Ga naar inhoud

Aanvallen


Anoniempie

Aanbevolen berichten

Ik heb twee vrouwtjes konijnen van 10 maanden. Elke dag mogen ze even kort naar binnen om te rennen en een beetje lekkers te krijgen. Bij de een gaat dit eigenlijk altijd goed, het oppakken hupt ze soms weg maar dat is het. De ander daar in tegen probeert je echt aan te vallen en doet dit ook. Als ze dan eenmaal binnen zijn vinden ze het beiden erg leuk en springen zo ook zo raar. Hoe kan ik zorgen dat het agressief konijntje dit gedrag afleerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, Anoniempie zei:

Ik heb twee vrouwtjes konijnen van 10 maanden. Elke dag mogen ze even kort naar binnen om te rennen en een beetje lekkers te krijgen. Bij de een gaat dit eigenlijk altijd goed, het oppakken hupt ze soms weg maar dat is het. De ander daar in tegen probeert je echt aan te vallen en doet dit ook. Als ze dan eenmaal binnen zijn vinden ze het beiden erg leuk en springen zo ook zo raar. Hoe kan ik zorgen dat het agressief konijntje dit gedrag afleerd? 

  Ohja dit weekend had ze zachte poep met een straatje eraan. Ze toonde geen raar gedrag ofzo maar toch heb ik toen de dieren arts gebeld, die zij dat het waarschijnlijk niks was alleen dat de buik een beetje overstuur was. Ik heb toen op het advies het konijn even apart gezet met alleen hooi en water. Toen ging het vrijwel meteen gewoon naar normale poep. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je dat het konijntje zich verzet als je haar probeert op te pakken? Dat is een heel natuurlijke reactie. In de natuur is het namelijk zo als een konijn wordt opgepakt, dit door een roofdier is en hun laatste uur geslagen heeft. Daarom hebben ze vaak een van twee reacties: zo hard mogelijk spartelen om weg te proberen te komen, of verstijven van angst. Je kunt dit gedrag niet afleren, en het beste de stress zo min mogelijk houden door ze alleen voor het hoognodige op te pakken zoals een dierenartsbezoek en verder met hun 4 pootjes op de grond te laten staan. 

Kun je misschien een vaste ren aan hun hok zetten, zodat ze zelf altijd genoeg kunnen bewegen zonder dat je ze daarvoor hoeft op te pakken? Je zult zien dat haar gedrag naar jou toe dan ook zal verbeteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Anoniempie zei:

  Ohja dit weekend had ze zachte poep met een straatje eraan. Ze toonde geen raar gedrag ofzo maar toch heb ik toen de dieren arts gebeld, die zij dat het waarschijnlijk niks was alleen dat de buik een beetje overstuur was. Ik heb toen op het advies het konijn even apart gezet met alleen hooi en water. Toen ging het vrijwel meteen gewoon naar normale poep. 

Dat is inderdaad een goed advies: even terug naar de basis om de darmen weer rustig te krijgen. Het is ook goed om na te gaan waardoor de darmen overstuur zijn geraakt. Heeft ze bijvoorbeeld een andere soort of meer groente gekregen dan normaal? Als je hier verder vragen over hebt, dan kun je het beste een eigen topic openen bij het onderdeel gezondheid, dan blijft het voor iedereen duidelijk waar het over gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begrijp ik nou dat ze van buiten naar binnen worden gehaald? Dat zou ik nu met de temperatuursverschillen niet doen. Het scheelt 10-20 graden met binnen, die overgang is veel te groot!

 

Agressief gedrag afleren doe je vooral door zo min mogelijk dingen te doen die ze niet prettig vinden. Dit konijn houdt overduidelijk niet van oppakken en laat jou dat weten. Ze kunnen niet praten dus gebruiken ze hun lichaam om iets duidelijk te maken. Soortgenootjes geven ze ook een knauw als ze dat nodig vinden. De makkelijkste oplossing is dus niet meer oppakken, alleen als het echt niet anders kan. Verder sluit ik me aan bij bovenstaande.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .