Ga naar inhoud

Madeziekte


Cynthia Selim

Aanbevolen berichten

Mijn voedster zat 2 dagen geleden ineens futloos in een hoekje. Dat was ik niet gewend van haar. 

Ze was 3 dagen daarvoor ingeënt en gecheckt door een dierenarts. Die zei dat ze er goed uitzag, maar  wat overgewicht en plakpoep had dat door de overgewicht kwam. Ik moest mijn konijnen op uitsluitend hooi zetten. 

Toen ze ineens zo futloos in de tuin zat ben haar gaan checken. Ik zag al vrij snel made rondom en op haar anus. Het zag er eng en vies uit. Ik heb die plek direct met water onder de kraan afgespoeld om de made te verwijderen. Maar dit lukte natuurlijk niet goed. Als ik haar op een schone handdoek neer zetten zakte ze futloos weg. 

Direct heb ik de dierenarts gebeld en ik moest direct komen. 
De arts zei na controle dat ik er op tijd bij was en dat een juiste behandeling haar er bovenop zou helpen. De made waren nog klein en ook de wondjes. 

Ze gingen haar behandelen en na een aantal uurtjes kon ze weer mee naar huis. De behandeling was volgens de arts goed verlopen is mij verteld. En nogmaals gaven ze aan dat ze het ging redden. 

Ik kreeg pijnstillers mee en een honingzalf. Ik zou dat de volgende dag moeten gebruiken.
Toen ik thuis was aangekomen heb ik haar weer in het hok gezet.
Ik vond haar nog steeds lusteloos. Eigenlijk nog erger dan daarvoor. Ze zat weer stil in een hoekje. Ik dacht dat het door de pijnstillers, de behandeling en een roesje kwam. Ik heb haar gelaten bij haar maatje. Hij begon haar direct likjes te geven, maar ze bleef lusteloos zitten. 
Ik ben regelmatig gaan checken. Soms was ze van plek veranderd dus ik dacht dat het wel goed zou komen. De volgende ochtend trof ik haar dood in het hokje. Ik vraag mij echt af wat er is misgegaan. Iemand een idee? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arm ding. Heel veel sterkte met het verlies!

 

Heb je haar thuis later op de dag nog gecontroleerd op maden? Heb je het verblijf in de tussentijd schoongemaakt? Had je geen advies gehad om haar binnen te houden voor herstel & om veilig te zitten van nieuwe besmetting? Ik vermoed namelijk dat het schoongemaakte deel wel vochtig is geweest, en juist op vochtige plekken en diarree komen de groene vliegen af, die dus de eitjes leggen wat maden worden. 

 

Ik vermoed dat er of toch opnieuw maden op haar terecht zijn gekomen, of dat de stress, pijn en hitte als combinatie te veel zijn geweest voor haar. 

 

Je hebt overigens wel goed gehandeld door met haar naar de dierenarts te gaan, voel je er absoluut niet schuldig over. Dit is iets wat ieder konijnenbaasje kan overkomen, helaas. Het is ook iets wat snel kan gaan. Nogmaals, veel sterkte. 

 

Tip voor je konijntje wat je nu nog hebt, behandel preventief met anti-madenspray, zoals bijvoorbeeld deze. Zeker als het een konijn is met problemen zoals vochtige plekken rond oogjes, gevoelig voor plakpoep of een ouder konijntje dat zichzelf niet zo makkelijk schoon kan houden. Dat zijn namelijk de risico-konijntjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie. Nee, eigenlijk heeft de arts niets aangegeven over nazorg. Behalve over de pijnstillers en de honingzalf die ik de volgende ochtend moest geven (maar die ochtend heeft ze al niet gehaald). 

Had ik haar misschien binnen moeten houden in een schone bak (buitenkonijn) en haar niet terug moeten zetten in het buitenhok. Ze heeft in de nacht op eigenkracht  het buitenverblijf (tegels) opgezocht en daar heb ik haar gevonden. Was dat misschien te koud of was de kans op bacteriën te groot.
 

Ik weet het niet, want de arts heeft geen advies gegeven. Ik dacht dat ze bij haar maatje In het hok het beste zou opknappen. 


Wij haalde pas rond 20.30 uur op bij de arts. Toen ik haar in het hok terug deed wou ze niet dat ik haar optilde. Ze was suf en futloos. Ik wou haar rust bieden. En haar de volgende ochtend op made controleren.


Dat maden zo snel na verwijderen terug kunnen keren wist ik niet en is niet verteld. Ik moest haar de volgende morgen daarop checken van de arts. 

Ik ben bang dat de arts haar niet goed heeft schoongemaakt van maden. Of dat de arts verkeerd heeft geoordeeld en haar beter kon laten inslapen en eerlijk moest zeggen dat ze het niet zou halen. 

of wellicht was het toch stress of had ik haar binnen moeten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan terug komen, als de vliegen, eitjes of maden ook nog in de omgeving aanwezig waren. Maar het kan ook zijn dat ze overleden is aan bloedvergiftiging of infecties door de besmetting. Of aan de combi van stress, pijn en warmte. Achteraf is het helaas gissen. 

 

Je hebt goed gehandeld door direct naar de dierenarts te gaan en overwogen keuzes gemaakt met de kennis die je had, voel je niet schuldig, jou is niets kwalijk te nemen. Hoe dan ook, het is wel heel sneu. Hoe is haar maatje er onder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het andere konijn gaat redelijk. Hij mist zijn zusje / maatje natuurlijk en is chagrijnig. Hij eet en drinkt gelukkig goed, maar wil met rust gelaten worden en zit veel in zijn hok. Normaal sprong hij vrolijk door de tuin. 
Ik overweeg een nieuw maatje of een nieuw huisje (met maatje)! 

Maar eerst moeten mijn kinderen het even verwerken en heeft konijn zijn tijd nodig om aan dit gemis te wennen. 
bedankt in elk geval voor het meedenken en je reactie. 
 

Vriendelijke groet! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .