Ga naar inhoud

Meedenken over wormen


Huiself

Aanbevolen berichten

Ik heb begin juni iverquantel drops gekregen voor chips wormen (hij had eitjes in zijn keutels). Niet lang na de eerste keer toedienen verdwenen zijn problemen. Zijn natte achterkant en de drupjes plas die hij liet gaan werden 80% beter. Zijn billen waren zelfs helemaal droog.

 

Inmiddels is het een maand geleden sinds zijn laatste tweede shot en begint hij weer met natte billen... Ik begin nu wel te twijfelen of ik de juiste medicijnen heb gebruikt (dat de huidige niet 100% werkten) en fenbendrops misschien beter waren geweest. Kan een dierenarts het verschil zien in de soort worm? 

 

Een andere optie is herbestemming, hoewel ik toch het hok heb ontsmet en schoon hou. Ze staan binnen dus die keutels worden dagelijks weggehaald. Of had ik vaker moeten ontsmetten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wormbehandelingen zijn nooit preventief, werken niet op een lange termijn door. Als je ontwormt, dood je alleen de wormen die op dat moment in het konijnenlijfje aanwezig zijn.

 

Komt het konijn na de behandeling dus weer met wormen in aanraking, dat kan zijn omdat ze nog in het verblijf van het konijn aanwezig zijn, maar bijvoorbeeld ook door dat er katten in de ren komen, vossen in de buurt wonen, wilde konijnen, een hond, een egel (niet alleen van ontlasting, maar bijv ook als er vlooien in de omgeving van het konijn zijn, vlooien kunnen ook wormen over brengen). Verder kunnen ze wormen krijgen als je gras of kruiden geeft van plaatsen waar honden en katten poepen, en soms zelfs door vogelpoep, dan heb je dus weer opnieuw een besmetting. Dan moet je dus weer opnieuw ontwormen.

 

Het zou dus zomaar kunnen zijn, als je de bron van de wormbesmetting niet kan achterhalen, dat het in jouw geval nodig is om elke paar maanden het konijntje te ontwormen. 

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad: de medicijnen werken alleen als er ook wormen zijn. Kon het maar preventief ;-). Chip heeft het al sinds ik hem heb weet ik achteraf.

Ik hoopte juist door het ontsmetten en de herhaling van de medicijnen een cyclus van de wormen te kunnen doden, maar dat blijkt dus niet zo makkelijk te zijn als ik dacht... Vraag me nog wel af of de soort worm gezien kan worden door de dierenarts.

 

Poes Hompy is ontwormd en heeft geen vlooien. Wel eens gehad overigens, maar niet recent. Als er een vlo in huis is dan zou ik toch gokken dat ze hompy te grazen nemen toch?

 

Misschien deze week ons megawandmeubel maar leeg halen en naar voren trekken voor het geval daar iets zit. Anders zou ik het niet meer weten wat de bron kan zijn. Ze krijgen niets van buiten, groentes worden gewassen en van de grond eten is hier een mogelijkheid ;-). Met konijnen binnen moet je het ook wel schoon houden.

 

Stomme wormpies...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is kan de dierenarts wel zien welke wormensoort het is, of als hij er zelf niet uit komt evt. wat keutels opsturen voor onderzoek. Maar ja, dan weet je vaak nog niet precies wie of wat de veroorzaker in dit specifieke geval is.  Of het van vlooien komt, uit de omgeving van het konijn zelf, of toch ergens anders vandaan. 

 

Tja het is soms lastig. Wij hebben ook wel eens vlooien in huis gehad, vooral aan Hiro (kat) merk ik dat gelijk (vlooienallergie). Keiko (hond) had een soort egel-haat. Hij pakte ze op en beet ze dood. Echt verschrikkelijk, hij had daar echt een neusje voor, van vele meters afstand rook hij egels al, en die moest en zou hij dan vermoorden. Hij deed alles om er bij te komen, een soort verblind van haat naar egels toe. Stekels in zijn tong, bloed uit zijn mond, maar de egel moest en zou dood gaan. Zo zonde voor de egels. Ik heb er echt een paar keer met tranen in mijn ogen bij gestaan. Maar ja, trek uit een hond die heel fel is en kan bijten maar eens een stekelige egel los uit zijn bek. Dat was geen doen.  Maar ook vervelend nadien, want ondanks dat de honden altijd een goede teken/vlooienband om hadden, nam hij zo toch wel eens enkele vlooien mee in huis. En dat merkte ik in eerste instantie dan eigenlijk alleen aan Hiro, die bij zijn staart dan een kale plek krijgt. Dan begon hier het hele riedeltje weer van alle katten en honden ontvlooien en ontwormen, plus je hele huis en de auto sprayen. En een maand later dan nog een keer in de herhaling. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik heb er beeld bij nu! Keiko had een vreemde hobby wat dat betreft. Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik ben normaal zoeen die overreageerd als zoiets gebeurd en een half jaar lang veel teveel poetst, maar de assistente had aangegeven dat ik er niet te moeilijk over moest doen en dat het allemaal meeviel. Ik heb mezelf wel een paar keer toe moeten spreken om me er voor een keer niet teveel zorgen over te maken.

 

Ik ben in ieder geval voor de tweede keer gestart met iverquantel drops en breng ruim na de tweede toediening zijn keutels langs de dierenarts voor controle. Dat had ik vorige week ook kunnen doen, maar ik zie aan Chip dat het nu niet goed is en ik wil het nog wel een 2de kans geven. Ik heb voor de zekerheid de pleegkonijntjes ook een ronde meegenomen (in overleg): mochten ze wormen hebben dan zijn zij ze ook kwijt.

De eerste helft van de kast gaat er vanavond aan (bloed, zweet en tranen-sessie ;-)). Ach, zijn alle haren eronder ook maar weer weg en met deze warmte kan het een broedplaats zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .