Ga naar inhoud

Is dit normaal? Voedster springt op andere voedster.


Hannahpip

Aanbevolen berichten

Hoi,

sinds kort hebben we mijn twee vrouwtjes konijnen samen gezet. Super leuk natuurlijk dacht ik! Maar mijn bruin witte springt steeds op de bruine! Is dit normaal? En als ze “klaar” is springt de bruine erop! 
Ik weet niet wat ik ermee aanmoet!

wil je het laten weten als je weet waarom ze dat doen!

groetjes Hannah

aangepast door Evee
titel aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een kleine selectie van gedragsuitingen tijden het koppelen uit het artikel:

 

Quote


Wat voor gedrag kun je verwachten tijdens een koppeling, en wat betekent het?
Achtervolgen – Dit doen de konijnen als ze de dominantie wil bepalen. Het ene konijn wil op het andere konijn rijden, en daardoor ontstaat er een achtervolging.
Op elkaar rijden – Konijnen rijden op elkaar om te laten zien wie de baas is. Zowel de ram kan op de voedster rijden, als de voedster op de ram, en ook rammen rijden op elkaar en voedsters rijden op elkaar. Dit heeft dus gewoon te maken met het bepalen van de rangorde.
Bijten – Bij elke koppeling word er wel eens gebeten. Als het zomaar wat plukjes haar zijn is dit echter niet erg. Als het echt een vechtpartij word moet u wel ingrijpen.
Vlinderen (draaien om elkaar heen) – Dit gaat meestal vooraf aan een vechtpartij. De konijnen draaien om elkaar heen, dit zijn meestal konijnen die ongeveer gelijk zijn in dominantie, en zij willen elkaar dan berijden.
Vechten – Als de konijnen echt rondrollen, de haren in het rond vliegen en ze hard bijten moet u tussen beiden komen. Let wel op! Een konijn dat vecht ziet niet waar hij in bijt, en zo kan u lelijke wonden aan uw handen krijgen! Het is daarom beter om (oven)handschoenen te dragen.
Knorren – Dit doen konijnen als ze niet tevreden zijn of zich bedreigd voelen. Het betekend “blijf uit mijn buurt”
Stampen – Dit doen konijnen als ze bang zijn, als er gevaar is. Dit kan dus ook bij een koppeling voorkomen.
Negeren/onverschillig gedrag – Dit is geen slecht teken. Meestal slaat dit gedrag op een gegeven moment om in nieuwsgierigheid, en gaat de koppeling goed! Konijnen doen vaak onverschillig als ze de ander aan het pijlen zijn, als ze aan het inschatten zijn hoe het andere konijn is.
Nieuwsgierig/ Snuffelen aan elkaar – Dit is een goed teken! Jouw konijnen tonen interesse in elkaar, en willen elkaar beter leren kennen!
Elkaar wassen – Het wassen van elkaar is een goed teken. Het wassen op de kopjes, of het aanbieden van een kopje zodat het andere konijn gaat wassen heeft te maken met onderdanigheid. Als je konijnen bij een koppeling elkaar wassen, dan gaat het de goede kant op!
Relaxed gedrag/Languit liggen/zichzelf wassen – Het konijn voelt zich op zijn gemak in de omgeving, en dus ook met de partner! Dit is een goed teken!
Boksen - Als één of beide konijnen op de achterpoten staan en met de voorpoten naar elkaar boksen dan gaat er iets goed mis bij de koppeling. Dit gedrag laten wilde konijnen en wilde hazen ook zien in de paringstijd, als ze een andere, concurrerende ram willen verjagen. Bij tamme konijnen zie je het niet vaak, maar het kan tijdens een koppeling wel voorkomen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee wijzigde de titel naar Is dit normaal? Voedster springt op andere voedster.
  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .