Ga naar inhoud

Wondje op achterpoot van konijn?


laura.szsnuf

Aanbevolen berichten

Ik heb net opgemerkt dat mijn konijn een soort wondje heeft op zijn achter poot, beetje bij zijn hiel. Het lijkt alsof de vacht daar los is geraakt. Hij lijkt er geen last van te hebben maar laat het me ook niet echt aanraken. Kan iemand me vertellen wat het zou kunnen zijn en wat ik er mee moet doen? 

 

alvast bedankt!

Screenshot_20190726-182247_Camera.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de foto zie ik niet echt een wondje, meer een kaal plekje huid? Het kan zijn dat het door het vervilten komt, het kan zijn dat hij zich gestoten heeft / pijn heeft gedaan, maar het kan ook beginnende zere hakjes zijn. Beetje lastig om dat van de foto te zeggen.

 

Wat zie je precies? Echt een wondje? Bloed? Of zit er al een korstje? Of is het meer rode, geïrriteerde huid? Ik neem aan dat hij wel gewoon op het pootje steunt en normaal loopt? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Evee:

Op de foto zie ik niet echt een wondje, meer een kaal plekje huid? Het kan zijn dat het door het vervilten komt, het kan zijn dat hij zich gestoten heeft / pijn heeft gedaan, maar het kan ook beginnende zere hakjes zijn. Beetje lastig om dat van de foto te zeggen.

 

Wat zie je precies? Echt een wondje? Bloed? Of zit er al een korstje? Of is het meer rode, geïrriteerde huid? Ik neem aan dat hij wel gewoon op het pootje steunt en normaal loopt? 

 Het is meer roze geirriteerde huid. Soort schaafwondje lijkt het wel. Hij heeft er echt geen last van, staat er gewoon op en zo en leunt erop met zich schoonmaken. Ik zat zelf al te denken dat het zere hakjes kan zijn...  ik heb hier even een closer foto, hoop dat dat iets beter is 

Screenshot_20190726-185945_Gallery.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eventjes goed in de gaten houden dan, regelmatig (elke dag / om de paar dagen) even checken. Als het een (schaaf) wondje is zou het gewoon moeten genezen. Zorg in ieder geval voor een zachte schone bodem.

Als het zere hakjes is, dan word het meestal niet minder, juist erger, dus dan zou ik wel een (niet spoed) afspraak bij de dierenarts maken om het na te laten kijken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Eventjes goed in de gaten houden dan, regelmatig (elke dag / om de paar dagen) even checken. Als het een (schaaf) wondje is zou het gewoon moeten genezen. Zorg in ieder geval voor een zachte schone bodem.

Als het zere hakjes is, dan word het meestal niet minder, juist erger, dus dan zou ik wel een (niet spoed) afspraak bij de dierenarts maken om het na te laten kijken. 

Hij schopte sinds ik hem kreeg al het bodembedekking onder zich uit en ging op de plastic boden van de kooi liggen dus hij heeft helemaal geen bodenbedekking (wel een kleine kussentje in de kooi waar hij regelmatig op ligt). De bodem is dus zeker schoon. Zat ook aan te denken om Betadine op de plekje te doen voor de zekerheid, (vooral met dit warme weer en vliegen in huis 😅)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt op zere hakjes. 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/Pododermatitis-zerehakjes/

Ik zou bovenstaande link even goed doorlezen, er zijn maatregelen die je kunt nemen zodat het in ieder geval niet erger wordt en uiteindelijk weer overgaat hopelijk. Als het erger wordt kan het open gaan en gaan ontsteken, dat kan flink pijnlijk zijn voor je konijn. Heeft vaak toch te maken met de ondergrond waarop ze zitten en soms met lichaamshouding. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .