Ga naar inhoud

Voel me machteloos, wat kan er nog gedaan worden?


Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

(Ik ben hier net nieuw en uiteraard zal ik mij zo spoedig mogelijk voorstellen maar ik ben in lichte paniek.

Ik open dit topic omdat ik mij ontzettend machteloos voel en angstig. Ik heb een fantastisch konijn genaamd Tukker (mannetje). Hij is inmiddels bijna 2 jaar en omdat het bij mij steeds meer begon te knagen om een vriendje te nemen en mijn ouders eindelijk toegaven (hun wilden het absoluut niet) werd 1,5 week geleden de eerste stap gezet, namelijk castratie. Toen wij hem kwamen ophalen kregen we te horen dat het goed gegaan was en zelfs via plaatselijke verdoving gedaan was (nooit verwacht aangezien die zo druk is). 

Het leek een halve week goed te gaan, hij was vrolijk sprong als een lammetje door de tuin heen en eigenlijk dachten we dat het goed was. Hij leek oprecht al vrolijker dan daarvoor. Omdat we een vriendinnetje wilden moest die wel z'n inentingen hebben en net die woensdag was er een speciale dag daarvoor. Ik heb gezegd tegen mijn moeder, laat dan ook meteen zijn onderkant even nakijken, want wij konden het minder goed zien. En dat bleek niet goed te zijn. Het was dik en ontstoken. Blijkbaar had die zijn hechting eruit getrokken en was het gaan ontsteken, alleen het meest aparte was, was dat de dierenarts zei 'die ook al' en ze maakte een foto van mijn konijn om het te laten zien.. dat voelde niet goed. We kregen hem mee terug met pijnstillers en ontstekingsremmers.

Even leek er niks aan de hand te zijn, maar donderdag werd die heel drooi en sloom. Maar bovenal at die niet. Mijn moeder had gebeld en ze mocht hem meteen brengen en hij verbleef daar twee nachtjes. Nadat ze hem met dwangvoer hadden bijgevoerd en hij meer begon te eten, mocht hij naar huis om aan te sterken. Ook zijn onderkant zag er al wat rustiger uit en was niet dik meer. Het leek zaterdag goed te gaan, ik zag hem brokjes eten en hooi, alleen afgelopen zondag werd het weer minder.. hij at steeds 2 hapjes aardbei of banaan (terwijl die daar bijna een moord voor deed :')), en brokjes at die niet. Wel een toostje, maar minder dan voor heen en hij bleef hooi eten. Afgelopen maandag kwam die op controle en toen hebben ze toch besloten om hem weer te laten opnemen. In ieder geval 2 nachtjes. Wat mij het meest verontruste was dat de dierenarts zei dat zij mijn konijn nooit in zijn toestand (castratie) die 2 inentingen had gegeven en dat vind ik het ergste (ze hebben meerdere dierenartsen). Ben echt bang dat het niet goed gaat komen.. vandaag belde mijn moeder om te kijken hoe het ging en we kregen te horen dat die z'n dwangvoer prima innam en ook appel at en hooi maar brokjes at die niet. Ze wilde namelijk vandaag kijken hoe en wat. Daarnaast gaf ze aan dat ze had gekeken of die haakjes aan z'n kiezen had oid en dat was het ook niet. Ze gaan nu kijken of ze dwangvoer gewoon neer kunnen leggen in een bakje en of die dat misschien eet. Vanavond gaan we overleggen of we hem op gaan halen ja of nee of dat die blijft. Ik snap er helemaal niks van. Overigens moet ik zeggen dat zondag en maandag ook nog die hartstikke hyper was en daarnaast normale keutels had. Maar hij dronk echter weinig.

Heeft iemand ervaring met het mislukken van een castratie of misschien nog tips wat het nog meer zou kunnen zijn? Ik begin mij bijna schuldig te voelen dat ik hem heb laten castreren..

in ieder geval bedankt

 

Ze krijgt overigens Selective Science wat betreft voer al sinds we hem kregen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend! Zoiets kan natuurlijk altijd gebeuren, al komt het volgens mij niet vaak voor. Een operatie, hoe groot of hoe klein ook, brengt altijd risico's met zich mee, een infectie van de wond is er daar eentje van. Je hoeft je dus niet schuldig te voelen over het laten castreren, al snap ik dat je dat gevoel hebt hoor. Dat een dierenarts zegt "die ook al" geeft je niet echt vertrouwen, het kan zomaar gebeuren dat twee konijnen achter elkaar een infectie krijgen, ik mag hopen dat dat niet ligt aan de werkwijze daar. Ik vind het niet professioneel van ze dat de ene dierenarts negatief spreekt over de werkwijze van de andere dierenarts. Dat moeten ze onderling bespreken, anders lijkt me daar iets niet helemaal lekker lopen en daar moeten ze niet jouw probleem van maken.

Overigens denk ik niet dat het konijn ziek is geworden van de inentingen, dat is volgens mij niet mogelijk. 

Krijgt hij nog steeds pijnstilling? Een antibioticum? Een konijn dat niet lekker of herstellende is eet als allerlaatste brokjes. Dat er hooi en appel wordt gegeten vind ik heel positief en eerlijk gezegd zou ik hem weer mee naar huis nemen. Hij eet, dat is in ieder geval prima. Dwangvoeren lijkt me bij het eten van hooi niet echt nodig. Thuis voelt hij zich veel prettiger en heb je kans dat hij sneller beter wordt. Overleg even met je dierenarts of het verstandig is. 

Heb je iets in huis van (gedroogde) kruiden of groenvoer wat hij graag eet? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend, en heel veel beterschap gewenst!  Het meeste heeft Rian in haar reactie al gezegd.

 

Een castratie is een operatie met weinig risico. Maar helaas gaat er soms toch iets mis. Balen dat dat precies bij jullie konijn is. Misschien dat er in deze artikelen nog informatie / tips staan waar je wat aan hebt:

 

Castratie en sterilisatie:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

 

Zorg voor & na een operatie

https://www.bunnybunch.nl/informatie/zorg-voor-na-operatie/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Hier heb ik zeker wat aan. Heb net mijn konijn opgehaald. Het is toch apart. Hij eet echt alles behalve zijn brokjes. Hij eet appel, brood, radijsblaadjes en hooi. Hij vind zijn dwangvoer heerlijk. Het lijkt bijna of die het erom doet.

 

We hebben nu dwangvoer meegekregen en dat moeten we hem 3 maal daags blijven bijvoeren tot die zelf weer (hopelijk) gaat eten. De dierenarts had er wel een goed gevoel bij. Hopelijk was dit voorlopig zijn laatste bezoekje aan de dierenarts. Ook zijn onderkant zag er nu heel netjes uit. Hoeft ook geen pijnstillers meer. Nu hopen dat die ook gewoon z'n brokjes weer gaat eten.

 

Toen we terug waren hebben we hem nog even lekker in de tuin gedaan en hij had energie voor 10 en probeerde van planten te eten dus hij ziet er niet uit als een ziek konijn :D. Maar blijf het wel bijzonder vinden dat die z'n brokjes niet eet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend!

Hopelijk gaat hij zijn brokjes weer eten als hij wat langer in zijn vertrouwde omgeving verblijft. Konijnen zijn ook gevoelig voor stress en de opnames zullen daar denk ik niet aan bijgedragen hebben. Ik zou gewoon alles blijven aanbieden.

Hier onlangs ook een konijn moeten dwangvoeren en ik was blij met elk sprietje kruiden dat hij at. Toen dat iets beter ging heb ik weer de normale hoeveelheid brokjes in zijn bakje gedaan. Het duurde daarna nog een week ongeveer voordat hij dat ook volledig weer op at. Het kan best lang duren helaas.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je bericht! Ik denk idd dat we geduld moeten hebben. Geven hem nu 2x per dag dwangvoer willen naar 1x en bieden hem daarnaast nog sla appel en banaan en cracker aan. Dat eet die wel. Ook van zijn stickje en hooi. Alleen teen hooi. Voor nu vind ik het wel prima. Hij is hartstikke allert en hyper. Hopelijk blijft dat zo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

sla, appel, banaan en cracker zijn alleen niet echt gezonde opties. Fruit bevat heel veel suikers (slecht voor darmen, kan diarree veroorzaken) en crackers bevatten zout en granen (ook erg slecht voor de spijsvertering).

 

Verse peterselie is iets wat konijnen vaak graag eten als ze aan moeten sterken, en heeft als positieve eigenschap dat het eetlust opwekkend is. Verder zou je makkelijke "veilige" groentes kunnen geven zoals wortelloof, andijvie, witlof etc. Daar zitten meer gezonde vitamines en vezels in, en minder natuurlijke suikers. 

Hier staat veel uitleg over het voeren van groente: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan gewoon verse peterselie zijn uit de supermarkt (plantje, of takjes uit het koelvak) of gedroogd (peterselie steeltjes). Het maakt niet uit of het platte peterselie of krulpeterselie is of wat voor soorten ze nog meer hebben ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

O bedankt! Vandaag is die heel de dag lekker in de tuin geweest. Heel erg gek doen. Springen etc en rennen. Het lijkt er niet op dat die op dit moment ergens last van heeft.. misschien dat wij er op dit moment meer last van hebben dat die geen brokjes eet dan hij haha. We proberen zo veel mogelijk gezonde dingen aan te rijken.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Hier even een update. Hij bleef de hele tijd heel alert maar at geen brokjes. Wel gras hooi oid. Toen hebben we met de dierenarts overlegd om hem 4 x 2 dagen dwangvoer te geven zodat z'n darmen echt actiever werden. Hij poepte ook namelijk hele kleine keuteltjes. Toen mijn moeder vandaag dwangvoer ging halen vond de dierenarts het vreemd dat mijn konijn nog steeds niet at. Dus wilde ze hem een antibiotica kuur voorschrijven. Drie x doormiddel van een inenting. Toen ging ze ook nog kijken naar z'n gebit (iets wat ze eerst zeiden al gedaan te hebben maar ze gaf aan: 'ja ik had het willen doen, maar toen ging die radijsblaadjes eten..'). Toen ze vanavond ging kijken bleek aan zo'n beetje elke kies haakjes te zitten! Dit kan vermoedelijk de oorzaak zijn van het gedrag wat die nu vertoond...

 

Ik vind het alleen mega spannend omdat z'n darmen niet optimaal zijn of die de narcose gaat halen. Hij was gelukkig amper afgevallen in gewicht dus dat was fijn. Morgen mag die weer naar de dierenarts en dan gaan zij z'n kiezen slijpen onder narcose..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .