Ga naar inhoud

Hoelang nog doorgaan met behandeling EC


konijntjepip

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

 

Mees mijn konijn van inmiddels 1,5 jaar. Heb ik nu ruim een halfjaar in huis. Het begon dat ik merkte dat ze niet zindelijk was en kreeg al snel aanvalletjes. Natuurlijk naar de DA gegaan en eerst gestart toen met AB om ontstekingen uit te sluiten. Dit deed niets dus moest het wel EC zijn of epilepsie, daarom begonnen met Panacur. Dit geef ik haar al zeker 5 maanden. Na 3/4 maanden namen de aanvallen pas af.

 

Afgelopen weken voorzichtig begonnen met afbouwen (om de dag niet meer geven) maar die zelfde week nog plaste ze ineens overal waar ze dat nog nooit gedaan had en weer een nat oogje. 

Besloten om weer dagelijks te geven...

 

ik heb elke maand wel mail contact met de DA. Maar er komt niet echt meer iets uit... kan ik Panacur blijven geven? Ik twijfel soms of het goed met haar gaat.. qua het natte oogje en overal plassen want verder is ze actief en eet en drinkt ze goed...

 

alvast bedankt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij zijn geen dierenartsen dus dit soort dingen is lastig adviseren. Ik weet niet welke dierenarts je hebt? Wilhelminapark in utrecht staat bekend als een praktijk met heel veel kennis en ervaring met konijntjes met EC. Je zou eventueel kunnen overleggen met hun of jouw dierenarts kunnen laten overleggen met hun? Misschien dat zij hierin kunnen adviseren. 

 

Deze praktijk bedoel ik:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je dierenarts inderdaad overleggen met Wilhelminapark. Mijn eigen dierenarts vertelde me dat het mogelijk is om levenslang panacur te geven, ik weet niet of ze dat op onderzoek gebaseerd heeft hoor. Maar zij is wel erg konijnkundig, is ook de vaste dierenarts van de konijnenopvang hier. Maar ik zou het zeker overleggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat heeft overal plassen te maken met EC ? Of bedoel je dat ze overal drupt of lekt?

 

Ons konijn heeft ook al heel lang EC (gaat natuurlijk nooit meer echt weg) en is ook niet meer zinderlijk maar doet wel gewoon normaal een grote plas enkel niet meer in zijn poepbak.

 

En nat oog is volgens mij ook niet direct een teken van EC. Kan ook haar gebit zijn of oor.

 

Panacur / Fenbendrops levenslang geven kan volgens de bijsluiter niet (aantasting witte bloedcellen) meer volgens Wilhelminakliniek wel.

 

Wilhelminakliniek is zo ervaren in mijn ogen dat ik die eerder vertrouw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontstekingen bij de nieren / urinebrand / onzindelijkheid kunnen ook symptomen / klachten zijn die horen bij het beeld van EC.

 

Een nat oog is niet direct iets wat bij EC hoort, maar oogproblemen als "wolkjes" in de ogen wel.  Een nat oogje kan ook gewoon zijn dat er iets in het oog zit (hooisprietje ofzo) of inderdaad gebitsklachten. Wel iets om even na te laten kijken bij de dierenarts (geen spoed).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Het is zeker de moeite waard om dagelijks panacur te geven. Aangezien ze goed functioneerd verder.

Ze lekt niet maar plast wel overal..hierdoor doms natte pootjes omdat ze erdoor heen loopt...

Doordat haar evenwicht niet heel goed meer is kan ze niet goed met 2 pootjes zich wassen dus denk dat dit de oorzaak van haar oog. Ze laat het me gelukkig wel schoonmaken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bekend probleem dat zich niet zo goed meer kunnen schoonmaken ons konijn heeft nu ruim 1,5 jaar EC en een hele scheve kop.

 

Ondanks allerlei andere problemen (onstoken oogjes, abcesjes en te laag gewicht) doet die het voor de rest prima enkel moeten we hem wel regelmatig schoonmaken omdat hij zich zelf niet goed kan wassen.

 

Die van ons poept en plast nu ook overal. Persoonlijk denk ik dat dit vooral komt omdat hij maanden lang in een omgeving heeft gezeten zonder echte poepbak.

 

Meneer kan namelijk wel de poepbak in om hooi te eten en we hebben er ook één waar hij in kan d.m.v. een loopplank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .