Ga naar inhoud

Heftige week voor Nijn


Nijn en Majoor

Aanbevolen berichten

Goedemiddag.

Wij hadden tot voor kort twee konijnen van twee jaar oud. Het mannetje onze Majoor is vorig weekend in nog geen 30 uur van een lief en vrolijk konijn ziek geworden, niet willen eten , naar de dierenarts gegaan bleek weerhaakjes te hebben aan de tanden was te zwak om te behandelen, dwangvoeding mocht niet meer baten en is zondag avond doodgegaan. We hebben het vrouwtje Nijn afscheid laten nemen. Ze leek daarna het redelijk goed te doen. Eten en drinken ( al viel op dat ze wel iets minder brokjes at.) Komt gisteravond opeens de hond van een van de buren aanstormen. ( Jong beest, losgebroken😡) de eigenaar en mijn man konden net op tijd het beest weghalen maar niet voorkomen dat Nijntje een tandafdruk op haar rug heeft en een bloedende poot. Naar de dierenarts. Pijnstillers en antibiotica gekregen. Ze heeft wel wat gegeten, geen brokjes en geen hooi maar wel een andijvie blaadje en wat ander groen voer. ( Paardenbloem blaadjes) ze heeft gedronken. Arm beest eerst haar maatje weg en nu dit. 

We wilden haar snel gaan koppelen ( volgende week) maar vragen ons nu af wat te doen. Ze zou maandag ook net haar jaarlijkse vaccinatie krijgen, die gaan we nu uitstellen. En we zijn bang dat dit allemaal sowieso teveel is voor haar. Verder is het nooit een knuffel konijn geweest. Snel bang als ze uit haar hok moest etc ( heel anders dan Majoor) ze is best groot voor een dwerg hangoor. 3,5 kg en de dierenarts noemde haar een pittig beest.  Dus de pijnstilling toedienen zorgde ook weer voor een hoop stress.. en dan geen maatje om bij te schuilen.

Ze loopt wel rond te huppen en lijkt niet veel pijn te hebben. Ik vraag me af of we er niet beter aan doen haar gewoon te laten en geen medicijnen te geven.

Wat denken jullie?

En kan ze even een tijdelijke dip hebben wat eten betreft? 

En moeten we nu wel of niet snel doorgaan met koppelen?

Sorry voor het lange relaas maar we willen niet in.een week twee konijnen kwijt raken😥

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou sowieso WEL antibiotica en pijnstilling geven, de bek van een hond zit vol bacteriën, dus je zult wel moeten. Als je het niet doet is de ellende niet te overzien. De kans dat je haar dan kwijtraakt is veel te groot. Dat weegt echt op tegen de stress.

 

Of je de vaccinatie moet uitstellen is een afweging, ik snap waarom je die keuze maakt, maar vraag me af of het de beste optie is. Dat is afhankelijk van wanneer de laatste vaccinatie was. Ik dacht dat mijn konijn gewoon gevaccineerd mocht worden tijdens een antibioticakuur, maar daar weet de dierenarts vast meer van. Als je het uitstelt niet te lang doen, want het is ook weer een voorwaarde om te mogen koppelen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel wachten met koppelen denk ik totdat ze weer helemaal beter is en weer normaal eet. Een koppeling is ook heftig en geeft stress, dus dan moet ze wel een goede gezondheid hebben. Volgens mij is het advies om binnen 3 maanden te koppelen, dus dan heb je nog wel even. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Je hebt gelijk hoor Kolino.. maar je wilt zo graag stress besparen. Gelukkig lijkt ze met name de pijnstilling heel lekker te vinden 😅

Wel raar dat ze opeens geen brokjes eet wel groenvoer en ze drinkt ook goed. Mijn man heeft extra voer van critical care meegekregen. Dus misschien dan toch maar doen.

Of kan een of twee dagen alleen groenvoer geen kwaad🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, nou ja zolang ze medicatie moet krijgen lijkt koppelen me sowieso niet verstandig, want dan moet je inbreken in de koppeling. Ik vraag me alleen af of ze wel de rust vindt zonder maatje. Dat kunnen wij natuurlijk niet beoordelen, ik denk dat je dat op gevoel moet doen. Wat het zwaarste weegt.

 

Ik snap goed dat je de stress wilt besparen, maar dat kan in dit geval helaas niet. Hier nam een van mijn konijnen pijnstiller vrijwillig, antibiotica heb ik in bijna alle gevallen onder dwang moeten geven. Je zou het tussen blaadjes basilicum kunnen geven, misschien dat ze het dan zonder dwang neemt.

 

Het ligt er een beetje aan wat voor groenvoer je geeft, Alleen andijvie is te karig, maar verrijk het met weegbree, paardenbloem, tuinkruiden, dat soort dingen, dan kom je al een aardig eind. Wat je mist zijn voldoende eiwitten en die heb je weer nodig voor wondherstel. Je geeft 2 keer per dag medicatie? Je zou kunnen overwegen om daarbij dan 1 spuit dwangvoer te geven. Dan hoef je geen extra stressmoment te geven, maar geef je toch wat extra. Je geeft haar dan ook nog genoeg ruimte om weer zelfstandig te gaan eten. Het is natuurlijk maar een mening, maar zo zou ik het zelf aanpakken.

 

Ik zit nog even te denken of ik groenvoer met voldoende eiwit weet, maar dan ga ik toch richting de grassen en granen denken. Ik zie toevallig paksoi staan als eiwitrijke groente, dat is in principe veilig voor konijnen. Misschien kun je dat proberen, wel opbouwen natuurlijk als ze het niet gewend is. Het is niet erg als een konijn goed van een groenteschotel eet, maar laat het dan wel uit meerdere soorten bestaan, zodat het volwaardiger wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .