Ga naar inhoud

Mager konijn


Natasja1989

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Het viel mij deze week op dat mijn konijn erg mager worden was.

Op de weegschaal gezet en hij nog maar 988gr ( eind april woog hij 1kg400).

Gelijk DA gebeld dacht aan wormen. Keutels gecontroleerd en inderdaad, wormen. Naar een andere DA gegaan omdat die van mij niet bereikbaar was, en hij heeft dan een spuitje gekregen om te ontwormen. Ze raadde aan om even tijdelijk zijn gewone brokken te halveren en aan te vullen met junior voer (ik gebruik sience selective). Maar ze gaf mij al snel de indruk niet veel over konijnen te weten, dus mijn vraag aan jullie: is dit een goed idee of zitten hier teveel vetten in die hij niet verwerkt zou kunnen krijgen? Hij wordt eind september 2 jaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe mager is mager? Je zou als ze echt behoorlijk mager is ook kunnen kijken of er echt aansterk voer in gaat, zoals supreme recovery (poeder voor een papje), burgess dual care (brok). Dat is aansterk voer voor na operaties. 

 

Als het wat aan de magere kant is, maar niet extreem zou ik zelf de hoeveelheid brok ook iets ophogen. Wel opletten dat ze goed hooi blijft eten en de blindedarmkeutels eet (hoewel als ze ze laat liggen het in dit geval ook door de wormen(kuur) kan komen. 

 

Het idee achter junior voer mixen is op zich niet verkeerd hoor. Maar zelf zou ik dat niet zo heel snel doen. Met de gewone supreme selective heb je al een prima brok, een goede basis.  Dan zou ik zoeken naar een wat ruimere hoeveelheid van die brok (ook weer niet te veel, dan krijg je weer het probleem dat ze te veel voedingsstoffen zoals calcium binnen gaan krijgen, voor een paar dagen geeft dat niet, maar voor lange termijn is dat niet aan te raden) en naast de brok dan bijvoorbeeld wat luzerne door het hooi mixen. Dat motiveert hooi blijven eten, wat belangrijk is voor de spijsvertering en bevat ook wat meer eiwitten dan het standaard hooi. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .