Ga naar inhoud

Zorgen maken om de buiten temperatuur


Amor83

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

ik ben nieuw hier.

ik heb twee dwerg hangoor konijntjes. Een gecastreerde ram (22 weken) en een (nog) niet gecastreerde voedster (19 weken) Ik had ze gekoppeld na de castratie van de ram en dit ging twee weken goed. Ik had ze al lekker buiten in het buitenverblijf. Op een gegeven moment merkte ik dat de voedster begon met rijden om de ram. Dit deed ze non stop en op een gegeven moment escaleerde het en hebben ze flink gevochten. Ik heb ze uitgeklaard gehaald. Ik heb (na een week) bij een konijnen opvang geprobeerd ze weer te laten koppelen maar die zeiden dat ze het niet aandurfde omdat de voedster de ram echt niet met rust kon laten.
De ram zit weer binnen en de voedster buiten. De ram is buiten alleen erg bang, Verstopt zich steeds en stampt heel vaak. Daarom gekozen om hem voorlopig binnen te houden.
De voedster lijkt zich meer op haar gemak te voelen. Maar ik maak me nu een beetje zorgen omdat de temperatuur zo laag is vergeleken met de afgelopen weken. Het hok is waterdicht en het buitenverblijf heb ik ook wind en waterdicht gemaakt door een groot zeil erover en omheen te leggen. Maar nog lijkt het me koud. Ik heb in het binnenhok en in de zandbak (daar slaapt ze vaak) extra stro gelegd, maar het valt me juist op dat ze kiest om niet op het stro te liggen. Ook heb ik het idee dat ze alleen het binnenhok gebruikt om te eten en te poepen maar verder is ze buiten waar het t koudst is. Ik vind het zo zielig maar om haar ook weer binnen te houden lijkt me voor haar ook niet fijn, want heb echt maar een heel klein hokje over. Maar als jullie het adviseren doe ik dat natuurlijk wel. Maar iedereen hier om mij heen zegt dat de temperatuur nu geen probleem zal zijn. Maar ik wil graag dit horen van mensen die echt verstand hebben van konijnen. Binnenkort (afspraak staat al vast) zal de voedster gecastreerd worden en hoop ik dat ze de ram met rust laat en dat ze weer fijn samen kunnen. Voordat ze begon te rijden ging het namelijk echt super en waren ze continu aan het knuffelen met elkaar. De situatie nu zit me niet lekker want ik merk dat ze beiden niet gelukkig zijn nu…. ☹️

Link naar reactie
Delen op andere sites

De temperatuur is echt geen probleem. Mijn konijnen zitten samen, maar kiezen er vaak genoeg voor om in hun eentje op de tegels te slapen.

Je voedster heeft warme plekjes om te schuilen, nu is het aan haar om te kiezen of ze daar gebruik van wil maken.

Je konijnen zijn allebei aan het puberen, dus hoe ze met elkaar overweg kunnen kan nu alle kanten op. Castratie haalt de scherpe kantjes van het gedrag van je voedster af, dat kan inderdaad wel wat schelen. Het is wel belangrijk om ze pas weer te koppelen, op neutraal terrein, als ze echt volledig hersteld is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel voor je reactie, fijn dat de temperatuur geen probleem is.

ja ik ben van plan om haar helemaal te laten herstellen, nog een paar weken te wachten om de hormonen nog te laten minderen. En dan is het permanente verblijf klaar en na de koppeling ze daar te laten huisvesten. En ik zal hoogstwaarschijnlijk ze laten koppelen bij de opvang om de kans van slagen nog groter te maken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Evee sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .