Ga naar inhoud

Waarom mogen konijnen geen gemaaid gras eten?


Aanbevolen berichten

Gras is het hoofdvoer voor konijnen. Waarom mogen ze dan geen gemaaid gras eten? 

 

Gemaaid gras mag je echt niet voeren aan konijnen, dat kan hele hevige gasbuiken geven. Dat is enorm veel gekneusd en gaat heel snel broeien. Er zijn konijnen aan gestorven, dus doe het echt niet. 

 

 

Mag het wel als je het laat drogen, er eerst hooi van maakt? 

 

Dat zou kunnen, maar het is niet zo simpel als het klinkt om hooi te maken van je eigen gras. 

 

Als je echt een veld wil inzaaien met als doel om hooi te maken voor konijnen kun je beter een weidemengeling voor paarden inzaaien. Een siergazon of speelgazon is meestal maar één of twee soorten gras. Daardoor ook niet geschikt om als hoofd-hooi te dienen. Daarbij, gras is geen voedsel voor mensen. En dat maakt dat er een hoop pesticiden en GMO producten zijn: De meeste graszaden zijn met chemische middelen behandeld zodat de vogels ze niet eten en ze beter ontkiemen. De meeste graszoden al helemaal. Dat is niet het gras wat je aan je konijnen wil voeren. Een gazon zou ouder dan 3 jaar moeten zijn en onbemest voor je er je konijnen van kan voeren. 

 

Je moet wel eerst je gras goed laten groeien. Geen kort gemaaid gazonnetje waar je elke week overheen gaat met een grasmaaier. Daarbij, als je met een consumentenmaaier je grasveld maait is je gras meestal echt heel fijn gehakseld, en daardoor eigenlijk al niet geschikt om hooi van te maken. Daarvoor heb je mooiere langere stengels nodig die niet gekneusd zijn. Je zou je veld met een zeis kunnen maaien. En dat kunnen drogen. Maar er zijn niet zo veel mensen meer die dat kunnen. Er zijn wel cursussen in, mocht je het leuk vinden!

 

Als je dan zo ver bent dat je geoogst hebt van geschikt gras, dan komt het proces van het hooi maken. Het is wat afhankelijk van de weersomstandigheden hoe lang het moet drogen. In eerste instantie laat je het buiten drogen.  Je moet het regelmatig omgooien zodat er lucht bij kan. Heb je pech met slecht weer? Dan kan langer drogen nodig zijn of kan de oogst mislukken, te veel vocht geeft schimmels.  Meestal is het na 1 a 2 weken wel genoeg gedroogd om tot een baaltje te maken en op te slaan, maar dan moet je nog 6-8 weken wachten voor het gevoerd kan worden. In die eerste weken is er te veel kans dat het hooi gaat broeien en daar komen dus die enorme gasbuiken van konijnen van.  Tijdens het binnen drogen kan de temperatuur in het hooi zelfs zo hoog oplopen dat het spontaan vanzelf in brand vliegt. 

 

In de praktijk is zelf hooi maken op grote schaal niet goed haalbaar voor de meeste konijnenbaasjes en geven zij van hun gewone grasveldje gewoon geplukt gras aan de konijnen bij de dagelijkse groenvoerporties. 

 

Meer info:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/hooi-soorten-voor-konijnen

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Evee zei:

Dat is enorm veel gekneusd en gaat heel snel broeden. 

Humor. Ik dacht dat o.a. kippen gaan broeden en dat gras gaat broeien. 

 

 

Ik heb trouwens wel gemaaid met een zeis. Maar ze aten slecht van het hooi. Wij hebben een stuk wei dat ik kan maaien. Maar nu ga ik er met de slootkantenmaaier door en doe verder niets met het gras.

aangepast door To van de Veluwe
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee plaatste dit topic in de spotlight
  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .