Ga naar inhoud

Castratie


Ingrid M

Aanbevolen berichten

Sinds vandaag was 1 van de nijntjes steeds op de andere aan het rijden.

Ik heb nu samen met een vriend de helft van de kooi afgezet met gaas (iets steviger dan kippengaas) zodat ze elkaar gewoon kunnen zien en ruiken maar niet meer kunnen rijden. Ik vraag me af of dit rijden erg is, bijvoorbeeld als de ander het zat is dat die een keer bijt en ze dan ruzie kunnen gaan maken ofzo. Is dat gaas een goede optie voor rijdende konijnen (ik kan ze tenslotte niet in de gaten houden als ze samen in 1 kooi zitten zonder gaas en ik aan het werk ben en dan zouden gaan vechten. En nou hoor ik wisselende verhalen over een castratie. Verminderd de castratie de rijdenheid van konijnen of dat ze zouden kunnen gaan vechten? Of waar is een castratie bij een konijn eigenlijk voor bedoeld? Wat doet een castratie precies? En is het niet vroeg dat ze nu al rijden, ze zijn nu pas 12 weken en 2 dagen. En zo ja, wat is dan de beste tijd van castreren? Echt na 6 maanden of mag het ook al met 4 maanden (gehoord dat je konijnen met 4 maanden tegelijk moet laten castreren en ze dan weer samen kunnen zonder gaas). En als ze nu apart zitten mogen ze dan nog wel samen los lopen als ik er gewoon bij ben? Ze berijden elkaar maar vechten (nog) niet. Een hele hoop vragen van iemand die ontzettend veel twijfels heeft zoals jullie nu vast wel horen. Ik hoop dat jullie me het goed uit kunnen leggen.

Groetjes van Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

ik weet er zelf ook niet zoveel over,

maar volgens mij zal je konijn niet meer rijden na het castreren.

Wanneer je konijn gecastreerd is, moet je wel nog 3 weken w8en voor je het weer bij de moer zet.

12 weken is zeker niet jong voor zo'n gedrag.

Na een castratie zal je konijn niet vechten, geen sexuele prikkelingen meer hebben,...

Is het eigenlijk een rammelaar en een moer of twee rammelaars?

Link naar reactie
Delen op andere sites

met twee mannetjes is het van groot belang dat ze zo jong mogelijk gecastreerd gaan worden!!!

En tot en met de castratie ook niet meer van mekaar gescheiden gaan worden!

Rijden wordt gedaan om de rangorde te bepalen... alleen dulden mannen dat vaak niet van mekaar!

Twee mannen samen houden word eigenlijk afgeraden! ikzelf heb ook twee mannen samen zitten en heb ze dan ook op de leeftijd van vier maanden meteen samen laten castreren!

dit geeft je de meeste kans van slagen!

met twee mannen zul je in ieder geval actie moeten ondernemen anders gaan er geheid problemen van komen!

belangrijk is, om ze tot de castratie niet van mekaar te scheiden.... gaas is wel een optie doordat ze hoerdoor mekaar wel nog kunnen ruiken én dat is het belangrijkste! dat ze niet gaan vervreemden van mekaars geur!

gaas is echter geen garantie tot niet vechten!!! konijnen kunnen zelfs door het gaas heen met mekaar vechten!

door op een vroege leeftijd te castreren, ben je de grote hormonen doorbraak vaak voor waardoor deze in mindere mate een rol zullen spelen!

dus!;

-samen laten tot aan de castratie, MITS er niet gevochten word, bij vechten gelijk scheiden... maar dan ook echt scheiden door ze in een andere kooi te zetten!

- op de leeftijd van vier maanden meteen, allebei tegelijk laten castreren!

daarbij wil ik ook nog de kanttekening maken dat ik als ik jou was op de leeftijd van twaaldf weken tóch de geslachte nog eens zou laten checken!!! je wilt niet weten hoevaak dit mis gaat..... mocht je onverhoopt toch met een ram en een voedster zitten heb je straks de poppen(of de konijntjes!) aan het dansen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verminderd de castratie de rijdenheid van konijnen of dat ze zouden kunnen gaan vechten? Of waar is een castratie bij een konijn eigenlijk voor bedoeld? Wat doet een castratie precies?

Nou wil ik nog even een aanvulling maken op Kelly. Alles wat Kelly zegt dat klopt, maar je had nog een vraag (zie boven).

Castratie word voornamelijk gedaan om geen jonkies meer te hebben met je voedster (maar die heb je niet als het goed is). Het word gedaan om de heftige spoeilucht te voorkomen, want dat is ook best heftig soms. En idd om het rijden te verminderen. Dus rammetjes rijden nog wel maar alleen om de rangoorde te bepalen, niet meer om aan hun trekken te komen.

En dat minderen in vechten, dat is idd wat Kelly zegt; dat is nooit een garantie.

Ik hoop dat ik je ook een beetje meer heb kunnen helpen. Heel veel sterkte met je 2 kereltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een castratie halen ze de ballen van je konijn weg. Daarmee halen ze ook de productie van de hormonen in het lijfje weg die veroorzaken dat je konijn erg territoriaal kan zijn. Door castratie wil een konijn dus minder rijden, minder sproeien, kan geen baby's meer krijgen en vaak word hij over het algemeen wat rustiger in gedrag.

Overigens is het inderdaad af te raden 2 rammen samen te houden. Rammen gaan alleen SOMS goed als ze echt VEEL ruimte hebben (dan bedoel ik niet zomaar 2 vierkante meter ofzo) en als je ze op tijd laat castreren. Hou het goed in de gaten en als het mis gaat, haal ze dan direct uit elkaar.

Dat ze al met 12 weken bonje maken is geen goed teken, dus ik zou er eigenlijk wel rekening mee houden dat je binnenkort een 2e konijnenhok moet gaan kopen.

Rijden ze veel op elkaar of rijd er eentje telkens op de ander? Laat inderdaad de geslachten nog eens goed controleren! Rond 12 weken worden rammen namelijk vruchtbaar, maar het is nog echt veel te jong om een voedster zwanger te laten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is alleen Babbel die rijd en dan met name op het hoofd van Knabbel. Vreemde manier naar mijn idee of weet hij soms niet waar dat slurfje eigenlijk in moet? Of is dit een gedrag om zijn territorium te maken? Soms pakt hij ook de achterkant van Knabbel. Ik haal ze meteen uit elkaar en aai dan Babbel (en Knabbel natuurlijk ook) maar hij wil het liefst meteen terug naar Knabbel.

Ze maken geen ruzie en Knabbel maakt ook geen enkel moment de indruk te willen bijten maar hij draait wel rondjes als Babbel achterop hem loopt te rijden dus naar mijn idee waardeerd hij het niet.

Ik haal ze per direct van elkaar af als Babbel richting kop van Knabbel gaat omdat ik begrepen heb dat het hem weleens zijn mannelijke jongeheer zou kunnen kosten als hij het aan de voorkant doet en Knabbel het straks niet meer accepteerd. Kan ik dadelijk met een stukje jongeheer en Babbel naar de dierenarts... Ze zitten nu via gaas gescheiden in 1 kooi en het lijkt me sterk dat ze zo kunnen vechten, het is geen slap gaas wat ze kapot bijten en de vierkantjes zijn niet groot genoeg om hun bek in te stoppen en de ander zo aan de andere kant te bijten. Maar eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik me een rotbaas voel omdat ze nu maar ieder de helft van de kooi hebben dus nu beperkt in ruimte zijn terwijl ze daarvoor samen heel veel ruimte hadden.

Vaak denk ik er dan aan om toch maar weer dat gaas weg te halen en ze samen te laten maar doe het niet omdat ik dan niet in de hand heb als ze mogelijk gaan vechten en ik misschien dan net aan het werk ben.

En ik merk dat het eigenlijk meer Babbel is die zeer gefrustreerd is dat hij apart zit (eigenlijk niks gek, waar moet ie dan dat ding kwijt he...) en Knabbel ontzettend tot rust komt in zijn eigen deel zonder Babbel. Knabbel loopt ook op mij af als Babbel weer aan het rijden is (wat eigenlijk niet nodig is omdat ik er meteen bij sta). Ik voel me nu net zo'n dierenmishandelaar die haar diertjes niet genoeg ruimte gunt en dat voelt heel rot kan ik wel zeggen dus gisteren was ik al na aan het denken over een 2e grote kooi erbij maar ben dan bang dat ik zo nooit meer samen kan laten. Of kan dat wel na een castratie?

Ik had wel enigzins verwacht dat Babbel de overhand zou nemen omdat hij nooit ziek is geweest en Knabbel wel heel erg met 6 weken of heeft dit er niks mee te maken? Ik laat wel het gaas er nu tussen anders krijg Knabbel veels te veel stress met een rijdende babbel in de kooi denk ik. En moet ik ze dan beide laten castreren? Knabbel heeft namelijk geen enkele poging gedaan om Babbel te bereiden, of kan dit van de ene op de andere dag ineens omslaan? Ik maak maandag in ieder geval een afspraak bij de dierenarts om ze in te laten enten, nu zijn ze daar oud genoeg voor, en om te vragen of een castratie uitkomst bied en Babbel dan minder rijderig word. Wat voor vragen kan ik het beste aan de dierenarts stellen om te weten of het een goede dierenarts voor mijn konijnen is om te castreren? En wat kost een castratie ongeveer per konijn? Oftewel, wat waren jullie kwijt?

Groetjes van Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow ja, ik laat ze maandag ook gelijk even op geslacht checken.

En ik laat ze nu wel samen los lopen als ik erbij ben en wissel ze elke dag om van plaats zeg maar in de kooi. Gisteren zat Knabbel links en nu rechts en Babbel zat gisteren rechts en nu links. Is dat goed zodat ze elkaars geur dan blijven ruiken?

Groetjes Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben nu allebei een kooi (staan tegen elkaar aan).

Het zat me toch niet lekker dat ze zo'n krappe ruimte hadden dus heb ik de kooi die nog bij mijn ouders stond hier naartoe gehaald. Ze hebben hier met oud en nieuw nog samen in gezeten en als ze los lopen en beide kooien staan open springen ze in beide kooien dus ze hebben schijnbaar nog geen territorium. Ik hoorde dat konijnen sloom worden na een castratie, is dat waar en zo ja hoe moet ik dat slome dan zien?

groetjes Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je moet ze echt allebei laten castreren want anders wordt het niet-gecastreerde exemplaar vanzelf bazig omdat hij zijn hormoontjes nog heeft en begin je zo weer van voren af aan. Tenzij Knabbel stiekem gewoon een dame is, dan hoef je alleen Babbel maar te castreren.

Wat je niet moet doen, is ingrijpen als zij aan het rijden zijn. Dan beginnen ze namelijk gelijk weer opnieuw, dat had je al gemerkt. Zolang er niet gebeten en alleen maar gereden, kun je dat rustig laten gaan. Zo te lezen is Knabbel zich aan het onderwerpen aan Babbel, op de kop rijden is daarvan een teken. Babbel is dus de baas. Bevestig dat, geef Babbel dan ook eerst wat lekkers en wat aandacht, zo bevestig je hun rangorde. Die kan je namelijk toch niet veranderen.

Wat je wel kunt doen, is ze zoveel mogelijk ruimte geven. Heeft je hok twee uitgangen, zet die dan allebei open. Komt Babbel binnen, dan kan Knabbel snel aan de andere kant er uit. Ze ook wat dozen neer waar ze zich in kunnen verstoppen en afzonderen. Als ze elkaar kunnen ontlopen, krijgt Knabbel wat meer rust zonder dat je ze hoeft te scheiden. Zoals je hebt gelezen, is scheiden namelijk niet verstandig bij twee heren maar ik heb daar zelf geen ervaring mee moet ik erbij zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net leek het alsof Babbel zich vast beet in de nek van Knabbel om te kunnen rijden toen Knabbel niet meer wou en zich verzette en toen heb ik ze toch uit elkaar gehaald, noem me stom maar ik wil voor geen enkel van de 2 dat ze pijn hebben. Toen ik Knabbel controleerde zag ik geen wondjes of iets dergelijks. En wat me ook op valt, Babbel zit steeds bij de ogen van Knabbel en ik kan maar niet zien wat hij doet, Knabbel laat het toe dus ik denk niet dat Babbel hem pijn doet en ik zie geen wondjes of iets in de ogen van Knabbel. Is dit waarschijnlijk likken of bijten?

Groetjes Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

wil je het een kans van slagen geven zul je ze echt samen moeten laten!!

door ze te scheiden maak je een geur barierre!

en geloof me... konijnen kunnen zelfs door het gaas heen mekaar de meest lelijke verwondingen aandoen!

ik ben het idd ook met jip eens dat je niet teveel met je handen ertussen in moet gaan zitten.... behalve natuurlijk als ze echt op de knok gaan!

door je handen er tussen te steken breng je weer een nieuwe geur in hun omgeving... waardoor ze gelijk erna weer gaan beginnen met die rangorde bepaling... ze zullen en moeten door die geur barriere heen komen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vandaag naar de dierenarts geweest. Hij bevestigde dat ze beide mannetjes zijn. Babbel is dominant dat hij op Knabbel rijd. Castreren wilde hij pas doen met 5 maanden. Als ze vochten moeten ze toch apart in een eigen kooi. Ik heb ze toch in aparte kooien zitten die tegen elkaar aan staan en wissel de konijnen elke dag van kooi om, de ene 1 dag in de rechtse de andere de volgende dag in de rechtse. Zo blijven ze toch elkaars geur ruiken.

Ik laat ze samen los lopen en dan springen ze ook allebei in beide kooien.

Vanaf vandaag laat ik Babbel zijn gang gaan als hij rijd maar hou het goed in de smiezen (ook de dierenarts zei dat ik hem niet van Knabbel af moest halen). Vanavond pikte Knabbel het niet meer leek het wel en toen Babbel weer op zijn kop reed begon hij rondjes te draaien en vraag me niet hoe maar hij kreeg Babbel de kooi in gejaagd (er werd niet gebeten) waar die vervolgens geschrokken en 1x stampend met poot bleef zitten. Dit is daarna nog 2x gebeurd. Ik zag wel wat haartjes vliegen maar bij controle geen wondjes op de lijfjes of oortjes van de nijntjes. Daarna zaten ze elkaar gewoon weer af te lebberen.... Nou vraag ik jullie, was dat in de kooi jagen ruzie of gewoon een waarschuwing van: opzouten, ik wil niet! ?

Groetjes van Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat rondjes draaien, deden ze dat om elkaar heen?

Dan is het vlinderen, een voorganger van vechten.

Ik denk niet dat jouw mannen ooit nog samen zullen kunnen leven, want het lijkt er op dat het nu al aan het mis gaan is. Ik denk dat je ze binnen een paar weken echt apart moet gaan houden, en het is gewoon onmogelijk ze dan weer te koppelen, ook al zijn ze gecastreerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moet je eerlijk zeggen dat ik a het lezen van je berichten ernstige twijfels heb of dit ooit goed zal gaan tussen deze twee mannen....

als ze op zo'n jonge leeftijd al zulk gedrag naar mekaar toe vertonen voorspelt dat niet veel goeds voor de toekomst...

dan zal het ook niet goed gaan komen door de castratie vrees ik.....

als je ze eenmaal echt helemaal uit mekaar hebt moeten halen door vechten... dan zul je ze ook niet meer gekoppeld krijgen..

nogmaals; ik hoop voor je dat het goed blijft gaan en dat je leuke samenwonende mannen gaat krijgen! maar je zal heel voorzichtig moeten zijn en tijdig moeten ingrijpen!1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze draaide rondjes om elkaar heen...

Ik heb Babbel net gecheckt en een piepklein wondje gevonden.

Moet ik hiermee nou naar de dierenarts, het zag er verder niet ernstig uit...

Dat rondjes draaien gebeurde toen Babbel bovenop Knabbel zijn kop ging zitten rijden. Daarna vloog Babbel de kooi in van schrik waar hij 1x met de poten stampten en er niet meer uit durfde, dat duurde weer een paar minuten. Daarna zaten ze samen elkaar af te likken. Dit gebeurd alleen als Babbel op de kop van Knabbel begint te rijden. De laatste keer dat dit gebeurde vloog Babbel de vervoersbox in en moest ik hem er uit halen en zat hij helemaal te shaken. Hij werd wel rustig toen ik hem bij mij op schoot nam en een stukje brood gaf. Ze zitten nu beide in een verschillende kooi die tegen elkaar aan staan. Ze kunnen elkaar dus zeg maar wel ruiken maar niet aan elkaar komen. Moeten deze kooien uit elkaar of mogen ze wel tegen elkaar aan blijven staan? En heeft het wel zin als ik ze elke dag om en om in de andere kooi doe? Toch vreemd vind ik dit, toen ze samen in de vervoersbox zaten bij de dierenarts zei die dat ze samen zo lief zaten en ze zaten elkaar in die boc af te likken. Bij het koprijden (zo noem ik het maar even) laat Knabbel weten dat hij daar absoluut niet van gediend is. Als Babbel niet op de kop van Knabbel rijd zitten ze samen tijden op het kleed zonder problemen en gaan ze samen liggen en elkaar af lopen likken.

Waarom gaat het dan wel goed dan en met het "koprijden" niet?

Ik zou het ontzettend jammer vinden als ze niet samen kunnen zijn (rondlopen) maar zal niet minder van ze houden en ze allebei evenveel aandacht geven. Dan moeten ze maar apart los lopen... Moet ik de andere tijdelijk maar even bij mij op schoot nemen denk ik. Ik vind het overigens wel raar hoor, ze waren tot de zaterdag toe onafscheidelijk en lagen steeds bij elkaar enzo, deden niks alleen. Dat dat zo ineens om kan slaan...

Ik merk hieruit wel dat ik nog heel veel moet leren over een konijn en hoop dat jullie me hierbij willen helpen. Ik wil Knabbel en Babbel een goed leven gunnen en heel gelukkig laten zijn. Denken jullie dat ze als ze gescheiden van elkaar los lopen en in aparte kooien zitten wel gelukkig zijn of moet ik persee gaan kijken voor een vrouwtjes konijn? Of lost dit niks op en kunnen ze alleen (maar elkaar ruikend via de kooien) wel heel gelukkig zijn? En klikt het wel altijd als je een vrouwtjeskonijn bij de rammelaartjes zet? En ik wil dus absoluut niet fokken dus is het wel verstandig? Dit zeg ik omdat ik denk dat Babbel geen zuiver ras is, Knabbel wel maar Babbel niet. Ik wil absoluut niet aan babynijntjes beginnen. En hoe hebben andere mensen het opgelost als 2 rammelaartjes niet samen gingen? Wat hebben jullie gedaan?

Een hele hoop vragen maar ik wil zo graag dat Knabbel en Babbel gelukkig zijn en een goed leven hebben en word hier een beetje onzeker van.

Heb 2 konijnen gekocht zodat ze niet zo alleen zouden zijn en ze groepsdieren zijn maar heb nu echt het gevoel dat ik een stomme ezel ben geweest en het toch beter bij 1 had kunnen houden. Nu zitten ze immers ook in aparte kooien... Sorry dat ik nu echt even mijn ziel open en bloot leg maar ik geef echt om Knabbel en Babbel en wil ze het allerallerallerbeste geven...

Hoop niet dat ik hier nu stom over kom....

Groetjes van Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey ingrid....

een stomme ezel ben je soweiso niet... maar ik kan je gevoel begrijpen...

ik heb in hetzelfde schuitje gezeten.... ook ik kwam erachter dat twee manne geen beste combi was.

allee hebben ze bij mij de nodige geslachtsveranderingen dorgemaakt vooraleer ik er definitef achter kwam!

op een gegeven moment merkte ik dat het gedrag naar elkaar toe veranderde....

het is bij mij echter nooit tot vechten gekomen!

de eerste raad die ik toen van een opvang gekregen heb is om ze één ruimte te geven!

dit omdat steeds als ze in een andere omgeving kme opnieuw beginnen met het uitmaken van de rangorde.

ook een grote maar dan ook hele grote koo is ontzettend belangrijk voor rammen.

ik heb toen op advies van hier en van mijn dierenarts ze meteen met 4 maanden laten castreren.

bij mij zijn er nooit geen problemen geweest.... maar ze hebben hier dan ook voor de castratie nooit zulk gedrag vertoont!

een dame erbij zou geen oplossing zijn maar het juist alleen maar erger maken!

door een dame aan het gezelschap toe te voegen maak je de territorumdruft voor de mannen alleen nog maar heftiger!!! beide zullen gaan vechten om dit vrouwtje!!

kleintjes kun je heel makkelijk voorkomen door de man te castreren. en dan drie weken na een castratie mag er gekoppeld worden

je beslissing ok twee nijnen te nemen was zeker de goede! een konijn is een gezelschapsdier en vind het fijn een soortgenootje o zich heen te hebben!

de beste optie voor jou zou denk ik zijn, deze twee mannen toch te scheiden..... om nog grotere problemen en wonden in de toekomst te voorkomen!

allebei te laten castreren en voor beide een leuke dame te zoeken...

een man vrouw koppel geeft bijna altijd kans van slagen!

daarnaast ben ik wel ook van mening dat een konijn dat alleen zit en veel aandacht geeft ook niet zielig is!

vergis je dan ook niet in het kunnen van konijnen.... deze kunnen zelf sdoor tralies en bedrading heen mekaar aanvallen!

het wondje dat je nu gevonden hebt kun je even schoon maken met betadine oplossing gemengd met wa water en dan aanstippen met een watten tipje!

houd deze plek goed in de gaten! of ie niet zwelt of warm word!

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze draaide rondjes om elkaar heen...

Ik heb Babbel net gecheckt en een piepklein wondje gevonden.

Moet ik hiermee nou naar de dierenarts, het zag er verder niet ernstig uit...

Dat zou ik niet weten aangezien ik niet weet hoe de wond eruit ziet. Zit er een korstje op? is het een beetje diep? komt er wat viezigheid eruit?

Dat rondjes draaien gebeurde toen Babbel bovenop Knabbel zijn kop ging zitten rijden. Daarna vloog Babbel de kooi in van schrik waar hij 1x met de poten stampten en er niet meer uit durfde, dat duurde weer een paar minuten. Daarna zaten ze samen elkaar af te likken. Dit gebeurd alleen als Babbel op de kop van Knabbel begint te rijden. De laatste keer dat dit gebeurde vloog Babbel de vervoersbox in en moest ik hem er uit halen en zat hij helemaal te shaken.

Knabbel zal Babbel wel gebeten hebben tijdens het "koprijden" want Knabbel vond het niet leuk dat hij bereden wordt en om dan van babbel los te komen gaat hij hem dus bijten. Waar zit het wondje als ik vragen mag?

Hij werd wel rustig toen ik hem bij mij op schoot nam en een stukje brood gaf. Ze zitten nu beide in een verschillende kooi die tegen elkaar aan staan. Ze kunnen elkaar dus zeg maar wel ruiken maar niet aan elkaar komen. Moeten deze kooien uit elkaar of mogen ze wel tegen elkaar aan blijven staan? En heeft het wel zin als ik ze elke dag om en om in de andere kooi doe?

aangezien het gedrag tussen de 2 mannetjes heeft het geen zin om steeds van kooi te wisselen omdat het koppelen waarschijnlijk niet zal lukken. Ze komen straks ook nog in de puberteit. Ik vrees dat het niet goed komt tussen je 2 rammen.

Toch vreemd vind ik dit, toen ze samen in de vervoersbox zaten bij de dierenarts zei die dat ze samen zo lief zaten en ze zaten elkaar in die boc af te likken.

Is helemaal niet vreemd. Als Knabbel en Babbel worden vervoerd dan zijn ze beiden heel erg bang en zoeken steun en troost bij elkaar. In zo'n gevallen gaan ze niet vechten.

Bij het koprijden (zo noem ik het maar even) laat Knabbel weten dat hij daar absoluut niet van gediend is. Als Babbel niet op de kop van Knabbel rijd zitten ze samen tijden op het kleed zonder problemen en gaan ze samen liggen en elkaar af lopen likken.

Waarom gaat het dan wel goed dan en met het "koprijden" niet?

Ik denk dat het gewoon niet prettig is als een konijn op een andere konijn z'n kop gaat rijden. Op die manier kan Knabbel niets zien, niet loskomen en gaat dan bijten.

Het koprijden is gewoon een teken van dominant, rangorde bepaling. Babbel wilt aan Knabbel laten weten dat hij de baas is, maar Knabbel accepteert dit niet en wilt ook de baas zijn.

af en toe lijkt het goed te gaan omdat beiden misschien moe zijn en later wilt een van de 2 weer de baas spelen en de andere accepteert het weer niet en zo herhaalt het dan.

Ik zou het ontzettend jammer vinden als ze niet samen kunnen zijn (rondlopen) maar zal niet minder van ze houden en ze allebei evenveel aandacht geven. Dan moeten ze maar apart los lopen... Moet ik de andere tijdelijk maar even bij mij op schoot nemen denk ik. Ik vind het overigens wel raar hoor, ze waren tot de zaterdag toe onafscheidelijk en lagen steeds bij elkaar enzo, deden niks alleen. Dat dat zo ineens om kan slaan...

is niet zo raar, maar ik snap wel wat je bedoelt. Nu zijn de jongen mannetjes geworden en zijn dus geen babietjes meer.

Ik merk hieruit wel dat ik nog heel veel moet leren over een konijn en hoop dat jullie me hierbij willen helpen. Ik wil Knabbel en Babbel een goed leven gunnen en heel gelukkig laten zijn.

tuurlijk gewoon vragen blijven stellen ;) dat doe ik ook.

Denken jullie dat ze als ze gescheiden van elkaar los lopen en in aparte kooien zitten wel gelukkig zijn of moet ik persee gaan kijken voor een vrouwtjes konijn? Of lost dit niks op en kunnen ze alleen (maar elkaar ruikend via de kooien) wel heel gelukkig zijn?

De konijnen zijn het gelukkigste als ze met een soortgenoot samen kunnen leven. 2 mannetjes in de aparte kooi of helemaal uit hun zicht maakt niet zo veel verschil want ze kunnen immers niet bij elkaar komen.

Ik persoonlijk zou voor de mannetjes vrouwtjes zoeken zodat ze allebei niet alleen zullen zijn.

En klikt het wel altijd als je een vrouwtjeskonijn bij de rammelaartjes zet?

een mannetje en een vrouwtje samen is de beste combinatie. 9 van de 10 keer klikt het wel. Ze zullen in het begin uiteraard ook rangordebapalen. Dus haren vliegen rond, rijden etc. In dat geval moet je absoluut niet ingrijpen. Of het moet tot bloedens toe gaan enz.

Als je graag de zekerheid wilt hebben of het wel zal klikken dan zul je je mannetjes (als ze gecastreerd zijn) meenemen naar de konijnenopvang en laat je ze een vrouwtje uitzoeken. Als de klik er is dan kan je de vrouwtjes mee naar huis nemen en thuis verder koppelen.

En ik wil dus absoluut niet fokken dus is het wel verstandig? Dit zeg ik omdat ik denk dat Babbel geen zuiver ras is, Knabbel wel maar Babbel niet. Ik wil absoluut niet aan babynijntjes beginnen.

een goede keuze!! het beste is dus om NIET te gaan fokken met rasloze konijnen en ook als men geen verstand van fokken heeft. Als ze beiden geen stamboom oftewel tatoeage in hun oor hebben dan zijn ze geen echte raskonijntjes en kan je er beter niet mee gaan fokken.

De mannetjes laten castreren en alle 2 een vrouwtje geven.

En hoe hebben andere mensen het opgelost als 2 rammelaartjes niet samen gingen? Wat hebben jullie gedaan?

ik heb het wel eens gedaan, en het ging absoluut niet goed dus werden ze ook niet gekoppeld en heb ik ze allebei een vrouwtje gegeven ;)

Een hele hoop vragen maar ik wil zo graag dat Knabbel en Babbel gelukkig zijn en een goed leven hebben en word hier een beetje onzeker van.

Heb 2 konijnen gekocht zodat ze niet zo alleen zouden zijn en ze groepsdieren zijn maar heb nu echt het gevoel dat ik een stomme ezel ben geweest en het toch beter bij 1 had kunnen houden. Nu zitten ze immers ook in aparte kooien... Sorry dat ik nu echt even mijn ziel open en bloot leg maar ik geef echt om Knabbel en Babbel en wil ze het allerallerallerbeste geven...

Hoop niet dat ik hier nu stom over kom....

nee tuurlijk kom je niet stom over. Ik wist eerst ook niet zoveel over de konijnen als nu.

Een tip, als je weer een konijn wilt dan raad ik je wel aan op ze uit de opvang te halen of bij de fokker. Deze mensen geven je goede raad en tips mee. In de dierenwinkel gaat het hun alleen om de verkoop en weten verder niet zo veel over de konijnen. Een goede kenner zou jou voordat je de 2 mannetjes kocht hebben ingelicht dat het koppelen van 2 mannetjes bijna onmogelijk is

Groetjes van Ingrid

Hehe, hopelijk zijn de antwoorden juist:)

heel veel succes met de konijnen ingrid!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb hier 2 rammen bij elkaar in een hok zitten.

Toevallig ook knabbel en babbel, ze zijn met 4 maanden allebei gecastreerd en ze zijn een ernstig verliefd stelletje hoor !! Het kan dus wel goed gaan. Ze zijn ondertussen bijna 9 maanden. Vechten niet, rijden niet meer (na de castratie deed 1 het nog eventjes). Ik heb hier in de tuin ook voedsters zitten, maar daar reageren ze ook niet op,

Waarom kijk je niet of er een andere dierenarts in de buurt is die ze al wel wil castreren ??

Succes in elk geval !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het duurt nog een maand na de castratie voordat alle hormonen uit zijn lijf is..En dat vechten in het begin hoort erbij,zo doen konijnen dat.Zolang ze nog niet verstrengeld in elkaar zitten moet je ze gewoon laten gaan anders gebeurd het steeds weer opnieuw!

uuhhhmmm!! het is idd zo dat ze door te "vechten'rangorde bepalen!

alleen is dit geen "normale"situatie omdat het hier om twee rammen gaat!!

daar gaat die regel dus niet op!! als rammen vechten is het goed mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

.En dat vechten in het begin hoort erbij,zo doen konijnen dat.Zolang ze nog niet verstrengeld in elkaar zitten moet je ze gewoon laten gaan anders gebeurd het steeds weer opnieuw!

Dat dacht ik ook en dat had ik ook gedaan. Er was geen gegrom, piepen, slaan met de poten of rollebolen maar Pongo mist nu wel een stuk van ong. vier cm uit zijn oor. De da zei tegen mij dat als een konijn vol zit met adreline vanwege het vechten dat ze geen pijn voelen op dat moment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .