Ga naar inhoud

Ram van 7 jaar vertoont ander gedrag


John82

Aanbevolen berichten

Ik heb een Teddy dwerg konijn van ruim 7 jaar oud (Cookie).. Voorheen was hij enigzins afstandelijk en vond het niet echt prettig om aangeraakt of opgepakt te worden, tenzij hij zelf naar me toe kwam en als hij dan een heel goed zin had wou hij sporadisch wel eens een likje uitdelen.. Maar sinds een week of 2 veranderd hij volledig en komt constant naar mij toe om aandacht te vragen.. Ook vind hij oppakken opeens geen probleem meer en likt ie overal waar hij maar bij kan komen.. Daarnaast begint hij sinds gisteren ook tegen mijn hand op te rijden, iets wat hij nog nooit gedaan heeft, hij is overigens niet gecastereerd..

 

Heeft iemand een idee waarom dit opeens op deze leeftijd nog gebeurd?..

En kan hij nu dan ook alsnog beginnen met sproeien?..

Hij kan namelijk gewoon vrij door de woonkamer lopen wanneer hij wil en tot nu toe was hij zindelijk en ging z'n kooi in als hij iets moest doen. Maar als hij gaat sproeien dan moet ik dat denk ik een beetje beperken als ik bijvoorbeeld niet thuis ben, want castreren wil ik hem op deze leeftijd echt niet meer aandoen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 jaar is nog niet zo heel oud. En zeker nog niet te oud om te castreren ( nog lang niet!). Het zou wel betekenen dat hij een maatje kan krijgen. Ik heb zelf konijnen van 12 en 14 jaar gehad. Dat is een lange tijd om nog alleen te leven.

 

Woont hij buiten of binnen?

 

Is er iets veranderd in het huishouden? Nieuwe huisdieren? Een baby? Hebben de buren misschien een konijn of ander huisdier gekocht? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Castreren is een kleine ingreep, dat kan een ram van 7 jaar zeker nog aan als hij gezond is. Ik zou dit dus inderdaad doen en op zoek gaan naar een leuke vriendin voor hem bij een opvang, ze zitten overvol dus dat moet lukken! Veel plezier en veel geluk voor je ram, hopelijk wordt hij gauw verliefd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij woont binnen en het enige dat veranderd is is dat de hond een maand geleden overleden is, dat was overigens wel een maatje van hem.. Maar ik meende dat Teddy dwerg konijnen niet veel ouder dan 7 worden.. Hij vertoond verder geen ongewenst gedrag op het moment ofzo, maar vond het zo vreemd dat hij na 7 jaar opeens een heel ander konijn wordt.. En vroeg me af of het mogelijk is dat hij nu nog gaat beginnen met sproeien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hond echt een maatje was, dan kan dit gedrag komen omdat hij gezelschap zoekt. Eerst kreeg hij dit van je hond. En nu zoekt hij bij jou genegenheid en aandacht.
Maar bedenk wel; als jijzelf slaapt/boodschappen doet/naar vrienden gaat/werkt/etc. dan heeft hij geen maatje, en dat is voor een konijn dan toch een eenzaam bestaan.

Dus de tip om hem te laten castreren en een leuke dame voor hem te vinden bij een opvang is wel een goede.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine konijntjes worden vaak juist ouder. Als het een vlaamse reus was geweest, was 7 wel oud geweest. Maar kleine en middelmaat konijntjes kunnen zeker wel een stuk ouder worden dan 7. Ik heb ooit een hollandertje gekend die 18 jaar oud is geworden. Die was aan het eind wel echt op, maar toch een stoer beestje vond ik!

 

Het gedrag kan zeker komen doordat de hond overleden is. Ik zou inderdaad toch serieus overwegen hem te laten castreren en een konijnen-maatje te geven. 2 konijntjes zijn echt niet zo veel meer werk dan ééntje, en ik weet zeker dat je als je ziet hoe leuk konijnen samen zijn, je je echt afvraagt waarom je hem niet eerder een maatje gegeven had ;) 

 

Tips is wel om niet zomaar een willekeurig konijn er bij te zetten, maar hem wel de kans te geven een echte match te vinden. Dat kan het makkelijkst in een konijnenopvang en dat zou 2 weken na castratie kunnen. Hier staat info over koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

En hier vind je de asiellijst: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-nieuwkonijn/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .