Ga naar inhoud

Gasbuik door haarbal. Heeft iemand tips?


tam86

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen zijn erg in de rui geweest en nu heeft Mn konijn een gasbuik en zit verstopt. Haar keutels zitten als een slinger aan elkaar doordat ze veel haren in haar buik heeft. We zijn naar de dierenarts geweest en ze heeft medicijnen (pijnstilling 2x per dag en laxeelmiddel 3x per dag) gekregen. Ook hebben we dwangvoeding meegenomen. We hebben haar naar binnen gehaald, maar ze eet en drinkt slecht. Ze knaagt hooi doormidden, maar ze eet het maar heel soms op. We geven haar 4-6x dwangvoeding en daar achteraan water. Ook masseren we haar buikje waar ze volgens mij van geniet. In de kooi zit of ligt ze veelal stil, terwijl ze normaal heel levendig is.

 

Heeft iemand nog meer tips? Hoeveel dwangvoeding en hoeveel vocht moet ze zeker hebben (in de dwangvoeding zit ook water)? 

 

het gaat zo slecht :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel hooi, en goed drinken. Konijntjes die goed drinken en voldoende vezels eten kunnen de haren gewoon zonder problemen afvoeren. Maar helaas ben jij dat punt al voorbij.

 

Dwangvoeren bij gas en verstopping is tegenwoordig niet altijd meer aangeraden, omdat het heel veel pijn kan doen als je nog meer in die toch al volle, strak gespannen buik gaat proppen, en ook kan zorgen dat de darmen oprekken (megacolon). En dan zit je nog langer met problemen. Overleg dat dus wel goed met een konijnkundige dierenars over hoe veel, hoe vaak en of je wel moet dwangvoeren.  4-6x klinkt namelijk als best veel, en als er niets uit komt, geen keutels of ontlasting in welke vorm dan ook, als de boel nog geblokkeerd is, is dat misschien ook niet helemaal prettig voor het konijntje.  Dan is een opname bij de dierenarts voor infuus (vocht) en medicijnen om de blokkade eerst weg te krijgen een betere oplossing, dan het diertje als het nog steeds verstopping heeft vol te proppen met extra voedsel.

 

Met dwangvoer zit je eigenlijk altijd wel op minder voedsel dan aanbevolen, dwangvoeren is tijdelijk, om te zorgen dat de darmen in gang blijven, om konijnen tot de ergste periode heen et helpen tot ze zelf weer eten. Als een konijn iets eet doet het er 23,5 uur over voor het er als keutel uit komt. Als een konijn 24 uur niet eet, liggen de darmen stil. En die zijn ontzettend moeilijk op gang te krijgen. Dat is de reden dat zieke konijnen die niet eten vaak gedwangvoerd worden. 

 

Ik zou mij niet zo druk maken om de hoeveelheid dwangvoer die er in gaat. Ook met kleine beetjes voedsel blijven darmen namelijk gewoon werken (hoewel ik dat in dit geval dus niet weet, want als alles stilstaat door een blokkade, is dat natuurlijk niet zo en kun je het probleem met dwangvoeren ook erger maken, vandaar dus het advies om het wel echt goed te overleggen met een goede dierenarts). Als je zelf ziek bent eet je ook een paar dagen wat minder, en daar heeft je lijf gewoon reserves voor. Drinken is wel belangrijk, ik zou proberen er minimaal 50ml per kg lichaamsgewicht van het konijn per dag in te krijgen (en ja, vocht in dwangvoer en groenvoer telt daar ook voor mee). Als dat niet lukt, is een opname bij de dierenarts aan te raden, daar kunnen ze via infuus zorgen dat jouw konijn toch voldoende vocht binnen krijgt. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze keutelt wel af en toe. Al zijn ze veel kleiner dan normaal. De dierenarts zei liever geen groenvoer, alleen maar hooi. Maar ze kan dus wel een beetje eten? Komkommer is ze altijd gek van en bevat veel vocht. We zullen haar geen 4-6 x meer dwangveren. 

 

Het gekke is dat ze altijd veel hooi eet, veel meer dan mijn andere, alleen hij drinkt weer meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er keutels zijn is een goed teken, dan is er in ieder geval geen verstopping (meer). Ik zou qua groenvoer nu wel wegblijven van koolsoorten en sla, en kiezen voor soorten die ze wel al gewend is. Maar als ze graag komkommer eet zou ik dat best toe durven stoppen, dat is voedsel en vocht in één.  Als ze zelf wil eten zou ik dat altijd motiveren en kiezen boven dwangvoeren. En ik denk het konijn zelf ook :)

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .