Ga naar inhoud

Wanneer is een konijn ongelukkig?


Knuffeltje

Aanbevolen berichten

Kruimeltje is mijn voedster van 5 jaar.

Vanaf heel jong heeft ze eerst bij een dominante voedster gezeten. Dat ging verder prims. Toen kwam Joost, nog beter, toen Woezel er niet meer was. Joost trok een sprintje konijnenhemel na een jaar. Toen kwamen Ronja en Dopey. Ronja zat in het midden en zorgde voor zowel haar vent als voor Kruimeltje. Ook Ronja overleed na een jaar. Het duurde maanden tot Kruimel en Dopey meer toenadering zochten. Na een jaar moest iemand van zijn voedster af. Gekoppeld. Ze was lekker druk en actief. Kruimel werd actiever. Een vriendinnetje wat zowel voor haar als Dopey zorgde. Een gezellige druktemaker. Ik heb het zelfs nog op film. Pijnlijk genoeg overleed Mila heel plotseling. Ze kreeg benauwdheidsklachten en hulp mocht niet meer baten. De vragen blijven,konijntje is niet meer.

Kruim en Dopey zitten wel bij elkaar maar Dopey is veel op zichzelf. Zit veel in het binnenverblijf. Ik zie nu al een jaar Kruimel in het hoekje van de ren zitten. Ze is dus al meerdere partners verloren. Hoe zie ik of een konijntje ongelukkig is? Moet ik weer proberen een dominante voedster te vinden? Het laatste project is nog zo vers. Maar wat is nu wijsheid? Ze eten en slapen echt wel samen. Rijden en wassen wat minder. Af en toe wast ze Dopey.  Rijden nog nooit gedaan. Meer een soort van tolerantie. Verzin ik nu zelf dat Kruim gebaat is bij een dominante voedster of is het echt zo? Wie weet hoeveel jaar ze nog samen hebben. Moet ik het dan maar zo laten? We willen komende vakantie wel de ren aanpassen, nu is het een plein met een buis en een huisje, weinig om in bezig te zijn dus. Ben benieuwd naar jullie mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt het dat Kruimel Dopey niet zelf heeft kunnen kiezen, dat eerst Ronja en later Mila de lijmende factor waren waardoor het een hecht trio was. Op zich niet gek dus dat er meer tollerantie dan liefde is. Maar dat is denk ik niet slecht. Als je zegt dat ze samen slapen, dan zoeken ze dus wel toenadering als ze daar behoefte aan hebben. En er is iemand die ze vetrouwen om op de uitkijk te staan, wat voor konijnen ook veel rust geeft. Het zou kunnen dat Kruimel als ze zelf mocht kiezen eem dominatere partner zou kiezen, dat dat meer bij haar karakter past. Maar blijkbaar neemt ze ook genoegen met Dopey, anders zouden ze al veel eerder zijn gaan vechten. En dat ze niet rijden betekent ook dat er in hun relatie heen onrust is. 

 

Als je zelf echt graag een trio wil, dan kun je met de hulp van een konijnenopvang op karakter een goede match proberen te vinden. Maar voor de relatie van dit koppel klinkt het alsof het niet nodig is. Het is geen kleffe liefde, maar gemoedelijk samenleven.

 

Alleen als andere plekken in de ren hun voorkeur heeft, klinkt het alsof ze weinig worden uitgedaagd om hun energie kwijt te kunnen en te spelen. Dus het lijkt me goed om ze vaak te verleiden met een speeltje. Kan heel simpel zijn, gewoon een eierdoos gevuld met hooi en wat kruiden, maar iets waardoor ze als partners in crime kunnen bedenken hoe ze dat het meest efficient kunnen slopen. Dat ze gemotiveerd worden om van hun plekje af te komen en samen iets te ondernemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .