Ga naar inhoud

steriliseren


silly1984

Aanbevolen berichten

Woensdagmorgen breng ik mn bunny (voedster)naar de dierenkliniek.Heb heel wat rondgebeld wie er steriliseerde en dat waren er niet zoveel.Maar heb er 1 gevonden.:bounce:

De reden: ze had 2 weken geleden last van schijnzwagerschap en nu volgens mij alweer..Bugs de ram wil de hele dag wel op haar rijden door haar lucht natuurlijk en zij blijft de hele dag maar knorren als een varken:blink: dus heb daarom de keuze gemaakt dat zij ook geholpen moet worden net als bugs.hopelijk wordt ze ook wat minder bijterig en bang.:((

NU heb ik 2 vragen:

- Moet ik ze na de sterilisatie apart houden? (is mij wel aangeraden)en daarna kan ik ze weer gewoon bij elkaar in het hok doen?

- Gaat bugs ( de ram) dan ook niet meer rijden op haar?

(ik dacht namelijk dat dat niet meer gebeurde omdat hij geen man meer is:bunny3:)

:bow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste: je gaat je voedster niet laten seriliseren maar laten castreren!!! Vraag dat nogmaals even goed na hoor! Sterilisatie is niet zoals veel denken bij vrouwen en castratie bij mannen, sterilisatie houd in dat ze de zaadleiders of eileiders afbinden of doorknippen. Daarbij veranderd er dus helemaal niets aan de hormonen, en zal je konijn ook nog steeds schijnzwanger kunnen worden!

Castratie is het verwijderen van de ballen van een ram of van de eierstokken (en evt baarmoeder) van een voedster. Dat is wat jij moet laten doen als je baarmoederkanker en schijnzwangerschappen wil voorkomen.

Ja, houd haar na de castratie minimaal 2 a 3 dagen apart, het is echt een zware buikoperatie. Let goed op dat ze wel eet (haal ook echt dwangvoer in huis en alles) en vraag pijnmedicatie mee voor naar huis voor de eerste dagen. Ze mag niet buiten in de kou staan na haar operatie, eventjes in een ruimte binnen in huis (niet eentje waar de cv aan staat als het even kan, dat is namelijk weer te warm) zorg voor een lekker kruikje na de operatie, konijnen hebben namelijk moeite met het regelen van hun lichaamstemperatuur na de operatie.

De ram zal als hij nu op haar rijd dat vast nog wel doen. Misschien dat het als ze ouder worden minder word, maar als hij na zijn castratie nog steeds rijd zal hij dit denk ik ook wel blijven doen. Het kan ook een teken van dominantie zijn, het rijden.

Lees in ieder geval dit artikel eens door: Castratie en/of sterilisatie bij konijnen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste: je gaat je voedster niet laten seriliseren maar laten castreren!!! Vraag dat nogmaals even goed na hoor! Sterilisatie is niet zoals veel denken bij vrouwen en castratie bij mannen, sterilisatie houd in dat ze de zaadleiders of eileiders afbinden of doorknippen. Daarbij veranderd er dus helemaal niets aan de hormonen, en zal je konijn ook nog steeds schijnzwanger kunnen worden!

Castratie is het verwijderen van de ballen van een ram of van de eierstokken (en evt baarmoeder) van een voedster. Dat is wat jij moet laten doen als je baarmoederkanker en schijnzwangerschappen wil voorkomen.

Lees in ieder geval dit artikel eens door: Castratie en/of sterilisatie bij konijnen

Dat klopt. Maar daartegenover is er geen enkele dierenkliniek die huisdieren steriliseerd.

De bedoeling van een castratie (of in de volksmond; sterilisatie) is juist het 'verwijderen' van ongewenst gedrag dat veroorzaakt wordt door (geslachts)hormonen.

Je zou kunnen navragen of de dierenkliniek sterilliseerd (dus dat het hormonale gedrag blijft na de operatie), maar die kans is zeer gering. Vooral wanneer Silly1984 heeft aangegeven waarom ze haar voedster wil laten helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gevraagd of ze ook aan steriliseren van een konijn doen,en dat deden ze.Maar heb niks over castratie gehoord..:blink:dus dat is dus iets heel anders?Ik heb ook verteld dat ze schijnzwanger was geweest en zo druk was en bijterig etc,dus lijkt me toch dat ze snapt wat ik wil?Of moet ik er nog even achteraan bellen of het een castratie moet zijn,en is dit dan ook weer duurder?Want het is een bak met geld,Maar dat ik heb het zeker over voor mijn lieve bunny:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gevraagd of ze ook aan steriliseren van een konijn doen,en dat deden ze.Maar heb niks over castratie gehoord..:blink:dus dat is dus iets heel anders?Ik heb ook verteld dat ze schijnzwanger was geweest en zo druk was en bijterig etc,dus lijkt me toch dat ze snapt wat ik wil?Of moet ik er nog even achteraan bellen of het een castratie moet zijn,en is dit dan ook weer duurder?Want het is een bak met geld,Maar dat ik heb het zeker over voor mijn lieve bunny:$

Ik denk dat ze ervan uit gaan dat er castratie bedoeld wordt, want ook binnen sommige dierenklinieken wordt met de 'volksmond' gesproken; dus sterilisatie.

En nogmaals: dierenklinieken steriliseren geen huisdieren. Want naast de reden dat je wil voorkomen dat er nakomelingen ontstaan, willen mensen ook dat het ongewenste gedrag verdwijnt. Dit kan alleen d.m.v. het verwijderen van eierstokken en baarmoeder (op sommige klinieken alleen de eierstokken, maar bij konijnen meestal beide).

Wanneer je jou konijn brengt kun je er voor de zekerheid bij vertellen dat je er een ander konijn bij hebt, en je graag zou willen dat het ongewenste gedrag van de voedster verdwijnt.

Je hoeft je geen zorgen te maken in verschil van prijs wanneer je je voedster laat castreren of steriliseren, het is tenslotte dezelfde ingreep.

Het begrip sterilisatie is gewoon foutief, maar wordt gebruikt in de volksmond.

Een reden waarom er wel prijsverschil zou kunnen zijn is wanneer de dierenarts de baarmoeder laat zitten, of er helemaal uit haald. Een hysterectomie (betekend letterlijk: uitsnijden van baarmoeder) is een zwaardere ingreep, dit betekend dat er meer tijd nodig is, en eventueel ook meer anestheticum, wat ervoor zorgt dat de prijs van de ingreep hoger wordt.

Bij konijnen worden meestal de eierstokken samen met de baarmoeder verwijderd.

Voor echte zekerheid: Vraag of ze een ovario-hysterectomie (verwijderen van eierstokken Ć©n baarmoeder) of een ovario-ectomie (verwijderen van eierstokken) willen uitvoeren bij jouw konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, meestal als je vraagt om een sterilisatie krijg je ook wel een castratie (poezen worden ook gecastreerd terwijl elke eigenaar denk ik wel om een sterilisatie vraagt) maar omdat het bij konijnen toch allemaal net wat minder gewoontjes is allemaal zou ik het gewoon eventjes navragen voor de zekerheid, vraag gewoon of ze de eierstokken of de eierstokken en baarmoeder verwijderen, als het antwoord daarop ja is, dan zit je goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb vanmorgen mijn bunny naar de dierenarts gebracht..Ik was zo zenuwachtig kon niet eens eten vanmorgen.Hopelijk wordt ik tussen 14-16 gebeld dat ik haar mag komen ophalen.Maar dan moet ze wel hebben gegeten anders wordt het pas morgen:(( maar dat hoop ik niet,want bugs zit nu helemaal alleen:$ Ik hoop dat alles goed gaat!:bow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehh als je haar die dag weggebracht hebt is het logisch dat ze nog niet eet hoor! Dat komt eigenlijk altijd pas de volgende dag op gang bij voedsters. Ik dwangvoer ze altijd zelf, en probeer ze over te halen tot eten door ze kruidenhooi, vers groenvoer en science selective biks aan te bieden, een van die dingen helpt ze meestal wel weer snel aan het eten :)

Ik zou je dus niet druk maken hoor, het komt wel goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou we hebben haar vandaag (ze moest eigenlijk blijven,maar heb gevraagd of ik geen dwangvoer mee kon krijgen)meegekregen,maar ze eet nog niks.Heb van alles in het hok liggen,sceince selctive,peterselie,wortelhapje,xtravital brokjes wat ze normaal zo lekker vindt:$ En ze ligt alleen maar in elkaar.Ik heb zo'n rubberen kruik is dat wat om tegen haar aan te leggen met een handdoek erom?Misschien dat ze dat fijn vindt?STraks krijgt ze nog een pijnstiller en vanaf morgen nog een ander..Ze zeiden ook dat het bij voedsters wel 36 uur kon duren voordat ze gaan eten:blink: ik probeer zo maar weer is een spuit met dwangvoer naar binnen te werken:baby:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Motiveer haar echt om te eten hoor, ze moet wat binnen krijgen, al is het maar gedwongen! De rubberen kruik is heel goed hoor!

Welke pijnstillers krijgt ze? Met wat dwangvoer je haar en welke hoeveelheden?

Ze wil waarschijnlijk niet eten omdat ze pijn heeft. Zorg dus dat je dit weg kan nemen met de pijnstillers die je hebt, en motiveer haar zo veel mogelijk weer te gaan eten. Als ze aangeeft actief te zijn mag ze ook best even haar benen strekken, dat bevordert de eetlust alleen maar.

Misschien kun je ook wat hooithee voor haar maken erbij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net lekker haar zijkant van dr buikje gemaseerd heel zachtjes,en ze eet al wat hooi en heeft al wat gekeuteld.en gedronken..DUs lijkt mij de goede kant op de gaan.:bow:Ze krijgt pijnstilling dat heet ciseral/prinperan en morgen moet ik beginnen met carprofen drops.. ze eet verder niks anders nog dan hooi..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net lekker haar zijkant van dr buikje gemaseerd heel zachtjes,en ze eet al wat hooi en heeft al wat gekeuteld.en gedronken..DUs lijkt mij de goede kant op de gaan.:bow:Ze krijgt pijnstilling dat heet ciseral/prinperan en morgen moet ik beginnen met carprofen drops.. ze eet verder niks anders nog dan hooi..

ciseral en primperan zijn volgens mij toch geen pijnstillers hoor!! dat zijn darm stimulerende middelen. het een is voor het voorste gedeelte van de darm en het ander voor het achterste gedeelte.

ik weet niet of ze van de dierenarts nog een pijnstillende injectie heeft gehad? anderss lijkt me dat je toch wel met pijnstilling moet beginnen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou bunny is weer bij de dierenarts sinds vanmiddag(sinds half dagje thuis te zijn geweest).ze plaste nog steeds niet vandaag al vanaf woensdag dus was geen goed teken.Ben net gebeld door de arts dat ze waarschijnlijk iets aan de nieren had voor de sterilisatie.En dat ze nu aan het infuus ligt en pijnstilling krijgt.Het gaat erg slecht,ze denk zelf als ze nog 2 dagen niet gaat plassen ze ingeslapen moet worden dit weekend :( IK voel me nu echt zo slecht,heb echt een schuldgevoel.WIl je iets goeds doen voor je konijn krijg je dit!:blink::((En bugs blijft nu alleen achter straks.Vindt ik echt zo zielig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .