Ga naar inhoud

Jaloers?


evilbunny

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds anderhalf jaar 2 mannelijke konijnen, elk met een eigen karaktertje, maar zo’n enorm goede match! Ze zaten al samen voor ik ze ging adopteren.

 

Eén van de 2 is enorm extravert en dominant, en dit zorgt de laatste 2 maanden voor problemen. Het begon met het aanvallen van onze katten. We hebben er zelf 4, en dan zijn er 3 die regelmatig op bezoek komen in de tuin. Meer dan een jaar is dit allemaal oke gelopen en sliepen ze zelfs naast elkaar en samen in het hok. Tot we op een dag ontdekt hebben dat ons dominante konijn een stuk uit de staart van een van de katten had gebeten. Sindsdien is er niks zo ernstig nog gebeurd, maar het was wel verschieten aangezien de kat in kwestie normaal de konijnen ontweek.

Nu valt hij ook een van onze bezoekende katten aan, als die kat aandacht krijgt van mij. Als deze kat gewoon in de tuin loopt, is er geen probleem, maar als deze kat aandacht van mij wilt, dan lijkt het niet oké te zijn voor Chewy (het dominante konijn).

Ik heb ‘s avonds en ‘s ochtends ook altijd een momentje waar ik met mijn konijnen rustig in het gras zit voor aaitjes en koekjes. Chewy staat altijd als eerste klaar, zijn vriendje volgt daarna. Nu is mij sinds kort opgevallen dat als zijn vriendje sneller aandacht krijgt of als eerste een koekje krijgt, dat Chewy het probeert af te pakken, zonder eerst tot bij mij te komen terwijl hij goed genoeg weet dat ik de koekjes heb. Het gaat soms zelfs zover dat Chewy met zijn neus in de romp van zijn vriendje duwt.

Als Chewy binnen zit, en ik enkel zijn vriendje koekjes geef, dan blijft zijn vriendje ook langer zitten.

 

Ik heb dus ergens een vermoeden dat Chewy jaloers is, dominant is hij altijd al geweest, maar qua voeding merk ik dat zijn vriendje ook schrik begint te krijgen om in zijn buurt te eten of koekjes te krijgen. Iemand die hier ervaring mee heeft en/of raad weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ik begrijp dat de konijnen los lopen op hetzelfde terrein waar ook de katten komen. Ze zijn dus niet gescheiden.

Tja het zijn verschillende dieren met elk hun eigen taal. En elkaars taal begrijpen ze niet. 

Onze ram is ook dominanter en eet sneller. Ik geef altijd eerst de ram wat en daarna de voedster. De ram is eerder klaar met zijn lekkernij en gaat dan naar de voedster en duwt dan ook met zijn bek in de borst/romp. Maar het ziet er niet naar uit. Als de voedster wat krijgt, rent ze er gauw mee weg. Toch zijn ze stapelgek op elkaar. Ze zijn altijd bij elkaar te vinden. Waarom zou je eerst Chewy niet iets lekkers geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-6-2023 om 00:58, To van de Veluwe zei:

Dus ik begrijp dat de konijnen los lopen op hetzelfde terrein waar ook de katten komen. Ze zijn dus niet gescheiden.

Tja het zijn verschillende dieren met elk hun eigen taal. En elkaars taal begrijpen ze niet. 

Onze ram is ook dominanter en eet sneller. Ik geef altijd eerst de ram wat en daarna de voedster. De ram is eerder klaar met zijn lekkernij en gaat dan naar de voedster en duwt dan ook met zijn bek in de borst/romp. Maar het ziet er niet naar uit. Als de voedster wat krijgt, rent ze er gauw mee weg. Toch zijn ze stapelgek op elkaar. Ze zijn altijd bij elkaar te vinden. Waarom zou je eerst Chewy niet iets lekkers geven?

Chewy gaat er snel vanuit dat dan alles voor hem is. Het is wel gebeterd sinds ik het bericht heb gepost. Ze moesten toevallig vandaag ook naar de dierenarts ter controle en heb het daar ook even nagevraagd. Die denkt dat het kwam door irritatie van het middel dat ze tegen huidmijt moesten krijgen. Die behandeling is gelukkig afgelopen, dus ik hoop dat de vrede hier bewaard blijft.

  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 3-7-2023 om 17:01, evilbunny zei:

Chewy gaat er snel vanuit dat dan alles voor hem is. Het is wel gebeterd sinds ik het bericht heb gepost. Ze moesten toevallig vandaag ook naar de dierenarts ter controle en heb het daar ook even nagevraagd. Die denkt dat het kwam door irritatie van het middel dat ze tegen huidmijt moesten krijgen. Die behandeling is gelukkig afgelopen, dus ik hoop dat de vrede hier bewaard blijft.

mij  mannetjes konijn heeft dat ook gehad huidmijt toen vermagerde hij een beetje maar nu oke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .