Ga naar inhoud

Roodborstje maakt nest in konijnenschuur: gevaarlijk voor konijnen?


Aanbevolen berichten

Gisteren liep ik zoals elke ochtend de konijnenschuur binnen om ze te voeren, en zag een roodborstje rondvliegen in de schuur. Ik dacht eerst dat het roodborstje daar vastzat, maar nadat ik uit de schuur was gestapt vloog het roodborstje snel de schuur uit. Ik keek rond in de schuur en zag dat het roodborstje hier een nest aan het maken is.

 

Mijn partner en ik willen het liever laten zitten en het nest niet verplaatsen. We hebben een gat in de schuur gemaakt zodat het roodborstje ook 's nachts het nest kan bereiken als de deur van de schuur gesloten is.

 

Mijn enige zorg is dat roodborstjes bekend staan als territoriaal. Is het gevaarlijk voor mijn konijnen om het nest hier te verlaten? Ik wil niet dat de roodborstjes mijn konijnen aanva

Spoiler

 

llen als de jonge vogels geboren zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die roodborstjes hebben de konijnen wel gezien op het moment dat ze aan het nest begonnen (jou niet). Maar hoe ze daar later mee omgaan vind ik lastig in te schatten. Ik neem aan dat je bang bent voor schade aan de ogen van de konijnen, door aanvallen vanuit de roodborsten? Je zou eens kunnen kijken voor een nestkast die geschikt is voor roodborsten. Hoe ver zijn ze met het nest, gisteren begonnen? Het kan best zo zijn dat je zelf de aanbouw verstoort door dagelijks meerdere keren in de ren te komen. Zo'n nestkast kun je bijvoorbeeld aan de buitenkant van de schuur hangen, dan is er een alternatief. Al zijn vogels meestal geen fan van nieuwe nestkasten, ophangen in oktober/november is daarom beter, zodat de geur neutraler wordt, maar nu is het niet anders, de kans dat ze daar heen verkassen is niet heel groot.

 

Ik zit nog aan een tijdelijk gaasplafond te denken, maar de kans dat je daarbij de roodborst verstoord is wel groot. Ik kan alleen geen andere dingen verzinnen waarmee je de konijnen kunt beschermen. Die roodborsten zijn inderdaad geen lieverdjes als ze jongen hebben. Je heb geen rossige konijnen of konijnen die oranje/rood in hun nek hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, CJ Robben zei:

Mijn enige zorg is dat roodborstjes bekend staan als territoriaal. Is het gevaarlijk voor mijn konijnen om het nest hier te verlaten?

Het heeft hier nooit problemen opgeleverd in de ren eerder. Daar kwam ook regelmatig een roodborstje bij de konijnen zitten. Graan uit stro pikken denk ik. Altijd goed gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .