Ga naar inhoud

Groenten icm blaasgruis


tam86

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik lees dat Konijnen van bepaalde groenten zoals witlof en spinazie blaasgruis kunnen krijgen. Heeft iemand hier meer info over? Mijn konijnen (ram en voedster) krijgen elke dag verschillende (3of 4) soorten groenvoer (een bord vol) met boerenkool, spinazie, wortel, bleekselderij, witlof, broccoli, komkommer of andijvie. 

 

Hoeveel groenvoer is voldoende? Kan teveel groenvoer schadelijk zijn? 

 

Groetjes Tamara 

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/calcium-konijnenvoer/

 

Groenvoer kan schadelijk zijn als je verkeerde (giftige) soorten geeft. Maar groenvoer, grassen en bladgroenten, dat is wel het hoofdvoer van nature voor konijnen. Groenvoer eten zorgt ook voor voldoende vocht, en dat is juist weer heel belangrijk voor konijnen die gevoelig zijn voor blaasgruis. Te weinig calcium zal zorgen voor gebitsproblemen. Het is dus als je een konijn hebt dat er gevoelig voor is belangrijk om te zoeken naar een goede balans. Niet te weinig, maar zeker ook niet te veel calcium in de voeding, en een goede calcium-fosfor verhouding, en voldoende zonlicht (vitamine D).

 

Hieronder een overzichtje van calcium in groenvoer, alles tot aan 30mg calcium per 100 gram kun je gewoon voeren. Alles tussen de 30-40 mg zou ik met mate voeren. En groenvoer met meer dan 40 mg calcium per 100 g zou ik echt minimaal of niet geven.

 

Citaat

 

In onderstaande lijst gaan wij uit van het calcium gehalte in de onbewerkte, rauwe groenvoersoort.

Soort Calcium: mg per 100g
Banaan  5
Appel  6
Groene paprika  6
Mais  7
Cranberry  8
Peer  9
Tomaat  10
Ananas  13
Courgette  16
Komkommer  16
Koriander  16
Radijsbladeren 19
Witlof  19
Ijsbergla 20
Papaja  20
Koolrabi  24
Pompoen  24
Framboos  25
Andijvie  26
Bloemkool  28
Chinese kool  29
Radijs  30
Taugee 32
Wortel  33
Kiwi  34
Pastinaak  36
Kropsla  38
Veldsla 38
Bleekselderij  40
Sinaasappel 40
Broccoli  42
Spruiten 42
Knol selderij  43
Selderie 44
Bietenbladeren  46
Venkel 49
Paksoi  50
Chinese kool   74
Spinazie 99
Paardebloembladeren  103
Waterkers 120
Peterselie  138
Boerenkool  150
Ruccola 160
Basilicum  177

 

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is trouwens het algemene artikel over groenvoer voeren aan konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

 

Daarin staat oa uitleg over de hoeveelheden:

Citaat

 

Er zijn een paar verschillende richtlijnen voor het bepalen van de juiste hoeveelheid groenvoer. Zo wordt er vaak aangegeven dat een een volwassen konijn mag ongeveer 100 gram groenvoer eten per kilo lichaamsgewicht per dag.

Een andere richtlijn gaat uit van percentages, 10% van de dagelijkse voeding hoort te bestaan uit vers groenvoer. In dat geval zou een konijn per kg (volwassen) lichaamsgewicht ongeveer 160 gram hooi per dag, 20 gram brokken, 40 gram groenvoer, 20 gram gezonde snacks (kruiden, knaaghout etc) mogen eten.

 

 

Lijst met veilig groenvoer voor konijnen:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-fruit-kruiden-konijnen/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik heb het uitgeprint en opgehangen. Ik zie dat boerenkool en spinazie erg hoog scoren. Mijn konijnen krijgen dit bijna dagelijks, maar hebben geen last. Ik geef ze het nat en ik was het goed van te voren. Krijgt elk konijn op ten duur last van blaasgruis door teveel calcium? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is meestal een samenloop van dingen. Een gezond konijn kan een te veel aan calcium best goed hebben, ook op lange termijn. Zolang ze maar genoeg drinken om het te veel af te voeren. Daar zit dus meestal gelijk de oorzaak van blaasproblemen: konijnen die niet genoeg water drinken.

Blaasgruis kan ook ontstaan als een het konijn zo veel calcium binnenkrijgt dat hij het niet kan afvoeren, of omdat het in het lichaam ergens misloopt met de calcium opname/afvoer, maar meestal ontstaat het omdat het konijn niet genoeg water drinkt om het te kunnen afvoeren en dan krijg je dat het in het lichaam achterblijft als blaasgruis, zoals jouw konijn heeft (of nierstenen) 

 

Als ze er eenmaal gevoelig voor zijn, blijft dat vaak een zwak punt bij het konijn. Dan moet je dus wel op voeding gaan letten.  Ik weet ook niet welke broksoort je bij voert, welke hooisoort en wat je verder nog geeft, maar ik zou als het een gevoelig punt is voor jouw konijn goed kijken naar wat hij binnen krijgt, en vooral ook naar hoeveel water hij drinkt. Of hebben ze er nog geen last van, en is het meer een preventieve vraag?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-6-2018 at 19:24 zei Evee:

Het is meestal een samenloop van dingen. Een gezond konijn kan een te veel aan calcium best goed hebben, ook op lange termijn. Zolang ze maar genoeg drinken om het te veel af te voeren. Daar zit dus meestal gelijk de oorzaak van blaasproblemen: konijnen die niet genoeg water drinken.

Blaasgruis kan ook ontstaan als een het konijn zo veel calcium binnenkrijgt dat hij het niet kan afvoeren, of omdat het in het lichaam ergens misloopt met de calcium opname/afvoer, maar meestal ontstaat het omdat het konijn niet genoeg water drinkt om het te kunnen afvoeren en dan krijg je dat het in het lichaam achterblijft als blaasgruis, zoals jouw konijn heeft (of nierstenen) 

 

Als ze er eenmaal gevoelig voor zijn, blijft dat vaak een zwak punt bij het konijn. Dan moet je dus wel op voeding gaan letten.  Ik weet ook niet welke broksoort je bij voert, welke hooisoort en wat je verder nog geeft, maar ik zou als het een gevoelig punt is voor jouw konijn goed kijken naar wat hij binnen krijgt, en vooral ook naar hoeveel water hij drinkt. Of hebben ze er nog geen last van, en is het meer een preventieve vraag?

Mijn konijnen drinken redelijk veel. Ze krijgen elke keer als het hooi op is een ander soort, met paardenbloem,rozebottel,klaver etc. Op deze manier eten ze er meer van. Als brokjes krijgen ze Versele Laga Complete. De konijnen krijgen elke dag nat groenvoer (minimaal drie soorten van jouw lijstje) en ook regelmatig gras en takken van bomen.    

 

Ze ogen erg gezond. Ze krijgen hun prikjes op tijd en ze worden jaarlijks nagekeken door een dierenarts. Maar ik blijf hier zeker alert op! Groetjes Tamara 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .