Ga naar inhoud

Myxomatose?


Fuzzie

Aanbevolen berichten

Ik heb 2 dwergkonijntjes van nu 1,5 jaar oud. Ze staan bij ons binnen en zijn sinds 1,5 week gevaccineerd tegen RHD en Myxomatose. Sinds 3 dagen zwelt bij 1 konijn aan 1 kant zijn ooglid iets op. Nu 3 dagen later krijgt het andere konijntje een extreem traanoog. Ik maak mij echt enorm zorgen. Kan dit alsnog myxomatose zijn? Beide zijn nog actief en eten. Maar de ervaring is dat dit ieder moment kan omslaan.... (Nog nooit konijnen gehad mer Myxomatose... Wel EC en stuiptrekkingen...) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de dierenarts bellen en langs gaan voor controle. Die kan bekijken of het bijwerking is van de vaccinaties, en zo ja, dat ook goed terugkoppelen naar de producent. Maar het kan ook dat er iets anders aan de hand is, zoals bijvoorbeeld een bacteriële infectie. 

 

Na vaccinatie krijgen konijnen vaak toch even een dipje in de weerstand, omdat hun immuunsysteem druk is met de afweer tegen de ziektes waar de vaccinaties voor gezet zijn. Het kan dus ook zijn dat andere kwaaltjes juist dan gaan opspelen. Vandaar ook dat je alleen gezonde konijnen mag laten vaccineren. Er zijn ook mensen die EC konijntjes uit voorzorg om die reden om vaccinatieperiodes behandelen met panacur of fenbendrops. Maar ik kan uit jouw verhaal niet opmaken of dat één van deze konijntjes was, die EC heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .