Ga naar inhoud

Gevoelig voor de tocht?


Shivaya

Aanbevolen berichten

Mijn rammetje (Loki) had toen ik hem bij de opvang vandaan haalde last van een 'chronisch' traanoog, maar eigenlijk heeft hij daar in de 3 jaar dat ik hem binnen heb gehad (of 2 , weet niet precies) geen last van gehad. Toen ik hem net had heb ik hem wel eens in de tuin gelaten in de zomer en dan begonnen zijn ogen vaak spontaan te tranen (witte vocht, niet doorzichtig). Een keer heeft hij daar een oogontsteking aan over gehouden en dit was na een antibioticakuur verholpen. Nu had hij al een jaar geen last van de traanoogjes en ik wist ook niet met zekerheid te zeggen of het écht lag aan die ene keer dat hij in de tuin kwam (al leek het daar wel echt op). Omdat ons voedstertje het in huis gewoon niet goed doet (is vrij bang voor mensen) en om nog wat andere redenen hebben we besloten de konijnen naar buiten te doen. Voordat ik dat deed heb ik Loki meerdere keren over een langere periode in de tuin gelaten (soms speelde hij uren lang in de tuin) en er was niks aan de hand! En nu zit hij twee weken in zijn buitenhok en ineens heeft hij weer een ontstoken oogje. Mijn moeder zei dat er de laatste dagen wat meer wind is dus dat het aan de wind kan liggen. Kan een konijn traanoogjes krijgen van de tocht? Hoe zou ik dit kunnen voorkomen? De hele ren tochtvrij maken? Hij heeft gewoon een hok waar hij in kan met nog een extra zeiltje voor het raampje tegen de tocht en hij kiest er voor om in de ren te gaan zitten steeds. Morgen gaan we naar de dierenarts, maar ik ben gewoon bang dat dit een terugkerend probleem gaat zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Het is overigens altijd hetzelfde oogje en het is nu in 3 jaar tijd een of twee keer voorgekomen dat het traande en dat was in dezelfde periode (en toen ik hem net had de eerste week maar daarna is het niet terug gekomen). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tocht op zich is niet iets waar een konijn ziek van wordt. Mensen ook niet trouwens.  Plotselinge temperatuurwisselingen kunnen er wel voor zorgen dat ze vatbaarder worden, dat heeft namelijk veel invloed op het afweersysteem. En tocht kan plotselinge temperatuurwisselingen veroorzaken.

 

Als het konijnenlijfje opeens snel afkoelt (wat wel kan gebeuren door tocht), veranderd er wel wat in het lichaam, het bloed in het lichaam wordt naar de vitale plaatsen gestuurd om die te beschermen, met als gevolg dat de "puntjes" (zoals de neus) minder bloed krijgen en daarbij minder afweerstoffen hebben, wat ze wel weer vatbaarder maakt voor bijvoorbeeld luchtweginfecties.  Ook verbrand een konijn meer energie bij kou, bijvoorbeeld ademhalen kost dan meer moeite, omdat er koude lucht ingeademd moet worden, moet het lichaam harder werken om zichzelf op temperatuur te houden.

 

Houd er wel rekening mee dat bij konijnen traanoogjes vaker voorkomen door andere redenen dan luchtweginfecties, vaak heeft het als oorzaak dat er iets in het oog zit wat er niet in hoort (hooitje, strotje), een oogbeschadiging (gestoten) of problemen met de kiezen / kieswortels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant @Evee., ik ben bij de dierenarts geweest en die heeft zijn oog op beschadigingen nagekeken + uitgebreid zijn tanden bekeken (ik mocht ook nog even kijken). Ze zei dat dit ook simpelweg door iets kan komen als zand in zijn oog. Ik heb daarom besloten om zijn 'verleden' los te laten en er vanuit te gaan dat die paar keer dat het gebeurde gewoon toeval is, gewoon vuiltje in het oog en daarom een ontsteking. Mocht het vaker voorkomen dan ga ik verder zoeken, maar dit is in 2/3 jaar tijd pas de tweede keer dat hij echt een ontstoken oogje heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .