kleur beige

Oppervlakte: ruw

Met de echo vandaag dacht ze even weer zand te zien maar het was vet.

Geplaatst:
5 uren geleden, Lappie2 zei:

Nog net geen 50 euro totaal. 

Ongelooflijk. Hoorde pas dat ze de prijzen aan willen gaan passen zei (Gauz) maar ja nu met die val van het kabinet.

Ik maakte vanavond een cryptogram en moest aan jou denken.

Is zo iemand anti buitenlander?

antw. tegenpool.

• Haha 2
Geplaatst:

Dus toch voornamelijk calcium afzetting... Struviet is magnesiumbasis. 

Misschien moeten we dan eens goed naar het gehele plaatje kijken. 

Op het oog zijn er geen gekke dingen, maar staat op die zakken kruiden hooi toevallig de samenstelling? Calcium-fosfor verhouding is waar we naar zoeken.

Drinkvolume moet groot genoeg zijn, nat groenvoer om genoeg vocht binnen te krijgen., is ook een optie. 

Weet je toevallig of er nog naar de nierfunctie is gekeken? Dat is wel een dingetje, waar ik zelf vragen over zou stellen. Omdat dat de plek is waar uitwisseling plaatsvindt. Ook als het om andere orgaanfuncties gaat. Dat is toch onderdeel van het zuiveringssysteem. Mij missen de woorden om het uit te leggen, nieren werken ook als een soort correctiesysteem, bij andere problemen.

Vitamine D is ook een dingetje om naar te vragen, wel of geen druppels geven wisselen de meningen over en ook zeker over hoeveel.

Blaasontsteking is logisch als dat ding al een tijd heeft zitten skippyballen. Dan staat er ook nog, oppervlak: ruw. 

Geplaatst:
4 uren geleden, Kolino zei:

Dus toch voornamelijk calcium afzetting... Struviet is magnesiumbasis. 

Misschien moeten we dan eens goed naar het gehele plaatje kijken. 

Op het oog zijn er geen gekke dingen, maar staat op die zakken kruiden hooi toevallig de samenstelling? Calcium-fosfor verhouding is waar we naar zoeken.

Drinkvolume moet groot genoeg zijn, nat groenvoer om genoeg vocht binnen te krijgen., is ook een optie. 

Weet je toevallig of er nog naar de nierfunctie is gekeken? Dat is wel een dingetje, waar ik zelf vragen over zou stellen. Omdat dat de plek is waar uitwisseling plaatsvindt. Ook als het om andere orgaanfuncties gaat. Dat is toch onderdeel van het zuiveringssysteem. Mij missen de woorden om het uit te leggen, nieren werken ook als een soort correctiesysteem, bij andere problemen.

Vitamine D is ook een dingetje om naar te vragen, wel of geen druppels geven wisselen de meningen over en ook zeker over hoeveel.

Blaasontsteking is logisch als dat ding al een tijd heeft zitten skippyballen. Dan staat er ook nog, oppervlak: ruw. 

Timothy hooi: 

12,7%ruw eiwit

2,6%ruw vet

26%ruwe celstof

6,2%ruwe as

0,10%natrium

97% Timothy 

Roze bloesem 3%

Of met die andere ...3% munt

Farmers hay:

Ruw eiwit 10,2%

Ruw vet 1,8%

Ruwe celstof 26,7%

Ruwe as 9,2%

Moisture (?) 5,9%

Sinds Leeuw,s steen eruit is geef ik 2 keer per dag een schoteltje natte peterselie, dille, veldsla, bleekselderij. En klein handje brokjes Beaphar en Versele Laga gemixt.  Het lijkt erop dat zijn maag en darmen een soort van gereset zijn want behalve een klein hoopje kak, heeft hij nog geen grote hopen gehad zoals hij altijd kreeg van groen. Niet jinxen niet jinxen 🙈🙏🏼🙏🏼🙏🏼

Heb geen informatie gekregen over nierfunctie of andere onderzoeken gedaan. Ze zei wel dat het waarschijnlijk lange tijd bezig was en dat blaasontsteking misschien de boosdoener kon zijn geweest.  Arme ding al zo lang met die pijn en wij hebben niks in de gaten gehad 😥

Ze hebben ook niks gezegd over behandeling. Wel heb ik "bruine boontjes" gekregen waar ik de helft uit moet knijpen om zijn immuun op te krikken. Vitamine bom. 

Water hier is 0 hardheid. Geef geen fles water omdat dit water juist zo zacht is. In ons oude huis gaf ik Lap wel fles water want dat kraan water was echt veel te hard. Wij dronken daar zelf ook niet uit. Dit water hier drinken we wel.

Kleine is helemaal schoon van binnen..nog geen gruisje te zien.

En ze krijgen het zelfde te eten en te drinken. 

16e staat nog in hun planner voor als ze nog niet beter zijn. We moeten de 15e afbellen als ze normaal zijn. Misschien beter om te komen met Leeuw om bloed te prikken? Om het toch verder te onderzoeken... 

Geplaatst:

Een verklaring zou handig zijn, om het te voorkomen. Je ziet toch vaak herhaling, helaas.

De nieren kunnen een verklaring zijn, maar hoeft niet. Ik zou zelf vooral de vraag stellen, hoe groot is de kans? Waar komen de mineralen vandaan? Voeding? Is het een dumping? Met dumping bedoel ik, anders zou je bijvoorbeeld vergiftigen, zoals iemand met suikerziekte mega moet plassen bijvoorbeeld, als de bloedsuiker te hoog is. Ik weet niet of ze er nu al uit zijn of konijnen nou wel of geen suikerziekte kunnen krijgen (of er gevallen bekend zijn). ik kon alleen even geen beter voorbeeld bedenken, waar die celconmunicatie zo plaats vindt.

Het is geen must, ik denk dat goed naar voeding kijken wel verstandig is. Alles wat droog is, calciumarm voeren en bij groenvoer ook wat dingen kiezen die vochtafdrijvend werken, zodat hij goed plast. ..

Hij kan er ook gevoelig voor zijn en die kleine niet. Er zitten geen grote fouten in de voeding, waar je verwacht dat het problemen geeft. Natrium, kalium, magnesium, calcium... Die laten processen in het lichaam werken, calcium en magnesium vind je nu terug, kan dat iets zeggen? Geen idee, het is wel de weg om overschotten te lozen. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Kolino zei:

Een verklaring zou handig zijn, om het te voorkomen. Je ziet toch vaak herhaling, helaas.

De nieren kunnen een verklaring zijn, maar hoeft niet. Ik zou zelf vooral de vraag stellen, hoe groot is de kans? Waar komen de mineralen vandaan? Voeding? Is het een dumping? Met dumping bedoel ik, anders zou je bijvoorbeeld vergiftigen, zoals iemand met suikerziekte mega moet plassen bijvoorbeeld, als de bloedsuiker te hoog is. Ik weet niet of ze er nu al uit zijn of konijnen nou wel of geen suikerziekte kunnen krijgen (of er gevallen bekend zijn). ik kon alleen even geen beter voorbeeld bedenken, waar die celconmunicatie zo plaats vindt.

Het is geen must, ik denk dat goed naar voeding kijken wel verstandig is. Alles wat droog is, calciumarm voeren en bij groenvoer ook wat dingen kiezen die vochtafdrijvend werken, zodat hij goed plast. ..

Hij kan er ook gevoelig voor zijn en die kleine niet. Er zitten geen grote fouten in de voeding, waar je verwacht dat het problemen geeft. Natrium, kalium, magnesium, calcium... Die laten processen in het lichaam werken, calcium en magnesium vind je nu terug, kan dat iets zeggen? Geen idee, het is wel de weg om overschotten te lozen. 

Ik denk dat ze toch al aardig weinig calcium binnen krijgen niet? Beaphar heeft vergeleken met Versele minder calcium. Als ik de mix geef...zie ik wel duidelijk dat ze de ene keer Versele opeten en Beaphar laten liggen en daarna weer andersom. Er gaat op 1 zak Beaphar 5 kilo 1,7 kilo Versele. Dus stuk minder Versele dan Beaphar in de mix. 

Nu ga ik alles lezen

De haarbal/ maagdarm snoepjes die alleen Leeuw krijgt

In het Engels.

Hij krijgt 1 klein snoepje per dag:

Wheatflower, rapeseed oil, powdered malt extract, 12,5%corn starch, powdered papaya 4% wheat gluten, salt, inuline 0,5%, Vitamin A 80Iu, vitamin D3 150 IU, Vitamin E 112mg, Rosemary pineapple flavour, antioxidant,

crude protein 10,7%

crude ash 1,8,

crude fat 26,4%

Omega 3 0.9%

Omega 6 1,8%

Crude fibre 2,4%

Moisture 8%

Sodium 0,24%

Phosphorus 0,28%

Calcium 0,06%

Jr farm kruiden tuintje. Grainless pralinen. Zitten 9 blokken in verpakking. 

1 blokje door 4en. Ze krijgen1 blokje in totaal per week. 

Erg veel om over te schrijven nu 🤪

En sinds vorige week 1 rondje Jr farm volkoren koekjes met vruchten. Maar dat heb ik 2 weken geleden gekocht (dacht Ham-Stake maar was dus dit😅) omdat er lijnzaad in zit. Maar dit kregen ze dus pas nadat de steen bij Leeuw was verwijderd. Omdat ze zo slecht aten heb ik er 1 gegeven en daar knabbelden ze beiden van.

Te weinig calcium zorgt weer voor problemen met botten en gebit...

Geplaatst:

Klopt, ik dacht dat ik er bij had gezet dat iets in de voeding veranderen, best lastig wordt, omdat je het eigenlijk goed doet. 

Vocht erbij, dus minder droogvoer. Dat is het enige waar ik van denk, zinvol. Ik weet alleen niet of dat hij hem kan.  

Hoeveel gram brok geef je nu? Want in dit geval zou je naar 10gr per kg moeten gaan.

Geen kruidenhooi, maar alleen meadow hay (grashooi) en timothyhooi. 

Wat je zegt, helemaal geen calcium is ook niet goed. Maar het zit overal wel in, dus je laat het nooit weg, je beperkt alleen maar. 

Je mag ze best af en toe een tractatie geven. Ben zelf niet zo'n fan van die dingen van jr farm. De meeste varianten daarvan zijn eigenlijk te energierijk. Goed dat je ze breekt. Grainless is in dat geval echt niks zeggende marketing. Zie het maar als een slagroomtaartje 😉

Even terug naar de brok. Neem bijvoorbeeld de bunny nature brokken, die hebben 0,7% calcium. Juist omdat het dus van kruiden gemaakt wordt. Alle brok onder de 1% calcium, kan normaal gesproken prima gegeven worden, maar in het geval van problemen kun je beter een brok kiezen rond 0,5%. Care+ is dat wel, Versele niet. Misschien is er een alternatief? Maar ik herinner me nog een zoektocht naar brokken, als het alternatief niet eten is, dan zou ik die 0,9% (uit mijn hoofd gezegd), inderdaad wel op de koop toe nemen. 

Het is niet zwart-wit. Ik zie ook geen echte voedingsfouten, dus ik zou denk ik wel kiezen om alles na te lopen. Maar ik zie geen aanknopingspunten, behalve hoe hij er eerder bij zat. Misschien zit daar de oorzaak ook wel, maar hij kan ook gevoelig zijn of blijven. 

Blaasontsteking geloof ik meteen, met zo'n steen. Maar het advies is dan wel om calciumarm te gaan voeren. Herhaling moet wel voorkomen worden. 

Het schijnt dat je aan het gebit van een konijn kunt zien of je iets met vitamine D moet doen. Het is niet helemaal duidelijk hoeveel vitamine D een konijn nodig heeft, maar het werkt anders dan bij ons. Het lijkt mij wel spannend, want met brok minderen betekent voor een binnen konijn minder vitamine D, dan is dat wel iets om in overweging te nemen. Of je moet ze direct zonlicht kunnen bieden. 

Ik hoop dat je er een goede weg in kunt vinden met ze. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
7 uren geleden, Kolino zei:

Klopt, ik dacht dat ik er bij had gezet dat iets in de voeding veranderen, best lastig wordt, omdat je het eigenlijk goed doet. 

Vocht erbij, dus minder droogvoer. Dat is het enige waar ik van denk, zinvol. Ik weet alleen niet of dat hij hem kan.  

Hoeveel gram brok geef je nu? Want in dit geval zou je naar 10gr per kg moeten gaan.

Geen kruidenhooi, maar alleen meadow hay (grashooi) en timothyhooi. 

Wat je zegt, helemaal geen calcium is ook niet goed. Maar het zit overal wel in, dus je laat het nooit weg, je beperkt alleen maar. 

Je mag ze best af en toe een tractatie geven. Ben zelf niet zo'n fan van die dingen van jr farm. De meeste varianten daarvan zijn eigenlijk te energierijk. Goed dat je ze breekt. Grainless is in dat geval echt niks zeggende marketing. Zie het maar als een slagroomtaartje 😉

Even terug naar de brok. Neem bijvoorbeeld de bunny nature brokken, die hebben 0,7% calcium. Juist omdat het dus van kruiden gemaakt wordt. Alle brok onder de 1% calcium, kan normaal gesproken prima gegeven worden, maar in het geval van problemen kun je beter een brok kiezen rond 0,5%. Care+ is dat wel, Versele niet. Misschien is er een alternatief? Maar ik herinner me nog een zoektocht naar brokken, als het alternatief niet eten is, dan zou ik die 0,9% (uit mijn hoofd gezegd), inderdaad wel op de koop toe nemen. 

Het is niet zwart-wit. Ik zie ook geen echte voedingsfouten, dus ik zou denk ik wel kiezen om alles na te lopen. Maar ik zie geen aanknopingspunten, behalve hoe hij er eerder bij zat. Misschien zit daar de oorzaak ook wel, maar hij kan ook gevoelig zijn of blijven. 

Blaasontsteking geloof ik meteen, met zo'n steen. Maar het advies is dan wel om calciumarm te gaan voeren. Herhaling moet wel voorkomen worden. 

Het schijnt dat je aan het gebit van een konijn kunt zien of je iets met vitamine D moet doen. Het is niet helemaal duidelijk hoeveel vitamine D een konijn nodig heeft, maar het werkt anders dan bij ons. Het lijkt mij wel spannend, want met brok minderen betekent voor een binnen konijn minder vitamine D, dan is dat wel iets om in overweging te nemen. Of je moet ze direct zonlicht kunnen bieden. 

Ik hoop dat je er een goede weg in kunt vinden met ze. 

Dankjewel 🤗

Geef idd 10gr per kilo en zelfs iets eronder. Ze eten nog niet heel veel van de brokjes maar hooi en vers groen gaat er goed in 😊

Tot nu toe nog geen hompen gehad🙏🏼🙏🏼 Zou het kunnen dat zijn darmen ook zo van slag waren door die steen? 

Het groen wat ik nu 2x per dag geef. Is dat voldoende? Of moet ik er iets anders bijgeven of meer/ minder?

Is dus peterselie,bleekselderij,veldsla,dille.

Enige Timothy hooi wat ik kan kopen is die met rozenblaadjes en munt. En de meadow hooi is ook vaak met iets van kruiden erin...Zoek wel altijd naar puur meadow. 

Hij at zijn eerste 3 jaar natuurlijk alleen partymix en weinig hooi en water was ook schaars wat ik me herinner. Moest het echt een paar keer zeggen tegen ze dat hij meer hooi en elke dag vers water moest krijgen. 

Mijn dochter kwam daar toen bijna elke dag dus die zag dat en verschoonde zijn lege fles water en bracht hooi mee. Zonlicht was er natuurlijk al helemaal niet in een donkere badkamer 🥴

Hier...als de zon eindelijk schijnt...raam open en late middag balkondeur waar de zon door naar binnen gaat maar niet precies op hun stuk. Zal misschien nog extra kleedtegels kopen om ze wat meer richting balkon deur te krijgen. 

De maagdarm snoepjes hebben wel wat extra D. 

De brok van gister...denk 6 brokjes Versele en rest Beaphar...Versele op Beaphar ligt onaangeroerd in en naast het bakje... 

Gister weer lekker hun nagels geknipt met gevaar voor ogen 🙈

Neem de volgende keer maar mijn veiligheids bril mee uit de werkplaats 🤣 (zeg ik al 2 jaar maar ja vergeet het steeds ghigi)

Geplaatst:
5 uren geleden, Lappie2 zei:

Tot nu toe nog geen hompen gehad🙏🏼🙏🏼 Zou het kunnen dat zijn darmen ook zo van slag waren door die steen? 

Ik verwacht eerder dat er iets bij de goedjes die geeft zit, wat helpt of heeft geholpen. Maar waar het hem precies in zit 🤷🏻‍♀️

Groenten zouden naar 75-100 gram per konijn moeten. Maar rustig aan doen. Neem de tijd, 10-20gram per week totaal erbij, is denk ik traag genoeg. Ik zit te kijken naar wat je geeft, wat voor groente verkopen ze bij jou? Want ik zie niks erbij staan wat je nu heeft, dat ik nog zou verhogen in hoeveelheid. Andijvie, witlof, wortelloof, rucola, groen van radijs, selderij, komkommer (gaat ook niet toch?), koriander, venkel. Let op met de kruiden, die geef je in verhouding minder. Paardebloemblad kan eigenlijk alleen nog vers, hoewel hoog in calcium, vochtafdrijvend. Munt, oregano, tijm, salie, kunnen ook nog. Uiteraard vers gras, je zou ook zelf kunnen kweken in zo'n bakje. Weegbree was geen succes bij hem toch? Takjes incl blad van geschikte fruitbomen kun je als aanvulling gebruiken. Maar daar moeten dan ook wel andere groentes bij aangeboden worden, anders zit je met verhoudingen die scheef zijn. 

Geen idee wat voor hem werkt. Er zijn nog wel meer opties natuurlijk. Ik kan ook niet alles opschrijven. Eerst maar weten wat er bij jou wel verkocht wordt.

Geplaatst:
5 minuten geleden, Kolino zei:

Ik verwacht eerder dat er iets bij de goedjes die geeft zit, wat helpt of heeft geholpen. Maar waar het hem precies in zit 🤷🏻‍♀️

Groenten zouden naar 75-100 gram per konijn moeten. Maar rustig aan doen. Neem de tijd, 10-20gram per week totaal erbij, is denk ik traag genoeg. Ik zit te kijken naar wat je geeft, wat voor groente verkopen ze bij jou? Want ik zie niks erbij staan wat je nu heeft, dat ik nog zou verhogen in hoeveelheid. Andijvie, witlof, wortelloof, rucola, groen van radijs, selderij, komkommer (gaat ook niet toch?), koriander, venkel. Let op met de kruiden, die geef je in verhouding minder. Paardebloemblad kan eigenlijk alleen nog vers, hoewel hoog in calcium, vochtafdrijvend. Munt, oregano, tijm, salie, kunnen ook nog. Uiteraard vers gras, je zou ook zelf kunnen kweken in zo'n bakje. Weegbree was geen succes bij hem toch? Takjes incl blad van geschikte fruitbomen kun je als aanvulling gebruiken. Maar daar moeten dan ook wel andere groentes bij aangeboden worden, anders zit je met verhoudingen die scheef zijn. 

Geen idee wat voor hem werkt. Er zijn nog wel meer opties natuurlijk. Ik kan ook niet alles opschrijven. Eerst maar weten wat er bij jou wel verkocht wordt.

Andijvie bestaat hier niet 🤪 moet altijd stampot rauwe veldsla maken 😂😂 Wortelloof kan...maar dan zit ik met een kilo wortelen die we weg kunnen gooien want dat eten we alleen in de soep of als ik eens worteltaart maak. Misschien dat ik de leftover loof eens uit het schap kan halen. 

Witlof kan ik proberen, rucola ook...radijs ga ik ook halen morgen. Kleine kreeg dat maar Leeuw niet.

Op dit moment kan hij alles eten zonder kak. Zelfs gedroogde weegbree...

Koriander is heel af en toe verkrijgbaar. Oregano ook af en toe...munt zou ik nog aan kunnen komen. Vers gras ben ik een beetje bang voor..ivm teken seizoen.

Dus dat word kweken 😊

Nou ik ga deze week experimenteren. Elke week iets anders erbij en rustig aan ophogen.

Komkommer kreeg hij ook deze weken na de operatie en dat beviel ook goed. Ze zijn nu beiden wat meer aan het liggen maar zo voel ik me ook vandaag...kom echt amper vooruit... donker, regen, storm, koud bleeeh dus ik hoop dat zij het ook hebben door het weer 🙏🏼

Dankjewel weer voor de uitgebreide informatie 🤗🤗

Geplaatst:

Dilemma...

Van wie?

De dierenarts had gezegd dat, mocht Leeuw in kleur gaan plassen, we kunnen stoppen met de boon ampullen...de vitamine bom.

Maar nu komt het..... Leeuw plast normaal gesproken nooit naast de pot..Dat doet Kleine altijd om de zoveel tijd. Zag dit dus vanmorgen.

Wc,s nog niet schoongemaakt wat normaal Kleine altijd 1 of 2 keer voor de bak doet plassen.

Wat moet ik nu doen? Om te weten wie er bruin rood plast?

IMG-20250610-094230.jpg

Geplaatst:
Op 10-6-2025 om 10:28, Lappie2 zei:

Dilemma...

Van wie?

De dierenarts had gezegd dat, mocht Leeuw in kleur gaan plassen, we kunnen stoppen met de boon ampullen...de vitamine bom.

Maar nu komt het..... Leeuw plast normaal gesproken nooit naast de pot..Dat doet Kleine altijd om de zoveel tijd. Zag dit dus vanmorgen.

Wc,s nog niet schoongemaakt wat normaal Kleine altijd 1 of 2 keer voor de bak doet plassen.

Wat moet ik nu doen? Om te weten wie er bruin rood plast?

IMG-20250610-094230.jpg

@Kolino... Wat denk jij?

Ik zat te denken om ze misschien zondag voor een paar uur in de reismanden te zetten en wachten tot ze plassen..opzuigen met een spuit en maandag met konijnen en plasjes naar de da.. 

Al ben ik bang dat Kleine niet gaat plassen.. die wachtte toen met zijn castratie net zo lang tot ik m boven zette. Direct naar de wc. Echt uuuuren beneden gehad. 

Of Leeuw in reiskooi beneden..met om het half uur of zo even los rennen. En Kleine boven houden met schone wc,s en geen bodembedekking zodat ik het makkelijker op kan zuigen 💉💧...

Geplaatst:

Scarlett wil ook altijd per se niet in de reismand plassen en die rent dus ook z.s.m. naar het hok als we weer thuis zijn.

Als Kleine dat ook doet, en je bent bang dat het zijn plas is, zou ik zeggen:

Even in de reismand voor de normale DA heen en weer tijd, dan hem boven eruit laten zodat hij gaat plassen. En dan in de toilet ff geen bodembedekking zodat je op kan zuigen. Leeuw even beneden houden.

Dan heb je snel resultaat en hoef je niet elke keer heen en weer om te kijken en/of de ene heel lang in de reismand houden.

Geplaatst:
17 minuten geleden, bunnyempress zei:

Scarlett wil ook altijd per se niet in de reismand plassen en die rent dus ook z.s.m. naar het hok als we weer thuis zijn.

Als Kleine dat ook doet, en je bent bang dat het zijn plas is, zou ik zeggen:

Even in de reismand voor de normale DA heen en weer tijd, dan hem boven eruit laten zodat hij gaat plassen. En dan in de toilet ff geen bodembedekking zodat je op kan zuigen. Leeuw even beneden houden.

Dan heb je snel resultaat en hoef je niet elke keer heen en weer om te kijken en/of de ene heel lang in de reismand houden.

Oooh ja dat is een goed idee. 💪😁

Dankjewel 🤗🤗

Geplaatst:

Eerst nagaan of het door voeding/medicatie kan komen, want je bent nu in high alert. 

Ik zou het apart vinden dat er in een paar dagen ineens wel een probleem is bij kleine. Ik verdenk eerder een voedingssupplement of voeding, als ik eerlijk ben.

Weet je hoeveel kruiden en bloemen plas doen verkleuren? Van weegbree weet ik het zeker, salie doe het, peterselie dacht ik ook(niet 100% zeker). Goudsbloem, wortels, koekjes met kleurstof (denk aan rode biet). Er zijn zoveel opties.

Het is behoorlijk rood. Daar zou ik ook niet zo blij mee zijn. Opgedroogd verkleurd het vaak wel, maar dat is meer van geel naar oranje bruin, dit is roder. 

Als je het niet vertrouwd en je weet niet wie het was... Dan is uitzoeken wie zo plast wel handig. Dan kun je daarna altijd nog beslissen, of je het wegbrengt. Het idee van bunnyempress, vind ik zo gek nog niet. Houd er wel rekening mee dat plas vers moet zijn voor onderzoek. Dus doe dit op een moment dat je tijd heb. Sommige konijnen houden het inderdaad op tot ze veilig zijn. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .