Ga naar inhoud

Abces?


Cara_Emil

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, 

 

Ik kom hier voor het eerst om raad te vragen. 

Mijn konijntje Emil had laatst een abces. Ik ontdekte het voor mijn vakantie. Ik vond dat de wonde niet goed heelde. We zijn ondertussen 4 weken later en ook twee dierenartsenbezoeken later. Nu ontdekte ik een tweede onderhuidse bult. Ik kan deze lichtjes indrukken en de pels komt er makkelijk af.

Mijn vorig konijntje heb ik moeten laten inslapen doof een tumor, dus de schrik zit er goed in. 

De tweede plek zit heel dicht bij de eerste. Kan het zijn dat er een tweede abces ontstaat doordat het eerste niet goed heelt. Morgen ga ik sowieso naar de spoeddierenarts. 

De eerste plek moest ik verzorgen met honingzalf, maar Emil likt nogal graag aan de zalf en de rand van de wonde. 

Misschien weten jullie alvast raad.

 

 

Edit door Evee: Foto's onder spoiler, misschien handiger om niet te kijken als je net eet 🙂 


 

Spoiler

20230618_020227.jpg

20230618_020237.jpg

 

aangepast door Evee
spoiler ingevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan zijn dat de onderhuidse ruimte van het abces groter is dan het aan de buitenkant doet vermoeden. Dat het daardoor 2 plekken lijkt maar niet is. Dat weet ik natuurlijk niet zeker, maar zou mij niks verbazen. Ik denk dat ik het open zou laten maken en dan flink spoelen voordat je met honingzalf in de weer gaat. Eerst moeten alle bacteriën er uit! Heeft je konijn ook al een antibioticakuur gekregen of een antibiotische zalf?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op het moment bezig met het derde abces bij mijn konijn te behandelen. Eerst had hij er 1 op zn ene wang, een maand later op zn andere wang en nu weer een maand later onder zn voorpoot. De eerste twee vrijwel zeker veroorzaakt door een beet van zn vriendin, de laatste waarschijnlijk door iets in zn pootje te trappen. 
Mijn dierenarts heeft het eerst wat verdoofd met verdovende gel en daarna opengemaakt en de pus eruit gedrukt. Daarna gespoeld en daarna elke keer een antibiotica kuur (doxycycline) van een week. Tot nu was dit steeds afdoende maar de abcessen waren alledrie niet heel groot. 
 

Heeft de jouwe ook antibiotica gekregen nadat het opengemaakt is?

Doxycycline werkt daarvoor enorm goed is mijn ervaring.

 

Als ik je foto bekijk ziet het er vrijwel hetzelfde uit als bij mijn konijn. Dus zeer waarschijnlijk een abces. 

aangepast door DaniëlleV
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Kolino sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .