Ga naar inhoud

Gebruik van moutpasta


Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

 

LouLou heeft een maand geleden stilliggende darmen gehad en het was kantje boord. Gelukkig is ze er weer bovenop gekomen (ze is zelfs opgenomen geweest in het dierenziekenhuis ik denk dat het komt omdat ze aan het verharen is, er zaten veel haren in haar poep). Daarna ging het een aantal weken weer lekker maar afgelopen zondag ging ze weer achteruit (nu is Olly aan het verharen en LouLou is de 'verzorgende'). Dus ik denk echt dat het aan de haren ligt aangezien ze ook nu weer haar in haar poep had zitten. Ik borstel ze beiden elke dag en stofzuig ook elke dag, want LouLou likt ook aan de kleedjes in de slaapkamer en het vloerkleed in de konijnen kamer.  Ik ben gelijk begonnen met metacam en emeprid en ze gaat nu weer de goede kant op. Nu heb ik 2 vragen: moet je, als je de medicatie toedient, de gebruikelijke 5 dagen aanhouden? Of kan je weer afbouwen als de keutels goed zijn en ze weer haarzelf is? En ik heb gelezen dat mensen ook moutpasta geven ipv de emeprid. Is dat goed en hoeveel mout pasta mag je konijn krijgen op een dag? Ik kan er niets over vinden op internet en de beschrijving bij het product zelf is zo vaag (Trixie moutpasta). Kan iemand mij hier in adviseren. Het lijkt me niet goed voor Loetje om elke keer die medicijnen te krijgen. Of maakt dat niet zoveel uit? 

 

Groetjes

 Dana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou geen moutpasta geven aan konijnen, dat zijn granen en is juist niet goed voor de spijsvertering op lange termijn. Konijnen zijn geen zaden en granen eters en voor de spijsvetering is dat beter om dat maar minimaal in hun voedsel te hebben zitten.  Juist de verkeerde bacteriën groeien als je veel granen geeft aan een konijn en op lange termijn kan dat voor chronische spijsverteringsproblemen zorgen.

 

Ik ken het product wel voor paarden en katten, maar wist niet dat het ook voor konijnen op de markt is gebracht.  Ik raad het niet aan voor konijnen.

 

Voor mijn gevoel is emperid ook niet een alternatief voor moutpasta. Moutpasta werkt vooral laxerend. Bij konijnen worden daar vaak wel zaden/olie achtige producten voor gebruikt, lijnzaadbrokjes bijvoorbeeld. Maar ook dat zou ik met name inzetten in periodes dat het nodig is (als ze verharen) en niet altijd.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste reactie, toen ik het woord moutpasta las: niet weer! Gelukkig is het niet de kattenvariant deze keer. Verder sluit ik me aan bij Evee.

 

Wat betreft medicijnen, ik heb zelf een konijn gehad dat echt jarenlang achtereen emeprid heeft gebruikt. Op het moment dat je het meer dan 3 dagen achtereen gebruikt moet je uitsluipen (dus de dosis verminderen tot het konijn zonder kan).

 

Ik zet emeprid ook bij mijn huidige konijnen wel in, maar niet preventief. Een paar keer per jaar een aantal dagen, daar maak ik me helemaal geen zorgen over. Naja wel over het konijn, maar niet over de inzet van het middel. Het standaard advies is inderdaad eigenlijk altijd 5 dagen, dit is de tijd die konijnen gemiddeld nodig hebben om te herstellen.

 

In jouw situatie, als je alleen wilt ondersteunen is olie(zaad) een optie, lijnzaadbrokjes (1 of 2 per dag voor een gemiddelde dwerg) of eventueel in overleg met de dierenarts lactulose (laat je goed voorlichten wanneer je dit wel en niet mag geven). Prozyme wordt ook nog wel eens aangeraden, maar daarvan is het effect niet bewezen, toch noem ik het maar voor de volledigheid. Wat olie of oliezaden betreft kun je kiezen voor zonnebloempitjes of olie (theelepel pitjes of 1 eetlepel olie),  olijfolie (eetlepel), pompoenpitjes (theelepel, 6 stuks). Overigens zit in de meeste brok ook wel iets van lijnzaad.

 

Nog even over emperid en pijnstilling, heb je wel contact gezocht met de dierenarts? Zomaar medicatie geven is niet verstandig. Je weet niet wat er aan de hand is, medicatie als emeprid kan bij verkeerd gebruik schade aanrichten. Daarnaast is het verstandig, als het echt mis is de eerste dosis door de dierenarts te laten injecteren (deze kan daarmee een hogere dosis geven, waardoor het konijn als het ware een boost krijgt).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, hoi,

 

Bedankt voor je reactie. Duidelijk. Ja ik heb contact met de dierenarts gezocht maandag, ik zag haar geleidelijk weer achteruit gaan. Gisteren ben ik ook weer naar de dierenarts geweest met haar omdat ik weer een streng met keutels en haar vond. En aangezien het Paasweekend voor de deur staat wilde ik het zekere voor het onzekere nemen. Op zich merk ik dat het wel beter met haar gaat maar dat ze af en toe nog kramp heeft. Ze is gisteren nog weer uitvoerig onderzocht en reageert echt alleen als je aan haar darmen zit. Ik heb er nu ciseral druppels bij gekregen. LouLou krijgt nu sinds zondag weer Emiprid, maar toen ik daar dinsdag mee wilde minderen en de middagdosis oversloeg kreeg ze gelijk weer pijn. Ik heb lijnzaadbrokken besteld, hopelijk komen die vandaag binnen, ik kon het hier niet vinden in de winkels (alleen voor paarden maar daar zat tarwe in en er staat me iets van bij dat ze dat niet mogen?). Haar keutels zijn verder niet klein, hard of korrelig.

 

Wat betreft de zonnebloempitten, zijn dat dan gewoon degene die je bij de AH kan kopen, gepelt en wel? Wat kan ik naast het borstelen verder nog doen om de nijnies door de rui heen te helpen om het haar in de darmen te verminderen/voorkomen? Is een konijnentrimster een idee, of kan je de losse vacht nu eenmaal niet in 1x kwijt raken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, DanaVe zei:

Wat betreft de zonnebloempitten, zijn dat dan gewoon degene die je bij de AH kan kopen, gepelt en wel?

Jep, dat deed ik altijd wel (de schil is niet zo geschikt voor hun darmen. Maar als je al lijnzaadbrokjes geeft is dat voldoende. Het is niet en en maar of of.

 

Ik las in een eerder bericht dat je iedere dag borstelt, maar hoe meer je borstelt hoe meer ze verharen. Ik zou dat dus minder vaak doen, 1 keer per week is bij konijnen met een normale vacht ruim voldoende. Ik borstel ze vrijwel nooit, gebruik liever mijn handen. Als ze erg verharen haal ik de losse plukken weg.

 

Ieder konijn heeft trouwens wel eens een kettingkeutel, ik ben daar nog nooit voor naar de dierenarts geweest. Een pijnlijke buik, zoals jij beschrijft is natuurlijk wel een reden om te gaan. Je kunt het niet tegen gaan dat je haren binnen krijgen, zolang ze er met de keutels uitkomen is dat geen probleem.

 

Cisaral is in dit geval ook best, liefste zelfs gecombineerd met emeprid, want dan heb je het hele spijsverteringsstelsel gestimuleerd. Weet je wat soms ook goed werkt? Simpelweg water. Dat klinkt echt heel stom, maar vocht is je beste vriend om te zorgen dat massa waar haar in zit makkelijker de darm passeert. Ik zeg altijd geef maar 3ml, met alle medicatie erbij zit je dan meestal al rond de 5ml. Dat krijg je er bij de meeste konijnen wel in als je toch met de medicatie bezig bent. Zeker als ze zich niet lekker voelen wordt drinken ook teveel moeite, terwijl dat juist kan helpen om de boel soepel te houden.

 

Als ik emeprid afbouw minder ik vaak eerst de dosering en daarna de frequentie, bij cisaral hetzelfde. Het is heel makkelijk uit te leggen, de medicatie neemt een functie over die het lijf normaal zelf doet, als het dan ineens de medicatie niet krijgt op dat tijdstip moet het zelf aan de slag. Om die klap te verzachten kies ik er dus voor om de dosis te verminderen. Hoe ik het precies aanpak wisselt wel per situatie, dat ligt er aan hoe slecht het konijn er aan toe is en hoe snel ik verbetering zie.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .