Ga naar inhoud

4 konijntjes verkouden?


Joachimdk444

Aanbevolen berichten

Hoi

ik heb 4 konijntjes (2 koppels  gecastreerde ram & voedster & andere koppel nog niet geslachtsrijp)

het ene konijntje knort beetje(Evee dacht mss door hormonen) en heeft een nattig neusje maar geen vuile poten.

het andere heeft enkel een nattig neusje maar knort ook een beetje.

het ene heeft een nat neusje en niest soms,

het andere heeft niet zo een nat neusje maar knort wel en niest heel vaak.

is dit een soort verkoudheid dat ze allemaal hebben & moet ik zo snel

mogelijk naar de dierenarts of gaat dat wel over?

en mss een domme vraag maar is een konijnen neusje normaal volledig droog?

alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad met ze naar de dierenarts gaan. Het zou best de ziekte ‘snot’ kunnen zijn. Konijnen kunnen niet verkouden worden zoals wij mensen. Een verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus, snot bij konijnen wordt veroorzaakt door een bacterie. Het is dus heel iets anders. Helaas gaat snot niet vanzelf over, en soms is het heel besmettelijk waardoor de andere konijnen het ook krijgen. Snot moet behandeld worden met antibiotica.

 

Een gezond konijn heeft een droge neus. 

 

Hoe oud is het koppel dat nog niet geslachtsrijp is? Je kan de dierenarts dan meteen vragen om de geslachten van deze twee te bepalen. Geslachtsbepaling gaat (vooral bij jonge) konijnen heel vaak fout, dus goed om (nog eens?) te laten bekijken. Een ram en voedster moet je met een leeftijd van 10 weken al scheiden. Vanaf 2 weken nadat de ram gecastreerd is kan je ze weer koppelen.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .