Ga naar inhoud

Oeps nestje


Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik heb advies/hulp nodig. Wij hebben sinds augustus 2 konijnen. 2 vrouwtjes was ons gezegd….

helaas hebben op 7 januari een oeps nestje van 4 konijntjes gekregen. Direct het mannetje apart gezet en hij wordt gecastreerd. maar op 7 februari tot onze schrik nog een nestje van 6 baby’s…ik weet me nu geen raad wat ik met al die konijntjes aanmoet😢zijn erg schattig maar dit was totaal niet de bedoeling. Als het bij het eerste nestje was gebleven, had ik ze gewoon allemaal kunnen houden maar nu wordt het teveel. Weet iemand waar ik konijntje kwijtkan als ze oud genoeg zijn? Alvast dank voor jullie hulp/advies.

groetjes Natascha 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar had ik overheen gelezen dan.

 

In het artikel wat ik aangaf staat veel uitleg, ook over dat je het eerste nest bij de moeder weg moet halen zodat het 2e nest kan drinken. Lees het dus echt goed door.

 

Overigens is het niet zo simpel om meer konijnen uit een nestje aan te houden zelf en er ook echt voldoende ruimte en zorg voor te bieden. Daarbij heb je geen zekerheid dat ze elkaar leuk blijven vinden als ze opgroeien, dus er zitten best wat haken en ogen aan. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt voor konijnenverblijven en kan niet in je portemonee kijken. Maar veel mensen denken dan leuk de babies kunnen bij de ouders blijven en dat komt wel goed, maar zo simpel is konijnen houden helaas niet, je zou dan koppeltjes moeten maken en met 6 konijnen kom je dan dus al op minstens 3 koppels, als je geluk hebt dat de verdeling ram-voedster goed uit komt. En dat is dan 3x vier vierkant meter leefruimte, dus drie aparte konijnenverblijven. Een groep kun je proberen maar de ervaring is dat dat heel lastig is en meestal flink ruzie en alsnog konijnen apart zetten gaat worden. Konijnen in groepen houden in beperkte ruimte is heel erg lastig namelijk.

Herplaatsen via een konijnenopvang is dan de betere optie, omdat ze dan gecastreerd, gevaccineerd en gekoppeld worden voor uitplaatsing en ze eisen stellen aan formaat van verblijf. Houd er wel rekening mee dat er wachtlijsten zijn voor afstand, wacht dus niet tot op het laatste moment om contact te zoeken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is schrikken, dat je opeens zoveel konijnen hebt! De voedster is vrijwel direct na de bevalling weer vruchtbaar, dus het komt helaas vaak voor dat ze al weer gedekt is voor de jongen zijn opgemerkt en de voedster en ram uit elkaar zijn gehaald.

 

Je hebt al goede informatie gekregen. Let er ook op dat de jonge konijnen ook al vroeg vruchtbaar zijn. Als ze 10 weken oud zijn moeten de rammen echt apart van de voedsters, de jonge rammen mogen dan óók niet meer bij de moeder. 


Hier vind je een lijst met goede konijnenopvangen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst

 

Ik zou de ram zo snel mogelijk laten castreren. 


2 nesten achter elkaar is wel een aanslag op de gezondheid van je voedster. Hou haar goed in de gaten. Het tweede nest haal je je beste bij de voedster vandaan als ze 8 weken oud zijn. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Evee zei:

Daar had ik overheen gelezen dan.

 

In het artikel wat ik aangaf staat veel uitleg, ook over dat je het eerste nest bij de moeder weg moet halen zodat het 2e nest kan drinken. Lees het dus echt goed door.

 

Overigens is het niet zo simpel om meer konijnen uit een nestje aan te houden zelf en er ook echt voldoende ruimte en zorg voor te bieden. Daarbij heb je geen zekerheid dat ze elkaar leuk blijven vinden als ze opgroeien, dus er zitten best wat haken en ogen aan. Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt voor konijnenverblijven en kan niet in je portemonee kijken. Maar veel mensen denken dan leuk de babies kunnen bij de ouders blijven en dat komt wel goed, maar zo simpel is konijnen houden helaas niet, je zou dan koppeltjes moeten maken en met 6 konijnen kom je dan dus al op minstens 3 koppels, als je geluk hebt dat de verdeling ram-voedster goed uit komt. En dat is dan 3x vier vierkant meter leefruimte, dus drie aparte konijnenverblijven. Een groep kun je proberen maar de ervaring is dat dat heel lastig is en meestal flink ruzie en alsnog konijnen apart zetten gaat worden. Konijnen in groepen houden in beperkte ruimte is heel erg lastig namelijk.

Herplaatsen via een konijnenopvang is dan de betere optie, omdat ze dan gecastreerd, gevaccineerd en gekoppeld worden voor uitplaatsing en ze eisen stellen aan formaat van verblijf. Houd er wel rekening mee dat er wachtlijsten zijn voor afstand, wacht dus niet tot op het laatste moment om contact te zoeken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .