Ga naar inhoud

Leeftijd - hoeveelheid eten


Marisa

Aanbevolen berichten

Eet een konijntje minder naarmate ze ouder worden? Mijn koppeltje (beiden bijna 6 jaar oud) eet de laatste dagen veel minder hooi dan gewoonlijk. Hun korreltjes eten ze wel nog volledig op, maar wel heel traag in vergelijking met mijn ander koppeltje. Ze hebben wel een wilgetak gekregen en daar hebben ze wel al gretig aan geknaagd. Kan dit de reden zijn, waarom ze minder behoefte hebben aan het hooi? Voor de rest zien ze er toch levendig uit...

XXX

Inge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof wel dat ik in de loop van vorige week een nieuw zakje hooi heb geopend, maar het is wel altijd hetzelfde hooi dat we kopen. Ik weet nu wel niet precies of ze juist daarna minder hooi zijn beginnen eten, want ik kan dit niet zo goed onthouden. Nochtans eet mijn ander koppeltje nog wel veel hooi en dat is hetzelfde. Het ziet er ook goed uit van kwaliteit enzo. Het is me een echt raadsel. Traag eten hebben die twee altijd al gedaan, maar dat minder hooi eten is nieuw. Ik heb ook wel gezien dat ze wat kleinere keuteltjes hadden in hun hok, maar dat komt waarschijnlijk gewoon door dat minder hooi eten. Het is me een raadsel, die twee van mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bewegen ze ook minder?

Ons eerste konijn, Kobe is bijna 7geworden en het laatste jaar van zijn leven was hij idd een beetje minder actief. Hij rende minder rondjes, huppelde nog wel veel rond, maar sliep ook veel meer. Maar dat is gelijdelijk gegaan en niet van 1 week op de andere... Als bij jou te verandering echt plots is, dan is een bezoekje aan de DA toch aan te raden denk ik...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline: Ze bewegen nog goed. Heb zelfs gisterenavond gezien dat ze gegraven hadden, dus zo slecht kunnen ze zich dan toch niet voelen hé? Heb hen dan ook een worteltje gegeven en dat aten ze gelukkig wel op.

Mijn vriend heeft deze morgen de konijntjes verzorgd en hij zag terug dat hun hooi weinig aangeraakt was. Ze drinken wel goed en hun keutels zijn (volgens mijn vriend) terug mooi van grootte en ze hebben geen plakpoep. Ze knagen wel veel aan hun wilgetak, vandaar dat ik dacht dat ze daarom minder hooi eten. Normaal eten ze al hun hooi op en nu niet meer. Ik ben me de hele tijd aan het afvragen wat er nou kan zijn. Het is wel zo dat ze normaal gezien veel hooi uit hun hooiruif trekken en dan lijkt het alsof ze veel gegeten hebben. Misschien doen ze dit uit verveling en doordat ze nu iets hebben om op te knagen... Misschien eten ze daarom alleen het hoofdzakelijke (zoals gewoonlijk), maar laten ze de rest er gewoon inzitten (wat ze er normaal uittrekken). Ik weet het gewoon niet.

Ik ga nog even afwachten en het in de gaten houden.

Yvonne: Vorige week heb ik ook een wilgetak gegeven, maar dat was de eerste keer na een lange tijd. Omdat ze er zo zot op waren, heb ik deze week een nieuwe gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook hier word er sinds een tijdje minder gegeten!

ik ben nu eens terug gaan denken en eigenlijk is dit begonne in een [eriode dat er een combinatie van factoren waren!

er was nogal al wat stress... vuurwerk injecties etc.... kan een oorzaak zijn..

ze zijn volgroeid nu... kan ook een oorzaak zijn

en sinds ze minder eten hebben ze continu een wilgebal in hun hok liggen... dit aten ze voorheen nooit!

en eigenlijk is het minder eten van brokken gelijktijdig begonnen met het eten van wilgen.....

t zou dus idd best kunnen... naar ,ijn eigen situatie kijkend!

de keutels zijn hier in ieder geval niet minder geworden en het zin nog steeds twee heeeeeel actieve en super blije konijnen!

mocht je bij jou konijnen veranderingen waarnemen ten opzichte van de tijd hiervoor..... aan gedrag en of keutels! dan is een ritje dierenarts zeker de moeite waard

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder geval BEDANKT voor het helpen meedenken.

Er is niks speciaals gebeurd onlangs... Hun gedrag is ook niet echt veranderd, lijkt me. Ze zijn sowieso al rustig van aard, bv. ze maken geen vreugdesprongetjes of ze rennen niet wild in het rond. Zolang hun keuteltjes nog goed zijn, zal ik me maar best niet te ongerust maken. Gewoon afwachten...!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net terug van de dierenarts, want ik wou op zeker spelen. Ze vond ze allebei heel mager en te weinig inhoud in de darmen. Aangezien er met beiden iets scheelt, denkt ze dan ook aan een bacteriele besmetting.

Als er niks aan gedaan wordt, kan zoiets zelfs tot de dood leiden!

:(

Niet zo' n goed nieuws dus. Ik moet bactrim, primperan en iets tegen parasieten geven.

Hoe hebben ze dit nu toch kunnen opdoen? De ellende blijft komen hé!!!

Heeft iemand ervaring met deze 'ziekte'?

Thx.

Inge

Link naar reactie
Delen op andere sites

och jee zeg!! goed dat je bent gegaan!! je eigen gevoel en het zien van de konijntjes zegt je vaak het beste wat je moet doen!

hier zijn ze twee weken gelden nog bij de da geweest voor enting en gewicht en alles was ok! toevallig vanvond nogmaals gecheckt omdat ik dit nu natuurlijk toch wat ,meer in de gaten houd,.... maa ze zaten gelukkig nog steeds gelijk qua gewicht!!

wat naar marisa!! goed behandelen nu en hopen dat ze er snel weer boven op zijn!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisterenavond zijn we al begonnen met medicatie. Mijn vriend is deze morgen witloof gaan kopen, omdat ze dit dolgraag eten, maar alleen Jumpy was geïnteresseerd. Punky zit gewoon stil in het stro...! Als ik vanavond zie dat de rest van het witloof niet aangeraakt is, moet er dan gedwangvoerd worden?

Eerst dacht dat ik dat Jumpy er het ergste aan toe was, want hij ziet er heel oud uit. Maar blijkbaar gaat het met Punky nog slechter. Het enige wat we kunnen doen is medicatie geven hé... We staan machteloos! Ik heb echt het gevoel dat dit niet goed gaat aflopen. Ik weet dat ik positief moet denken, maar ik denk gewoon realistisch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze helemaal niks eten (of echt te weinig) dan zal je moeten dwangvoeren.

Je kan natuurlijk altijd eerst even contact opnemen met je da, daar kan je evt ook science recovery krijgen om te dwangvoeren.

Ik snap best dat je soms denkt dat het niet goed komt hoor. Ik ben zelf de laatste tijd bezorgd om onze Knuffel. Ik hoop dat de medicijnen toch snel gaan helpen, succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het de goeie kant opgaat! Opluchting alom hier, haha! Ik denk dat ik er echt wel op tijd bij was. Ik weet niet hoe het anders zou afgelopen zijn... Gelukkig ken ik mijn konijntjes goed en zie ik vlug als er iets gaande is. Ze eten al iets meer en ik heb hooiwater in hun drinkfles gedaan en natuurlijk krijgen ze nog steeds hun medicatie.

Op die leeftijd is het toch altijd gevaarlijker als ze iets krijgen, dan als ze nog heel jong zijn hé. Maar allé, we gaan er voor!

Bedankt voor degene die me moed hebben ingesproken!

XXX

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze morgen liepen ze beiden in volle vaart naar mij toe, toen ik ze eten wou geven. Toch willen ze geen droogvoer eten... Van 't weekend heb ik ze wel een beetje gedwangvoerd... en ik geef ze allerlei dikmakers zoals appel, wortel, brood e.d. Dit gaat er wel goed in. Heb ze ook al een beetje hooi zien eten. OK, het is nog niet optimaal, maar ze eten blijkbaar wel iets en ze tonen ietske meer interesse in eten. Het gaat traag, maar ik hoop dat ze op deze manier blijven evolueren.

Ik heb een tijdje schrik gehad 's morgens bij het openen van hun hok. Uit schrik dat ze zouden gestorven zijn, maar kijk... Toch ben ik wel een beetje ongerust over mijn andere koppeltje. Wat als ze ook besmet geraken?

We zien wel...

XXX

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het gevoel dat ik hun leven alleen maar een beetje aan het rekken ben. Het gaat niet goed. Ik geef al 5 dagen de medicatie en het verbetert niet! Hun hooi was weer zo goed als niet aangeraakt en hun korrels ook niet. Alleen de spinazie was weg! Hoe kan dit nu? Kan niemand mij echt helpen...??? Ze zijn aan het sterven!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .