Ga naar inhoud

Advies gevraagd bij mijt.


Roos1995

Aanbevolen berichten

Ik heb twee teddy dwergjes van ongeveer 2 jaar oud nu. Ik heb weleens gelezen dat dit ras gevoeliger is voor huidziektes, nou.. dat kun je wel zeggen.

Vooral mijn voedster heeft regelmatig mijt. Dit begint met 1 plekje met een korstje en wat haaruitval rondom eromheen, en dan komen er steeds meer bij.

Ze zijn dus al regelmatig bij de dierenarts geweest. Ook mijn ram heeft nu een hele grote kale plek op zijn achterhand. Hier zitten geen korsten o.i.d. op, dus het was twijfel of het weer

mijt was (kan de rui ook zo heftig zijn?, de haren op deze plek zaten namelijk voorheen erg 'los'). De huid bij hem ziet er wel gezond uit. Hij is toch voor de zekerheid mee behandeld met stronghold. 

 

Hoe kan ik er nou op ''letten'' dat dit niet zo snel weer gebeurd? Ik weet dat je het hok goed moet reinigen en dit is ook gedaan, maar zijn er verder nog dingen die kunnen helpen? Zoals iets met het hooi bijv.? 

 

Even ter info: de vacht wordt regelmatig netjes bijgehouden. 

 

Ik hoor het graag.

 

Groetjes

Roos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijt komt meestal uit hooi of stro in de omgeving van de konijnen terecht. Ik weet niet wat voor soort / merk / winkel / boer je het haalt, en hoe je het opslaat. Maar ik zou daar in ieder geval eens kritisch naar kijken. Mijn ervaring is ook dat het iets is wat konijnen met een zwakke weerstand sneller krijgen (jonge konijntjes, konijntjes die iets mankeren).

 

Ik neem aan dat ze er nu ook voor behandeld worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan er ook niet helemaal uit halen of de Stronghold eenmalig gegeven is, het moet wel minstens 1x herhaald worden.

Je konijnen kunnen het ook krijgen van andere dieren die bij ze in de buurt komen. Hier hebben ze het ooit eens gekregen van een eekhoorn. Die kun je daar natuurlijk niet voor behandelen :-( Niet dat we konden zien of die eekhoorn het had, maar dat was de redenatie bij de DA en ik kon me daar wel in vinden. Zo'n beestje kan natuurlijk vanalles bij zich dragen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn nu weer 1x behandeld en moet hem inderdaad herhalen. Eerlijk gezegd heb ik niet 1 bepaald merk voor hooi en stro.. welke zijn aan te raden? Ik sla het wel helemaal droog en in een gesloten bak op. Ze wonen op een balkon, dus de kans dat er egels etc. komen is niet zo heel groot. Dan ga ik nog even kijken naar een ander merk stro en hooi!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .