Ga naar inhoud

Gelukkig getrouwd?


Mudkip

Aanbevolen berichten

Hoi, ik had een vraag over mijn koppeltje. Ik heb sinds een maandje twee konijntjes uit de opvang, beiden zijn twee jaar oud. Individueel doen ze het goed volgens mij en ze wennen steeds meer aan hun nieuwe omgeving en aan mij. Ik maak me om één ding wel een beetje zorgen. Bij het adopteren werd me verteld dat ze nog helemaal verliefd zijn samen, altijd bij elkaar willen liggen en in hetzelfde toilet kruipen. Dat heb ik nog niet gezien. Ze rennen elkaar soms achterna, bijten elkaar in de kont en in de nek. Hij jaagt haar af en toe weg bij het eten. In het begin waste hij haar nog wel regelmatig, maar als ze nu aan hem vraagt haar te wassen, kijkt hij even en wandelt dan gewoon weg. Naar mij toe worden ze wel steeds liever: ik mag ze aaien, ze komen enthousiast aanrennen als ze me met eten zien, ze nemen eten aan uit mijn hand. En ze durven er nu ook lekker bij te gaan liggen als ik in de buurt ben. Maar naar elkaar toe is het wat koeler. Op zich zitten ze wel vaak gezellig bij elkaar in dezelfde ruimte of ieder in hun eigen toilet naast elkaar. Er zijn wel tekenen van affectie dat ze kort de neusjes tegen elkaar duwen. Maar zo in love als me verteld was bij de opvang gedragen ze zich niet. Is het een kwestie van nog langer moeten wennen, of kunnen konijnen elkaar op een gegeven moment minder leuk vinden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaten ze in de opvang al als koppel samen of zijn ze op jouw verzoek gekoppeld?

 

Een nieuwe omgeving geeft bijna elk koppel, zeker de "nieuwere" setjes, wel wat onrust. Ik vermoed dat het gewoon een kwestie van tijd gaat zijn, en dat ze na een paar maanden wel meer naar elkaar toetrekken.

 

Ook heb je verschillende soorten koppels. Niet elk koppel zal het romantische stelletje zijn. Je hebt inderdaad de kleffe koppels die innig verliefd zijn, maar je hebt ook meer "huisgenoten", die elk vrij zelfstandig zijn, soms wat kibbelen (vaak rond de voermomentjes) maar duidelijk toch ook wel happy met elkaar, alleen wat minder klef.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor je reactie! Ze zijn al een koppel vanaf hun babytijd en ze waren altijd heel close. Bij mij zijn ze inderdaad meer 'huisgenoten', die het ook wel gewoon leuk hebben met elkaar :). Ik had misschien gehoopt dat het kleffe meer terug zou komen en het kibbelen weg zou gaan nu ze juist meer lijken te gaan wennen aan mij en aan hun nieuwe omgeving, maar ik laat ze inderdaad gewoon hun gang aan. En inderdaad lekker de tijd nemen, misschien ga ik die innige verliefdheid tussen hun toch nog een keer zien :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ze toevallig nu op een puberleeftijd? Konijnen kennen geen familieverbanden zoals mensen die kennen. Broer/zus is niets voor ze, in de natuur verlaten ze elkaar juist als ingebouwd systeem om inteelt te voorkomen.  Twee nestgenootjes die al samen zijn vanaf het begin hebben net zo veel / weinig kans van slagen samen als twee totaal onbekende konijntjes.  Vaak zie je dus dat vanaf het moment dat ze gaan puberen, en de karakters ontwikkelen, de koppels uit elkaar gaan vallen. Meestal zo tussen de 5/6 maanden en 1-1,5 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn geen broer en zus. Schelen een half jaar. Ik begreep wel dat zij er als baby bij is gekomen en dat ze vanaf toen een koppel waren. Ze zijn 2-2,5 jaar oud. Kan er dan nog een late pubertijd komen? Ik hoop het zelf van niet... maar ik blijf het in de gaten houden. Wat ik wel had begrepen is dat zij wat dominanter was en hij meer verlegen. Dat was in het begin zeker zo. Hij rende van me weg en bleef in zijn hok zitten voor rust en zij stond bij mijn voeten te bedelen om eten. Maar nu is het eigenlijk bijna andersom. Ze pakt nog wel graag eten van me aan, maar laat zich net wat minder graag aaien dan hij. Hij bijt haar regelmatig in de kont en sinds kort weigert meneer dus botweg om haar te wassen. In het begin jaagde hij haar soms ook het nachthok uit, of hij jaagde haar de hele ren door, dat heb ik gelukkig al een tijdje niet meer gezien. Maar ze vechten niet en zitten het grootste deel van de tijd wel rustig bij elkaar. Ik hoop gewoon niet dat ik onbedoeld als leek iets heb gedaan om de dynamiek te verstoren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dan denk ik niet dat het nog aan de puberteit ligt nee.  Ik denk dat het als je 1-2 maanden verder bent wel weer een stuk rustiger is tussen die twee, dat het gewoon met het nieuwe terrein eigen maken / de verhuizing te maken heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een nieuwe omgeving zorgt, zoals Evee al zei, vaak voor wat onrust. Ze willen dan soms de rangorde herbevestigen. Neusjes tegen elkaar aan duwen en zich aanbieden om te worden gewassen hoort bij rangordebepaling/dominantie. Je ram weigert daarom om haar nu te wassen, hij wil niet onderdanig naar haar zijn. Zolang ze niet vechten zou ik het ook gewoon de tijd geven en ze het samen laten uitzoeken.

 

Bij stabiele koppels kunnen ze elkaar wassen. Ook de ‘baas’ kan dan de ander wassen. Dan heeft het niet zoveel met de rangorde te maken maar is het gewoon sociaal gedrag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor jullie reacties weer! Er valt nu veel op z’n plek. Ik begreep dat zij altijd de baas van het stel was, maar blijkbaar wordt dan nu de rangorde opnieuw bepaald. Ze hadden vanochtend weer een momentje waarbij zij op hem wilde rijden en hij dat niet pikte. Beetje nippen in elkaar en uiteindelijk rende ze weg. Zo eindigt het meestal, met dat hij haar wegjaagt. Hopelijk geeft een van de twee zich snel gewonnen en komt de rust weer helemaal terug :) ik heb overigens nog nooit gezien dat zij hem waste, dus dat hij haar waste zal ook wel met de rangorde te maken hebben gehad. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Mudkip:

 ik heb overigens nog nooit gezien dat zij hem waste, dus dat hij haar waste zal ook wel met de rangorde te maken hebben gehad. 

 

Dat kan, maar hoeft niet per sé. Sommige konijnen wassen hun maatje ook gewoon graag en andere zijn niet zo van het wassen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag een zandbak voor ze gemaakt. Daar kropen ze dan wel weer gezellig samen in. Zij aan zij graven. En ik zag ze vandaag (voor het eerst) samen dicht tegen elkaar aan een dutje doen op het Ikea bedje. :) zolang zij hem niet steeds probeert te rijden kunnen ze wel een beetje klef zijn! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .