Ga naar inhoud

Konijn eet te weinig


Olly&Guusje

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal, 

 

Dit is mijn eerste bericht wat ik plaats dus ik hoop dat ik dit op de juiste plek zet. 

 

Sinds een aantal weken is ons konijn Olly flink wat afgevallen, eet slechter dan voorheen en het lukt ons niet om hem weer te laten aankomen. Op dit moment weegt hij 1,280KG wat echt veel te licht voor hem is. 

Sinds een tijdje is hij erg kieskeurig als het om zijn eten aan komt. We voeren onze dieren altijd Selective maar op dit moment schotelen we hem van alles voor om hem maar goed te laten eten. 

 

Afgelopen week zijn we al met hem bij de dierenarts geweest waar hij geholpen is aan zijn tanden. Na dit bezoek heeft hij een aantal dagen goed gegeten en ook zijn brokken wist hij weet goed te vinden. Hij eet nu nog wel wat brokjes maar lang niet genoeg, hier en dan voeren we hem dan ook bij met Critical Care. 

Echter als je hem een bepaald soort snoepje voorschotelt komt hij op je afgevlogen en eet dit dan gulzig op. drinken doet hij overigens voldoende. 

 

Ook is de laatste maanden hooi van zijn menu verdwenen en weigert dit te eten. We hebben meerdere soorten en smaken geprobeerd maar hij wil hier echt niet meer aan. 

 

Wat kunnen we op dit moment doen om hem zo snel mogelijk te laten aankomen en hoe krijg ik hem weer aan zijn normale brokken?

We zijn radeloos. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bericht staat hier goed hoor.

Wat vervelend dat je konijn zo slecht eet. Als een konijn slecht eet is er altijd iets aan de hand. Dus je zou eerst de oorzaak moeten wegnemen, en dan proberen hem wat te laten aankomen. Je schrijft dat Olly geholpen is aan zijn tanden, was hij toen verdoofd? Zonder verdoving kan de dierenarts niet bij de achterste kiezen, dus kunnen daar misschien nog haakjes aan zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Pablo&Lola,

 

Het is nu een week geleden sinds de behandeling. We geven wat Carprofen als pijnstiller.

Het vreemde is vooral dat hij prima at een paar dagen na de behandeling maar daarna weer minder is geworden. Zou dit wellicht komen doordat die verdoving hem nog van de pijn af hield die eerste paar dagen?

 

De dierenarts had wel aangegeven dat hij best een wond had in zijn mond. Ik zou niet zo goed weten hoe lang het zal duren totdat zoiets hersteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Olly&Guusje:

Hallo Pablo&Lola,

 

Het is nu een week geleden sinds de behandeling. We geven wat Carprofen als pijnstiller.

Het vreemde is vooral dat hij prima at een paar dagen na de behandeling maar daarna weer minder is geworden. Zou dit wellicht komen doordat die verdoving hem nog van de pijn af hield die eerste paar dagen?

 

De dierenarts had wel aangegeven dat hij best een wond had in zijn mond. Ik zou niet zo goed weten hoe lang het zal duren totdat zoiets hersteld.

 

Hmm. Ik heb een konijn met een kaakabces gehad die ook geen hooi meer wilde eten en erg kieskeurig werd. Hij werd in eerste instantie voor EC behandeld, we wisten toen nog niet dat het een gebitsprobleem was, en hij knapte zichtbaar op (of zo leek het in ieder geval) toen hij sterkere/meer pijnstillers kreeg. Hij begon zelfs weer hooi te eten! Helaas was dit ook maar van korte duur. Het zou naar mijn mening dus best kunnen dat hij toch nog pijn of last heeft, wellicht ook door de wond in z'n mond? Bij mensen genezen wondjes in de mond vrij snel, maar ik weet helaas ook niet hoe dat bij konijnen zit. Heb je de dierenarts hier nog over gesproken? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden zei Olly&Guusje:

Morgen gaan we weer de dierenarts bellen, hopelijk heeft die nog wijze raad. Het wordt nu vooral dwangvoeren in de hoop dat hij zelf weer brokken gaat eten. 

 

Bedankt voor de reactie!

 

 

Krijgt hij ook groente of alleen brok en hooi? Vaak gaat groente er het langst in gaat en is het het eerste wat weer gegeten wordt. Als hij dat niet gewend is, moet je natuurlijk wel even oppassen. 

 

Eet hij nog wel zelf of helemaal niet meer? Als hij nog wel zelf eet, zou ik voorzichtig zijn met dwangvoeren en ervoor zorgen dat je niet teveel geeft. Als hij door het dwangvoer al vol zit, is de kans namelijk minder groot dat hij zelf ook nog gaat eten. 

 

Goed dat je morgen weer gaat bellen, succes! Laat je ons weten wat er uit komt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Pablo&Lola:

 

Krijgt hij ook groente of alleen brok en hooi? Vaak gaat groente er het langst in gaat en is het het eerste wat weer gegeten wordt. Als hij dat niet gewend is, moet je natuurlijk wel even oppassen. 

 

Eet hij nog wel zelf of helemaal niet meer? Als hij nog wel zelf eet, zou ik voorzichtig zijn met dwangvoeren en ervoor zorgen dat je niet teveel geeft. Als hij door het dwangvoer al vol zit, is de kans namelijk minder groot dat hij zelf ook nog gaat eten. 

 

Goed dat je morgen weer gaat bellen, succes! Laat je ons weten wat er uit komt? 

 

Olly krijgt hooi, wat ie al een tijdje al niet eet, loof van een wortel, brokjes en een snoepje. Alleen dat snoepje eet ie nu nog. Maar dat is natuurlijk geen dieet. Loof eet ie beperkt en brokjes echt nauwelijks.

 

Hij hongert zich echt uit tenzij dat snoepje op het menu staat sinds een dagje. Daar willen we ons niet teveel door laten leiden dus dwangvoeren we hem liever.

 

Wel hebben we al het snoepje verpulvert over de brokjes heem gestrooid maar ool met matige resultaten. Dan eet ie af en toe een brokje mee maar dat is alles.

 

Morgen volgt een update na de dierenarts gebeld te hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen weer terug naar de dierenarts geweest en die kon niet echt iets vinden op 1 klein haakje bij de tanden na. Olly zijn tong zag er een stuk beter uit in vergelijking met voor de ingreep. Van onderen is Olly wat vies omdat hij al heel lang zo nu en dan wat plasjes laat lopen. We hebben nu een sopje gekregen om ook dat aan te pakken. De DA dacht dat hij daar wellicht ook last van had en zo zijn eetlust verminderde.

 

We zijn nu alweer even thuis en Olly blijft een lastige eter en we blijven dwangvoeren. Wat wel helpt nu is om zijn brokjes in wat water te dopen alvorens hij het eet. Deze "sponsjes" brokken, hoe wij deze ondertussen gekscherend hebben genoemd doordat de brokjes als sponsjes aanvoelen, eet hij wel lekker weg. Het is wat zachter dan een normaal brokje waardoor hij het makkelijker wegkrijgt. Daarnaast is de dwangvoering nog nodig om hem aan te sterken zodat hij weer op gewicht kan komen. Mochten er nog ontwikkelingen zijn laten we het weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .