Ga naar inhoud

Knorren om blijdschap?


catharinaf

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal 🙋‍♀️ Ik ben nieuw bij BunnyBunch.

 

De fokker waar ik mijn Bloempje (voedster, nog niet gesterriliseerd) vandaan heb gaf aan dat ik bij vragen bunnybunch het beste kan raadplegen.

Het is de eerste keer dat ik een konijn heb (los van de ene keer toen ik kind was) en daarom heb ik de fokker en bunnybunch al tientallen keren geraadpleegd 😅

Maar deze keer kom ik er niet helemaal uit, dus dacht: ik stel even mijn vraag hier.

 

Bloempje is nu 7 maanden oud. Ze heeft een binnenhok (1 meter lang), maar loopt los (binnen en buiten) als wij er zijn. Ik weet dat dat uiteindlijk betekent dat ze nogsteeds heel vaak in het hok zit. Daarom ben ik bezig met het huis bunnyproof maken zodat ze altijd los kan lopen. Als ze volwassen is (ik dacht na 8 maanden) gaan we opzoek naar een gecastreerd mannetje uit de opvang.

 

Bloempje is een extreem aanhankelijk konijn, heel bijzonder. Dit komt waarschijnlijk omdat ze met de hand is gevoed (moeder stootte haar af). Ze huppelt altijd om je voeten, wil nooit alleen zijn, dus rent altijd achter je aan en met je mee, komt bij je liggen op de bank en op bed om geknuffeld te worden. Het liefst zou ze de hele dag geaaid worden. Wij zijn ook echt dolgelukkig met haar.

 

Nu is het zo dat ze sinds een maand (na 3 weken bij een konijnenopvang te zijn geweest) ineens heel veel knort. Voornamelijk als ze rustig rond huppelt (niet als ze rent op binkys doet). Maar ook als ze ziet dat ze eten krijgt, knort ze heel heftig. Soms knort ze geloof ik zelf als ze aandacht wil. 

 

Ik heb al veel gelezen over knorren, en ik begrijp dat konijnen voornamelijk knorren als ze kooi- of voernijd hebben, bij terretorium-gedrag of als ze eigenlijk willen zeggen 'nu even niet'. Bij Bloem lijkt het juist andersom. Ze gaat knorren op het moment dat ze vrij kan rondlopen en als ze 'vrolijk' is. Vandaag begon ik me pas echt zorgen te maken, toen ze aankwam rennen omdat ik haar voer pakte, er zelfs even niet door leek te kunnen ademen, alsof ze zich verslikte.

 

Klinkt dit voor iemand bekend? Moet ik langs de dierenarts? Ze gaat daar sowieso niet knorren, heeft het dan wel zin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

In de situatie zoals jij hem omschrijft denk ik toch dat je het knorren in de hormoon of territorium-hoek moet zoeken 😉 Bij ongecastreerde voedsters zijn knorrige momentjes eigenlijk wel gebruikelijk.  Konijnen knorren niet van blijdschap, tenminste niet dat ik weet. Uit opwinding zou wel kunnen.  Tandenknarsen kunnen ze soms wel doen als ze iets prettig vinden, als je ze lekker over hun koppie krabbelt bijvoorbeeld. 

 

Als ze na het verslikken gewoon goed ging eten en weer normaal deed, weer goed ademde, dan hoef je niet direct naar de dierenarts toe.

 

Als je het vaker ziet, of andere tekenen ziet dat er iets niet in orde is,  dan zou ik wel even een afspraak maken om het te laten controleren. Of als je toevallig binnenkort toch ergens voor naar de dierenarts moet (inentingen oid) dan zou je het wel even aan kunnen geven, zodat ze even extra controleren of de luchtwegen goed werken, of er niets in het neusje zit, of dat het gewoon eenmalig was omdat ze zich inderdaad verslikte. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-9-2018 at 19:10 zei Konijn24:

Bedoel je knorren of meer een zoemend geluid? Zoemen kunnen ze volgens mij wel doen uit blijdschap of opwinding. Dat heeft met de hormonen te maken. 

 

Nu je het zegt, zou het eerder in de buurt komen van zoemen. Een soort kreunen zeg maar? Het is in ieder geval wel heel schattig 🙈

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-9-2018 at 16:19 zei Evee:

 

In de situatie zoals jij hem omschrijft denk ik toch dat je het knorren in de hormoon of territorium-hoek moet zoeken 😉 Bij ongecastreerde voedsters zijn knorrige momentjes eigenlijk wel gebruikelijk.  Konijnen knorren niet van blijdschap, tenminste niet dat ik weet. Uit opwinding zou wel kunnen.  Tandenknarsen kunnen ze soms wel doen als ze iets prettig vinden, als je ze lekker over hun koppie krabbelt bijvoorbeeld. 

 

Als ze na het verslikken gewoon goed ging eten en weer normaal deed, weer goed ademde, dan hoef je niet direct naar de dierenarts toe.

 

Als je het vaker ziet, of andere tekenen ziet dat er iets niet in orde is,  dan zou ik wel even een afspraak maken om het te laten controleren. Of als je toevallig binnenkort toch ergens voor naar de dierenarts moet (inentingen oid) dan zou je het wel even aan kunnen geven, zodat ze even extra controleren of de luchtwegen goed werken, of er niets in het neusje zit, of dat het gewoon eenmalig was omdat ze zich inderdaad verslikte. 

 

Ze is wel constant bezig met haar territorium, als de deur van de badkamer opengaat rént ze eropaf om haar poepjes daar te kunnen laten haha.  En haar kinnetje wrijft ze ook langs elk object.

 

Maar zoals Konijn24 zegt, lijkt het ook heel erg op zoomen. Bijna een zoals een trilfunctie op je telefoon.. 

Het is wel gezellig, ik heb het idee dat ze daardoor een beetje probeert te communiceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik denk inderdaad dat je zoemen bedoeld. Dat heeft met de hormonen te maken. Het is niet boos bedoeld van haar, zoals territorium drift of hoknijd. Dan brommen ze echt en schieten op je hand af. Zoemen doen ze uit opwinding, kan dus inderdaad ook als ze weet dat ze eten krijgt. Je hoort het ook veel bij rammen, en vooral als er vrouwtjes in de buurt zijn. Maar een voedster alleen kan dat inderdaad ook doen. Niks om zorgen over te maken, en je hoeft er niet voor naar de dierenarts. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .