Ga naar inhoud

konijn weer ziek


sokiky

Aanbevolen berichten

vorige week heb ik mijn vrouwtje met gasbuik naar de dierenarts gebracht. ze is daar 3 dagen gebleven, maandag mocht ze naar huis. vanochtend was ze weer ziek (niet eten) direct medicatie gegeven(emeprid en cisaral) maar daarnet was ze nog niks beter dus ik heb haar weer naar de dierenarts gebracht. ze heeft geen gas deze keer. gisterenavond at en keutelde ze nog normaal. de dagen ervoor had ze wel veel kettingkeutels. ze is ook 100 gram afgevallen op een week tijd... ze heeft al vaker naar de dierenarts gemoeten door darmproblemen (in oktober en december de laatste keer) maar op een jaar tijd toch gemakkelijk 5 keer. maar dan nu 2 keer op een week tijd! daarnet bij de dierenarts had ze wel een normale keutel achtergelaten op de onderzoektafel. dus geen gas, maar toch ook geen verstopping? anders zou de keutel toch niet normaal zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is het nu?

 

Is er al goed naar het gebit gekeken? Als ik je verhaal lees neig ik er toch niet direct naar om de oorzaak in de darmen te zoeken. Het klinkt meer als een logisch gevolg van niet/niet goed (kunnen) eten.

 

Zeker bij terugkerende darmproblemen is het ook goed om eens kritisch naar de voeding te kijken. Je zou om andere oorzaken uit te sluiten eventueel een ontlastingsonderzoek kunnen laten doen.

 

Ik lees niet in je verhaal terug dat je pijnstilling geeft op dit moment, terwijl 9 van de 10 keer pijn toch wel een reden is om te stoppen met eten.

 

Heb je emeprid en cisaral goed afgebouwd sinds maandag? Als dit te snel gebeurd kan het ook problemen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het gebit is in december nagekeken en dat was in orde...

 

qua voeding krijgt ze het volgende: sience selective biks (10-15 gram per kilo) ze weegt 2 kg.  mijn dierenarts zei van meer biks te geven tot een 20-25 gram per kilo.  voor oktober kreeg ze die hoeveelheid al, maar toen ze ziek werd in december heb ik de hoeveelheid biks geminderd in de hoop dat ze hierdoor dan meer hooi zou gaan eten.  helaas niet...

 

qua groenten krijgt ze witlof, andijvie en wortelloof. 100 - 120 gram voor 2 konijnen (samen 4 kg, haar vriendje weegt ook ongeveer 2 kg).  vorige week heb ik ze ook  blad van druif en hazelaar gegeven, dat eet ze heel graag.  maar toen ze ziek werd heb ik dat voor de veiligheid maar weer van het menu geschrapt. 

hooi is er altijd onbeperkt aanwezig, dit wordt 's morgens en 's avonds ververst. overdag als tussendoortje krijgt ze af een toe een fibafirst stick. ze is wel een heel slechte hooieter…  water drinkt ze uit een bakje, wordt ook 2 keer per dag ververst.

 

haar problemen met haar darmen zijn vorig jaar in februari begonnen, sindsdien heeft ze al een 6 tal keer bij de dierenarts geweest wegens niet eten/keutelen.

vorige week voor en na het ziek zijn heel veel kettingkeutels. 

 

vanmiddag naar de dierenarts gebeld en ze keutelt normaal, maar eten doet ze nog niet heel veel. voorlopig blijft ze nog daar. 

 

volgens mijn dierenarts zou pijnstilling de darmen nog extra vertragen? dus dat krijgt ze niet, enkel cisaral en emeprid.

 

ze is een heel nerveus konijn, houdt absoluut niet van optillen dus het medicijn geven is altijd heel stressvol. ik heb nog 1 dag medicatie thuisgegeven en dan gestopt. mijn dierenarts zei dat ze zo veel stress heeft van het medicijn te krijgen dat dit wel is averechts zou kunnen werken.  het stressgehalte zou zo hoog zijn dat het de werking van de medicijnen teniet doet...??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je wel het idee dat je dierenarts voldoende verstand heeft van konijnen?

Deze opmerking vind ik namelijk niet logisch klinken:

30 minuten geleden zei sokiky:

volgens mijn dierenarts zou pijnstilling de darmen nog extra vertragen? dus dat krijgt ze niet, enkel cisaral en emeprid.

Niet dat ik dierenarts ben hoor. In de opleiding schijnen ze niet veel te leren over konijnen, dus niet iedere dierenarts heeft er veel verstand van.

 

En hij/zij heeft wel gelijk dat stress ook niet goed is, maar om daarom maar geen pijnstilling te geven? Je zou kunnen proberen om het bijvoorbeeld op een blaadje witlof te doen.

 

Ik zou toch nog een keer naar het gebit laten kijken. In 5 maanden kan er veel gebeuren. En de achterste kiezen zijn alleen onder narcose te zien.

 

Kettingkeutels komen doordat ze haren inslikken. Misschien kun je je konijnen een beetje helpen met verharen. Dat kan al door een natte hand over de vacht te halen.

 

Mocht je overwegen om een andere dierenarts te zoeken, dan is hier de lijst met konijnkundige dierenartsen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/lijst-met-konijnkundige-dierenartsen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi, ja hoor mijn dierenarts is zeker en vast konijnkundig. ik ga haar morgen absoluut nog eens vragen wat de juiste reden is waarom zij bij darmproblemen geen pijnstilling geeft. 

 

ik heb nog metacam in huis van toen mijn konijnen gecastreerd zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .