Ga naar inhoud

Vrouwenmantel bloemen


GawainBS

Aanbevolen berichten

Het is een plant die valt in de categorie niet voeren (als in niet in de dagelijkse groenvoerschotel stoppen), maar wel veilig om in de tuin te hebben staan. Het zou een plant moeten zijn waar konijnen redelijk vanaf blijven zelfs ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is ook veilig, maar niet bedoeld echt als voedsel. Het is geen plant die je echt dagelijks moet aanrijken als voedsel aan de konijnen. Zoals je met gras, paardenbloemen, roos etc. wel zou kunnen doen.  Het is meer een plant die je veilig in de tuin kan hebben staan als jouw konijnen er in rondlopen. De meeste konijnen vinden hem niet zo lekker, en zullen er niet veel van eten. En dat is helemaal prima. 

 

Er zit altijd een verschil in echt veilig en veilig. Je hebt veilig als in, ja hoor geef lekker elke dag maar iets van die plant aan je konijnen in een lekkere groenvoerschotel. En je hebt veilig als in, niet erg als ze er van eten, maar eigenlijk niet bedoeld als dagelijkse voeding.

 

Bijvoorbeeld spiderplant (zebragras), een kamerplant die veel mensen hebben staan, die is huisdier, mens en kind vriendelijk. Niet giftig als je hem eet. Maar je geeft niet 's avonds bij het avondeten een spiderplant-salade aan je kind ;) Snap je het verschil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, ok. Ik heb de afgelopen twee weken altijd een bladje gegeven per konijn, want ze leken het lekker te vinden. (Na dus opgezocht te hebben of die veilig was.) We zullen die dan vervangen door rozeblaadjes ofzo. Bedankt voor de uitleg, nu moet ik me tenminste geen zorgen maken dat ik Luna & Flora zou vergiftigd hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Rohol:

En de gedroogde vorm van deze plant? Ik heb die namelijk vorige week besteld bij de Bunny Kruidenier. Of geldt dit echt alleen voor de bloemen zelf? @Evee

Als gedroogd kruid kun je het inzetten als natuurgeneesmiddel. Maar ik zou het niet zomaar voeren als in "lekker een snoepje".   Overigens zou ik niet precies weten waar je het voor moet inzetten bij konijnen, ja ok het kan tegen diarree, maar dan zijn er voor konijnen echt wel betere en veilige middelen. Misschien als je een poging abortus wil doen bij een zwanger konijn? Maar dat lijkt mij ook niet echt heel diervriendelijk. Ook bevat het veel calcium.  Bij mensen kan het helpen tegen aambeien (als kompres dan), maar die heb ik bij konijnen nog niet echt kunnen ontdekken :'D Ik snap niet goed dat je dit in een webwinkel met kruiden voor konijnen opneemt, want is is niet even zomaar een makkelijk kruid dat je vrijblijvend zou moeten voeren....

 

Maar ja, ik moet zeggen dat de winkel waar je naar verwijst concurrentie is waar ik ook niet zo heel blij mee ben. Die moet ik nog eens boos aanschrijven voor het schaden van copyright, het zomaar zonder toestemming kopiëren van door mij geschreven teksten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Evee Ik zie vrouwenmantel als veilig worden omschreven op verschillende fora en websites. Daardoor is het best lastig wat te geloven. 
En wat Bunny Kruidenier betreft, zou het heel kwalijk vinden als daar dingen worden geschreven die helemaal niet of deels niet waar zijn. Mensen gaan er toch vanuit dat wat daar staat ergens op gebaseerd is. Zo ook ik..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja, het is veilig in die zin dat ze er niet aan dood gaan en het ook gewoon mogen eten. Maar... het is iets wat je eigenlijk wel met bewuste kennis zou moeten geven en niet zomaar voor het leuke/lekkere. Het valt eigenlijk meer in de  veilig om in te zetten als natuurgeneeskunde product bij konijnen, dan in het "vrij te voeren lekkernij voor konijnen" Zo zijn er heel veel producten die tussen de "veilig" en "giftig" lijst in vallen. Ik weet niet precies wat de bunny kruidenier er over op de website heeft staan.

 

Dingen als verschillende grassoorten, paardenbloem, weegbree, berk, brandnetel etc. Dat zijn dingen die wilde konijnen ook dagelijks tegen kunnen komen en eten, net zoals veel bloemensoorten bijv. goudsbloem, korenbloem, rozenblaadjes etc. Niets mis mee als je dat gebruikt om door het hooi te mixen of als aanvullend voer. Je zal dat echt niet zomaar te veel geven, niet als je gevarieerde voeding aan bied. Maar er zijn ook echt soorten kruiden waar je veel bewuster mee om moet gaan. Vrouwenmantel is daar naar mijn mening één van. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit staat er op de website: 
Vrouwenmantel helpt na de bevalling weer snel herstellen. Vrouwenmantel is goed voor darmklachten en werkt genezend en vochtafdrijvend.

Nu begin ik echt te twijfelen over de andere kruiden ook...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nouja, het is niet echt foute informatie. Het slaat alleen niet echt op konijnen ;) Maar ja, het woord konijnen word ook niet vermeld in de zin die je typt haha.

 

Vrouwenmantel is een beetje zo een ouderswets kruid dat vrouwen vroeger gebruikten tijdens de menstruatie, of als de bevalling maar niet op gang wilde komen. Kompressen kun je gebruiken bij aambeien. Het helpt wel tegen diarree, en  dat doet het ook bij konijnen, dus op zich klopt dat stukje dan weer wel.  Helemaal foute informatie is het dus niet.

 

Maar ik zie niet zo heel erg in hoe dit kruid echt toepasbaar is op konijnen, ik bedoel, ik zou er persoonlijk niet voor kiezen om dit in te zetten bij diarree, daar zijn echt betere alternatieven voor.  En als je niet goed leest en je geeft het tijdens de zwangerschap ipv na de bevalling kan dat abortus veroorzaken. Voor mij valt dit dus niet helemaal in de categorie "bijvoeren als lekkernij of snoepje" maar meer in de "niet giftig als het in de tuin staat tussen de rest van de planten en de konijnen lopen los" en/of "indien nodig als natuurgeneesmiddel inzetbaar".

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn DA is het niet-giftig / veilig. Gezien @Evees reactie ben ik (gebaseerd op haar grotere ervaring met konijnen) nu wel minder geneigd het à volonté te voeren aan de dames. Evee, mss wel handig om die oude thread dan up te daten? Het is nl het eerste Google resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .